עבודה בקורס מנהיגות בקבוצות וארגונים: המנהיג הציוני- זאב ז'בוטינסקי וניתוח המנהיגות של זאב ז'בוטינסקי- ציון:95

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 5389
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

סיכום במהלך שנות פעילותו, ז'בוטינסקי יצא כנגד הזרם המרכזי בתנועה הציונית. הוא התנגד לאופייה הסוציאליסטי של הציונות ושל ההתיישבות, למדיניותה הפשרנית מדי לטעמו במשא ומתן עם הבריטים ולמדיניות ההבלגה כנגד האלימות הערבית.
בניגוד לזרם המרכזי של התנועה הציונית, אשר הדגיש את ערכי ההתיישבות ופיתוח הארץ, ז'בוטינסקי הדגיש את הממד הצבאי וזכות היהודים להלחם בכוח על מולדתם. ז'בוטינסקי ראה בחזונו צבא יהודי גלוי ועצמאי בארץ ישראל- חזון אשר לא זכה לראות את התגשמותו. לדידו של ז'בוטינסקי המדינה היא אמצעי להשגת אושר העם, להבטחת קיומו וחירותו ולהתפתחות תרבותו והיא האמצעי היחידי להצלת עמנו מהכליה המרחפת עלינו.
ז'בוטינסקי היה אדם שמשך אליו בכוח אמונתו העזה תומכים וחסידים. זרם שלם בציונות נבנה סביב רעיונותיו ודמותו. עם זאת רבים היו שהתנגדו לו בעם היהודי ובקרב אנשי הציונות על שבחר פעמים רבות את עמדת האופוזיציה וההתרסה נגד עמדת התנועה הציונית הרשמית ומוסדות היישוב. המחלוקת העזה בין ז'בוטינסקי ותומכיו לבין יתר מנהיגי הציונות, הביאה אותו בסופו של דבר לפרישה מההסתדרות הציונית ולהקמת הסתדרות ציונית "אלטרנטיבית". בשל חוסר פשרנותו המדינית, עמדתו התקיפה כנגד האלימות הערבית, התנגדותו לסוציאליזם והחשיבות הרבה שהעניק לצבא, נחשב ז'בוטינסקי לאחד מאבות הימין הישראלי, אשר היווה במשך שנים ארוכות את האנטי-תזה למחנה הפועלים. פרט לפועלו הצבאי והמדיני, הותיר אחריו ז'בוטינסקי נכס תרבותי גדול של יצירות ספרותיות, תרגומים, נאומים ומאמרים ברמה אומנותית גבוהה. ז'בוטינסקי, אשר היה מגדולי המנהיגים הציוניים והוגי הדעת היהודים בעת החדשה, מונצח בעשרות מקומות, מבנים ורחובות בישראל.
ב-2005 חוקקה הכנסת את חוק ז'בוטינסקי, ציון זכרו ופועלו. מדברים שאמר עליו, לאחר מותו, תלמידו-מנחם בגין: ז'בוטינסקי במשך 40 שנות פועלו, הקים, הדריך, הציב ועיצב דור ממשיכים ומגשימים על פי דמותו. הוא השפיע על אנשים השפעה כבירה. הוא היה בולט לא רק בנאומיו, במאמריו ובספריו אלא ממש בכל מפגש. ז'בוטינסקי היה אדם שמותר לחלוק עליו והוא אף עודד ויכוחים והתווכח עם כל אחד ותמיד נתן דעה ביקורתית לכל רעיון. למדנו מזאב את המטרה. זה העיקר.
זאב בא והרים את הדגל וכיוון את המצפן. הוא מעולם לא אמר נואש, תמיד האמין במלחמתו, תמיד נלחם על אמונתו- למען המטרה, בשם השליחות. הוא היה מוכן לשאת בכל המסקנות למען האמת, שאותה נשא בלבו ועליה הצהיר בפני עם ועדה. הוא הגדיר את מטרת האומה ונשא את המטרה ללא טשטוש, ללא רתיעה. הוא עמד על שלו, ביקש בכל תוקף מדינה לעם היהודי בארץ ישראל.
בשיר ובמעשה, בדוגמא אישית ובהטפה המונית, בבדידות ובסבל לימד את בני עמנו למרוד, להילחם, להתקומם ולא להיכנע בפני כוח גס. כך ז'בוטינסקי חידש את האומה ועל כן העם כולו, יעריצו ויקדשו את שמו לדורי דורות.
ובנוסף, ניתוח המנהיגות של זאב ז'בוטינסקי ז'בוטינסקי מנהיג כריזמטי (Weber,1922) מנהיג מוכוון משימה מול מוכוון אנשים פרופיל המוטיבציה של ז'בוטינסקי (McClelland, 1961) Path- Goal Theory (House, 1974) מודל הטווח המלא של מנהיגות (Bass & Avolio, תיאורית הכוח וההשפעה (Yukl, 2006) קשר סיבתי- מצבי נוסף: הקשר בין גלות למנהיגות (Maurizio, 2006) מנהיגות אותנטית(Palanski & Yamarino ,2007) צמיחתו של מנהיג Born or Made (Avolio, Rotundo, & Walumbwa, 2009)