בקורס דמוקרטיות ודיקטטורות פוליטיקה השוואתית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1670
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

1 00 עבודה מצוינת. התשובות מקיפות, מעמיקות, ממוקדות בנשאל ומאורגנות כהלכה.   שאלה 1
א.      לא נכון. אלמונד וורבה סבורים שהדמוקרטיה תימצא יציבה יותר בחברות שכן ממזגות תרבויות שונות בתמהיל המכונה תרבות אזרחית. הם סבורים כי התנאים האידאליים לדמוקרטיה נוצרים כאשר גישות של נתינים ושל קהילה מצטרפות כדי להעניק יציבות לתרבות של משתתפים. בתרבות זו אזרחים רבים פעילים בפוליטיקה, אך המיעוט האדיש (בקרב הקהילה והנתינים) מייצב את המערכת. תרבות זו מסייעת להפיג את המתח בדמוקרטיה כיוון שהיא מאפשרת השפעה של אזרחים תוך שמירה על גמישות הממשל.
9
ב.      נכון.
פוסט-מטריאליזם היא מחויבות לסוגיות רדיקליות של איכות חיים היכולה להתפתח, בפרט בקרב צעירים משכילים, מבסיס של ביטחון אישי ועושר חומרי. על כן, הטענה כי ככל שהדמוקרטיה אמידה יותר כך גבוה יותר שיעור הפוסט-מטריאליסטים בגבולותיה, נכונה.
הגיוני שבדמוקרטיות עניות שרמת השכלתן נמוכה, כמו יוון, תהא גישה זו פחות רווחת, שכן לאזרחים "צרות" דחופות יותר, כמו קיום כלכלי, והם אינם משכילים דיו להעריך את הסכנה שבאי טיפול בסוגיות פוסט-מטריאליסטיות (כגון, פגיעה באיכות הסביבה).
9
ג.        לא נכון. הקטע מתייחס לשיטת הייצוג היחסי, שבה כל מפלגה מקבלת מושבים בהתאם לחלקה בקולות המצביעים, ועל כן מבטיחה בדרך כלל ייצוג למפלגות המבוססות על קבוצות מיעוט ומובילה לרוב לממשל קואליציוני, המספק הגנה למפלגות השלטון. בשיטה זו אין קולות מבוזבזים ועל כן שיעור ההשתתפות גבוה יותר מהשיטה הרובנית. לעומת זאת, השיטה הרובנית מתייחסת למפלגות מיעוט בחוסר עקביות, בהתאם לריכוז הגאוגרפי של התמיכה בהן, כך שיוצא שמפלגות קטנות שהתמיכה בהן אחידה נפגעות קשה. 9
נכון. בדמוקרטיה לא ליברלית מערכת הבחירות אכן ממלאת תפקיד חשוב במתן גושפנקא ללגיטימיות השלטון הנבחר, שכן בעצם בחירת השלטון העם מעניק לשליט את הזכות לשלוט עליו. לכן, תוצאות הבחירות אינן רק השלמה-