בעבודתי זו, אבחן כיצד הסיפור "אבא ארך רגליים" בא לידי ביטוי בשני טקסטים שונים. האחד מתייחס לספר אבא ארך רגליים והשני לסרט.במסגרת המחקר אבדוק היבטים מגדיים ומיניים בעבור 2 דמויות מרכזיות: גרושה ומר סמית. שאלת המחקר: מהם ההבדלים המגדריים והמיניים בדמוי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3574
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

ייצוגים מגדריים ומיניים בספרות נוער "אבא ארך רגליים" שם הקורס: מדיה ותרבות לילדים ולנוער: מגדר, אתניות ומניות.
08.03.2011
מבוא:
הרבה נכתב על יתומים ועל ילדים שגרים בבית היתומים והדבר הפך להיות חלק בלתי נפרד מספרות הילדים. הסיפור "אבא ארך רגליים" מתעד את חייה של נערה מתבגרת המוצאת מפלט מבית היתומים אל העולם הגדול שנמצא בחוץ. ג'רושה אבוט, נולדה בבית היתומים ואמה מתה זמן קצר אחרי הלידה. לכשהגיעה לגיל 16, שבו מקובל לעזוב את בית היתומים, המשיכה לגור ולעבוד שם כאחראית על קבוצת הילדים הקטנים, אך ידעה שבקרוב תתבקש לעזוב, ולא ידעה מה תעשה לאחר מכן. ג'רושה מתבשרת על ידי מנהלת בית היתומים כי אחד מהמיטיבים החליט להעניק לה מלגה ללימודים בקולג' ובנוסף יעניק קצבה חודשית מכובדת והוא צופה לה עתיד גדול כסופרת. הדבר מותנה בשני תנאים: האחד, שלעולם היא לא תדע את זהותו של האפוטופרוס והשני, עליה לכתוב לו מכתב אחת לחודש בו היא תפרט את התקדמותה בלימודים. הוא סבור כי הדבר עשוי לעזור לה להתפתח כסופרת ועליה לדעת שאין הוא משיב למכתביה. את שמו כמובן הוא החליף למר סמית'. ג'רושה מכנה את המיטיב הנכבד בשם "אבא ארך רגליים" תוך הבנה כי הוא גבוה וזה מזכיר לה את עכביש הבית המכונה "ארך רגליים". היא אורזת מזוודה ונוסעת למצוא את עתידה בקולג' לבנות ושם מתחברת לקבוצת בנות מבתים אמידים, שחייהן שונים מאוד משלה. ג'רושה משנה את שמה לג'ודי משום שהוא נשמע לה טוב יותר ומתאים לבת משפחה המוקפת באהבה, היפוכה הגמור. היא מדמיינת לעצמה משפחה דמיונית וממזגת את כולה באופוטופרוס הלא נודע שלה. ג'ודי גדלה להיות עלמת חן מקסימה שנלהבת מכל דבר חדש שהיא מגלה: בגדים, לימודים, הרחבת אופקים, נשפים, אהבות ועוד. יש לה שני מחזרים, האחד הוא אחיה של סאלי חברתה הטובה, והשני הוא דודה של ג'וליה, חברתה הפחות טובה, המכונה ג'רויס פנדלטון (ג'רוי). הסיפור מסתיים כאשר אנו הקוראים וג'ודי מגלים כי ג'רוי הוא מר "אבא ארך רגליים", מר סמית' המסתורי.
הסיפור "אבא ארך רגליים" הינו אחד מני רבים בספרות הילדים והנוער. לפי למיש Lemish)
1 951), המדיה השונים בספרות ילדים ונוער מייצגים באמצעות דימויים מגדריים שונים על גברים ונשים על מנת שהילדים ירכשו את ההתנהגות הנורמטיבית בחברה הקיימת. לפי הרצוג (2007), המילה מגדר (gender) יוחדה להגדרה החברתית-תרבותית של איכויות נפרדות של גברים ונשים. המושג מגדר הוצע כבסיס לדיון ביקורתי על אודות ההרחבה של המין הביולוגי להסדרים חברתיים וכינון של הדיכוטומיה החברתית בין זהויות והתנהגויות של גברים ונשים. דיכוטומיה זו כוללת מערכת תרבותית בינארית המכוננת הסדרים מבניים המקושרים למין הביולוגי. בעוד המין הביולוגי נתפס כתכונה מולדת, גנטית, שאינה ניתנת לשינוי, הרי שמשמעות המגדר היא תרבותית, משתנה, מובנית ביחס למגדר אחר ואינה ניתנת להפרדה מההיסטוריה של יחסי כוח בין המגדרים. מרבית הדימויים המגדריים מעניקים משמעות של זהות המקובלת בחברה והילדים מאמצים אותה.
הבנים מזוהים בעשייה במרחב הציבורי ומאופיינים בעצמאות, הצלחה, אמביציה, הישגים, סטאטוס גבוה והומור. לעומת זאת, הבנות מזוהות במרחב הפרטי ומאופיינות בפאסיביות, אמוציונאליות, סקסיות, רגשיות, רומנטיות, תלותיות וסטאטוס נמוך יותר. בעוד הבנים מיוצגים בזכות מעשיהם, הבנות מאופיינות לפי הופעתן. (Lemish,1951).
בעבודתי זו, אבחן כיצד הסיפור "אבא ארך רגליים" בא לידי ביטוי בשני טקסטים שונים. האחד מתייחס לספר מאת ג'יין וובסטר שעובד מאנגלית לעברית על ידי ענת זיידמן בשנת 2009. השני מתייחס לסרט Daddy long legs""  מאת הבימאית ג'ין נגולסקו בשנת 1955. במסגרת המחקר אבדוק היבטים מגדיים ומיניים בעבור 2 דמויות מרכזיות:
ג'רושה אבוט ואבא ארך רגליים, מר סמית', הלוא הוא מר ג'רויס פנדלטון. שאלת המחקר שלי הינה: מהם ההבדלים המגדריים והמיניים הבאים לידי ביטוי במדיה השונים?
בעיבודים של יצירות ספרות לקולנוע באים לידי ביטוי הבדלים בין השפה הספרותית לשפה הקולנועית. מעבר להבדלים האובייקטיבים בשפה האומנותית משקפים ההיבטים הקולנועיים את כישרונו ומיומנותו של היוצר, את עמדותיו ואת טעמו האומנותי. כמו כן, ישנם גורמים נוספים העשויים להשפיע על היחסים בין היצירה הקולנועית לבין הטקסט הספרותי ששימש לה למקור. כך למשל: פער הזמן בין פרסום היצירה לבין הפקת הסרט וההפך, קהל היעד, מעמדו של המדיום הספרותי מול זה הקולנועי בתרבות ומעמדן של יצירות הנתפסות כבעלות ערך אומנותי גדול יותר אל מול היצירות שנתפסות כפופולאריות יותר. (ויסברוד,
2 000). אם כך, המעניין בשאלת המחקר שלי היא לבדוק האם אכן קיימים הבדלים במדיה השונים מבחינת ייצוג הדמויות ואם כן כיצד. כמו כן, האם המדיה השונים השפיעו על אופן הצגת הנרטיב מה שעשוי להשפיע על ייצוג הדמויות. להנחתי, הסרט ייצג תפיסות שוביניסטיות ברוח התקופה של שנות החמישים בעוד הספר ייצג תפיסות פמיניסטיות המקובלות יותר במאה ה-21.