ניתוח דוחות חברה ציבורית - גדות ביוכימיה

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2058

תקציר העבודה

גדות תעשיות ביוכימיה בע"מ -תיאור עסקי החברה:
החברה הינה חברת אגרות חוב בבעלות קבוצת דלק בע"מ ועוסקת בעצמה ובאמצעות חברת בת בייצור, שיווק ומכירת פרוקטוזה גבישית לתעשיית מזון, וכן בייצור, שיווק ומכירת חומצת לימון, מלחים ומוצרים נוספים בעיקר לתעשיות המזון, הפרמצבטיקה והדטרגנטים. בשנת 2012 חיסלה החברה את הפעילות בייצור, שיווק ומכירת רכיבים לתוספים תזונתיים ובייצור של חומצת לימון במפעל בסין עקב הפסדים מתמשכים. סביבה כללית והשפעת גורמים חיצוניים:
1החברה מקבלת הכנסותיה במטבע דולר אמריקאי, אולם בעלת חובות נקובים במטבעות השקל והאירו.
לפיכך החברה רגישה לשינויים בשע"ח של הדולר ביחס לשקל ולאירו. 2לחברה אשראי הנקוב בדולרים ולכן רגישה לשינויים בריבית הליבור.3לחברה רגישות עיקרית לשינוי במחירי חומרי הגלם הבאים: סוכר(ח"ג עיקרי) ומחירי האנרגיה.4הסביבה כלכלית של החברה מתמקדת בעיקר בתעשיות המזון והמשקאות אליהם משתייכים רוב לקוחות החברה. בנוסף יש לחברה לקוחות בדמות חברות פרמצבטיקה וחברות לייצור מוצרי ניקוי.
חברת גדות פועלת בשני תחומים עיקריים:
1.
תחום הפרוקטוזה:
לגדות שני מוצרים עיקריים בתחום זה:
–          פרוקטוזה – משמשת כממתיק ובמקרים מסויימים משמשת כתחליף לסוכר.
–          טריסודיום ציטרט – מלח חומצת לימון, המיועד לתעשיית המזון והמשקאות, הדטרגנטים והפרמצבטיקה.
תאור ענף ופעילות החברה בו:
מרבית מכירות הפרוקטוזה של החברה נעשות לאירופה. היות ועל חברות מישראל המייצאות פרוקטוזה לאירופה לא מוטל מכס(באירופה מוטל מכסים על ייצור ויבוא סוכר ומוצריו ממדינות שונות בעולם), נהנת גדות מיתרון יחסי על מתחריה בעולם. גודל שוק זה מוערך בכ – 350,000 טון בשנה בעוד ההיצע עומד על 440,000 טון(עודף היצע). חלקה של החברה בשוק הפרוקטוזה באירופה:13%(2010-2011), 16%(2012). 5% ו-6% בשוק העולמי בהתאמה. עיקר התחרות של החברה מגיע מתורכיה אשר נהנת כמו ישראל מהסכם סחר עם יבשת אירופה וכן מDanisco Sweetness כיצרן אירופי. החברה מייצרת כ35,000 טון פרוקטוזה בשנה אשר מהווה כ60% מכושר הייצור שלה. מדו"ח החברה עולה כי נתח השוק של החברה קטן ע"ח גידול בנתח השוק של יצרנים סיניים. עם זאת מכירות החברה עלו ב2012 כתוצאה משביתה של אחד ממתחרי החברה שהייתה בשנה האחרונה.
–          …