גלובליזציה והשפעותיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4812
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

1 2/05/2012
עבודה סמינריונית בנושא: הגלובליזציה והשפעותיה – מקרה בוחן: סין וחקיקת העבודה שאלת המחקר: איך השפיעה הגלובליזציה על מדיניות חקיקת העבודה בסין?
מ ב ו א ראשי פרקים
1 )     גלובליזציה – והמדיניות הציבורית בישראל.
2)     הגורמים לגלובליזציה: יתרונות וחסרונות
3 )     המאפיינים של הגלובליזציה (חברות בינלאומיות, כוח אדם זול, הגירת עבודה וכו')
4 )     סין בתור שחקן מרכזי בסחר העולמי 5)     מדיניות של חקיקת עבודה בסין ובפרט לזכויות של עובדים.
6)     דיאלוג בינלאומי או: שיח זכויות בינלאומי, אמנות בינלאומיות, חברות בארגונים בינלאומיים, השפעה על מדיניות של זכויות עובדים.
7)     דיון ומסקנות
8 )     ביבליוגרפיה                                        מ ב ו א  –  מהי הגלובליזציה?
"כשמדברים על גלובליזציה, מתייחסים לעולם החברתי, הכלכלי, התרבותי, הפוליטי והביטחוני העכשווי זה של המאה העשרים ואחת… החברה שלנו היא אכן חברה גלובלית." כך טוען דב חנין  בספרו :
"גלובליזציה".
נושא הגלובליזציה ריתק אותי תמיד ואני מתכוננת לפתח אותו בעבודה זו ובמיוחד את ההיבט של סין וזאת מבחינת חקיקת העבודה שנעשתה בה בשנים האחרונות.
בשנת 2000, הגעתי לביקור אצל הבן שלי, שעבד אז בהאנובר, גרמניה. כאשר טיילנו בעיר נתקלנו בהפגנה. שאלתי: על מה מפגינים? והתברר שהאנשים הפגינו נגד הגלובליזציה.
נדהמתי, חשבתי לתומי שהגלובליזציה היא דבר טוב. מה הם מפגינים נגדה? אבל, כנראה שישנם גם היבטים לא כל כך חיוביים (כמו בכל דבר) בגלובליזציה, ואותם ראו המפגינים כבר אז.
על מנת להדגים את הבעייתיות הקיימת בגלובליזציה, אני מתכוננת להביא את מקרה סין.
נושא העבודה שלי הוא: איך משפיעה הגלובליזציה על מדיניות חקיקת העבודה בסין ובפרט על זכויות העובדים?
שהרי המשטר בסין ממשיך להיות משטר קומוניסטי וזכויות העובדים נרמסו שם במשך שנים רבות. הכלכלה הסינית התקדמה במהירות והיא מציעה עלויות עבודה נמוכות, דבר המהווה כוח משיכה לחברות בינלאומיות, לבוא ולהשקיע בסין. אבל, על סין להתמודד עם הפערים הכלכליים המתרחבים באוכלוסיה וכן בין אזורים שונים במדינה.
כמו כן, קיימת בעיה קשה של איכות סביבה, אשר אינה מטופלת כיום – ולא יהיה מנוס מלטפל בה.
בנוסף, סין השתלבה בארגונים בינלאומיים והרחיבה את קשרי-החוץ שלה. כל זה החל בשנת 1979, עם ההכרזה על מדיניות "הדלת הפתוחה". עד אז הייתה סין "סגורה" לעולם.בשנת 2001 נכנסה סין לארגון הסחר העולמי וכעת יש לה עתודות מטבע-חוץ גדולות.הדבר לא קרה מהיום למחר, אלא לאחר משא ומתן שנמשך משפטים שנה.
אבל, אף על פי שאני כותבת על סין כמקרה בוחן, העבודה שלי עוסקת באופן כללי בגלובליזציה, אשר, כפי שכבר ציינתי, מהווה נושא שמרתק אותי כבר שנים. לכן, בפרקים הבאים אעסוק בגלובליזציה בהיבטים שונים. כמו למשל: הגורמים לגלובליזציה – פוליטיים ועוד. המאפיינים שלה: חברות בינלאומיות, כוח עבודה זול, הגירת עבודה:
פנימית ובינלאומית, ערי-מטרופולין ענקיות, תרבות עולמית, סחר עולמי – וכאן תשתלב סין בתור שחקן מרכזי.
איך השפיעה הגלובליזציה על מדיניות חקיקת העבודה של סין? אני מקווה שנקבל תשובה לשאלה זו.
פרק ראשון