יהודי פולין, חברה תרבות ודת סיכום הקורס

תקציר העבודה

יהודי פולין, תרבות ,חברה ודת- 600 שנה של קיום יהודי בפולין – מזרח אירופה שיעור ראשון – פה- לן – יה אגדות ראשית- היהודים בחרו ללכת להתישב בפולין בשל רדיפות , האגדה סוברת שהם הצתוו להגיע לפולין, פולין נחשבת כארץ קדושה. משזקפות את התודעה והזכרון ההסטוריה שהתגבש אצל יהדות פולין.  פולין קשורה עם הגנה, ביטחון והקשר לתורה.                                                                                             – והשאלה הנשאלת, האם פולין הייתה באמת גן עדן ליהודים ? – במאה ה – 13 ועד המאה ה- 18 מתחילה ההתישבות היהודית בפולין תחת שלטון פולני , במאה ה-18 פולין נכבשת על ידי שלוש מעצמות רוסיה אוסטריה ופרוסיה.
המדינה הפולנית מתפרקת והיהודים מתחלקים בין שלושת המעצמות. היהודים ממשיכים לשמור על המאפיינים הפולניים שלהם אך עם הזמן הם מאמצים את המאפיינים היחודיים לכל מעצמה שהם נשלטים על ידה.
מה הייתה המדינה הפולנית? – ממלכה- בראשה מלך, אך המלך היה מקוצץ זכויות משום שהוא נבחר על ידי האצולה ממלכת פולין והמלוכה לא עברה בתורשה, ממלכת פולין היתה מורכבת ממספר מעמדת:
בראש הפרמידה – המלך, לצידו האצולה- שליכטה לאצולה הגדולה יותר קראו מגנטים, לצד האצילים היו העירונים והצמיתים, בסדר יורד מבחינת זכויות.
העירונים גרו בערים, זכויות שהובטחו בחוזים מסויימים.
צמיתים- איכרים שכבה נמוכה ביותר והמחוייבים ביותר, משועבדים לבעל האחוזה- לאציל, לא יכול לשנמות מקום מגוריו, (רוב האוכלוסיה בפלין) צורת הממשל – מהמחצית השניה של המאה משפטים מעמד המלך יורד, האצילים מתחזקים, הם בוחרים את המלך והכח שלהם מתחזק כוחם. המלך תלוי בכוחם וברצונם הטוב של האצילים.
תקופות הזוהר של פולין החל מהמאה ה מנהל עסקים ועד המאה ה 16 אז שלטו המלכים היגילונים אשר תקופתם נחשבה כתקופה של זוהר, הם היו מלכים חזקים ובעלי השפעה. הדת השלטת בפולין – הקטולית בה יש סובלנות מסויימת גם כלפי דתות אחרות, הכלכלה – כלכלה חקלאית, מיצרת ומעבדת ומוכרת לשווקים חוץ לגבולות פולין .
מבנה פוליטי של פולין – הממלכה פאודלית – בה השלטון המרכזי חלש והכח הפוליטי נמצא בידי האצלים , בשעת הצורך מספקים שרותים למלך. לכל סקטור בחברה יש מעמד משפטי יחודי משלו, אין ספר חוקים משלו, אלא לכל סקטור יש את המערך המשפטי משלו, החוקים נקבעים על ידי המלך והאצילים, כל קורפורציה כזו קובעת את הזכויות והחובות שלה כלפי השלטונות, כך גם היהודים.               פולין היא מדינה קורפורטיבית – כלומר בנויה קבוצות קבוצות בה בכל קבוצה יש כתב זכויות וחובות כלפי השלטון.
הקהילה היהודית – קהילה מגובשת של יהודי פולין מתחילה במאה ה 13, 1263 יהודי פולין מקבלים את כתב הזכויות הראשון מהדוקס בולסלב מקליש שמעגן את הקיום היהודי בפולין , כתב זכויות = מסמך המגדיר זכויות וחובות של קב' אנשים מסויימת.                                                                         יש ממצאים …