ביטוי ייצוגן של הנשים בתוכניות אקטואליה וחדשות בטלוויזיה הישראלית

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 6387
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תקציר. 2
סקירת ספרות. 3
אי שוויון מגדרי 3
אי שוויון מגדרי בתקשורת. 3
הטלוויזיה בחיי הפרט. 6
השפעת התוכן הטלוויזיוני 7
דימוי וייצוג האישה בתכנים טלוויזיוניים.. 9
ייצוג נשים בפרסומות. 11
ייצוג נשים בתוכניות אקטואליה וחדשות. 12
שיטת מחקר. 16
הגדרת המשתנים.. 16
ממצאים.. 18
דיון סיכום..
5 ביבליוגרפיה. 28
תקציר עבודת מחקר זו מעמידה במרכזה את השאלה " כיצד בא לידי ביטוי ייצוגן של הנשים בתוכניות אקטואליה וחדשות בטלוויזיה הישראלית?" על מנת לבחון את שאלת המחקר באופן מעמיק, עבודה זו נחלקת לשני חלקים עיקריים. בחלקה הראשון נסקרת הספרות המקצועית והמחקרית בתחום ובחלקה השני של העבודה מוצג המחקר האמפירי הייעודי שנערך בעבור העבודה. סקירת הספרות מלמדת כי לתקשורת השפעה מהותית על תפיסת דעת הקהל במגוון רחב של תחומים וכי למדיום הטלוויזיוני השפעה רבה בפרט. עם זאת, ניתן לראות כי קיימת אפליה ברורה בין נשים וגברים במדיום זה, כאשר הייצוג הנשי שונה באופן כמעט מוחלט מהייצוג הגברי.
למרות שחלו שינויים משנות ה-70' ועד היום, בעקבות מאבקים פמיניסטיים, לא ניתן לומר באופן ברור וחד משמעי כי נשים מיוצגים באופן דומה לגברים בתקשורת בכלל ובמדיום הטלוויזיוני בפרט. המחקר האמפירי, אשר בחן את אופן הייצוג של נשים לעומת גברים בתוכניות טלוויזיה בישראל (במהלך חודש דצמבר 2012), מעלה ממצאים ההולמים את דבריהם של החוקרים בתחום. באופן כללי, ניתן לראות כי למרות שלא בכל המשתנים שנבדקו קיימים הבדלים בין נשים וגברים, במשתנים כגון 'מדד הסטאטוס', אשר בוחן את האופן שבו מוצגת האישה (או מוצג הגבר) קיימים הבדלים ברורים וכי דברים מוצגים כבעלי סטאטוס גבוה יותר בהשוואה לנשים. לסיכום, המסקנה העיקרית העולה ממחקר היא כי קיימים הבדלים בין הייצוג הנשי והייצוג הגברי בתוכניות אקטואליה.