: כיצד מוצגת ישראל לעולם על ידי התקשורת הערבית, ובפרט על ידי רשת אל ג'זירה?

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 14374

תקציר העבודה

מבוא
הסכסוך הישראלי פלסטיני הינו סכסוך רב שנים, הקיים בין יהודים תושבי מדינת ישראל ובין ערבים-פלסטינים, והוא נסוב סביב השאלה למי שייכת הזכות על ארץ ישראל ליהודים או לערבים? (Finkelstein,
2 003). כחלק מהעימות בין הצד הישראלי והצד הפלסטיני, ניתן לראות שימוש מכביר בתקשורת ככלי ללחימה פסיכולוגית, אשר נועד הן להשפיע על הצד השני בעימות והן על הקהילה הבינלאומית (שלייפר, 2011). מתוך ההבנה כי מדובר בחלק בלתי נפרד במקרה של סכסוכים בכלל ובאופן ספציפי במקרה של סכסוכים במזה"ת, שאלת המחקר המרכזית בעבודה מחקרית זו היא: כיצד מוצגת ישראל לעולם על ידי התקשורת הערבית, ובפרט על ידי רשת אל ג'זירה? הבחירה בתכנים המופצים על ידי רשת אל ג'זירה היא למעשה ניתוח תוכן למקרה בוחן, כאשר מקרה הבוחן הוא הרשת עצמה. לטובת בחינה מעמיקה ומענה על שאלת המחקר, עבודה זו נחלקת לשני חלקים עיקריים, החלק הראשון הוא תיאורטי לחלוטין וכוללת סקירת הספרות המקצועית בתחום. החלק השני הינו מחקרי וכולל ניתוח תוכן של כתבות מתוך אתר רשת אל ג'זירה באנגלית. בסופה של העבודה ירוכזו המסקנות העיקריות בתוך פרק המסקנות והדיון אשר יחתום את העבודה  ויסכם את עיקריה.
תוכן עניינים
מבוא. 3
סקירת ספרות. 4
תקשורת בעולם הערבי 4
אל ג'זירה. 5
הסכסוך הישראלי פלסטיני 6
ייצוג ותפיסת ישראל בעולם.. 9
מאמצי התקשורת הערבית להרעת תפיסת העולם את ישראל. 12
שיטה. 16
שיטת המחקר. 16
מודל המחקר. 16
מקור הנתונים.. 17
שדה המחקר. 17
שיטת איסוף הנתונים.. 17
ציר זמן 17
ממצאים.. 18
מסקנות ודיון 23
ביבליוגרפיה.
5 נספחים.. 28
א. מפת ישראל ושטחי הסכסוך. 28
ב. כתבה מס' 1 – אוקטובר 2012. 29
ג. כתבה מס' 2 – אוקטובר  2012. 32
ד. כתבה מס' 3 – אוגוסט 2012. 34
ה. כתבה מס' 4 – יוני
2 012. 35
ו. כתבה מס' 5  – אפריל 2012. 35
ז. כתבה מס' 6 – פברואר 2012. 37
ח. כתבה מס' 7 – דצמבר
2 011. 39
ט. כתבה מס' 8 – דצמבר
2 011. 42
י. כתבה מס' 9 – נובמבר 2011. 44
יא. כתבה מס' 10 – נובמבר 2011. 47
יב. טבלה מסכמת לכתבות. 49