ממ''ן חובה בקורס דמוקרטיות ודיקטטורות פוליטיקה השוואתית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
ציון 98
שנת הגשה 2013
מספר מילים 3793
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

98
עבודה מצוינת. שילוב טוב מאד בין הרקע התיאורטי לבין הדיון במקרה הרוסי. הדיונים מקיפים ומעמיקים.
בהצלחה רוסיה דמוקרטיה לא ליברלית תוכן עניינים:
מבוא
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  עמ' 3
פרק א' – תרבות פוליטית ברוסיה  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ עמ' 4
פרק ב' – בחירות ובוחרים ברוסיה _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ עמ' 5
מפלגות פוליטיות  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  עמ 6
חוק וחוקה _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ עמ' 7
הרשות המבצעת: הדרג הפוליטי  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ עמ' 8
סיכום _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ עמ' 9
ביבליוגרפיה _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ עמ' 10 מבוא:
דמוקרטיה לא ליברלית היא גרסה של דמוקרטיה ייצוגית שבה השליטים הנבחרים נבחרים באמצעות זיוף מינימלי בבחירות או ללא זיוף, אך, תוך ניצול מעמדם למניעת תחרות הוגנת. הבחירות מתנהלות כסדרן, אך הדמוקרטיה אינה מגעת מעבר לבחירות עצמן. גם תוצאות הבחירות עצמן מותנות בהשפעת השליט על אמצעי התקשורת ובשימוש במשאבי המדינה לטובת הארגון שלו, גורמים המנצלים את השפעתם עוד בטרם החלה מערכת הבחירות הרשמית. אופיים הלא ליברלי של משטרים אלה מתגלה בבירור רב לאחר הזכייה בבחירות. בסוג משטר זה השליט או השליטים הנבחרים אינם מקדישים תשומת לב בולטת להגנה על זכויות הפרט והרשות השופטת חלשה. הממשל, בדרך כלל בשליטת נשיא חזק, מגלה רק תחושה מוגבלת של ריסון חוקתי. מושגים כמו משחק הוגן ואופוזיציה נאמנה כמעט אינם מותירים רישום כלשהו. דמוקרטיה לא ליברלית מבוססת על מנהיג חזק ולא על מוסדות חזקים. עם התמוטטות השלטון הקומוניסטי והצבאי בעשורים האחרונים של המאה ה-20 היתה הדמוקרטיה הלא ליברלית לצורה שכיחה ומוכרת יותר.
בעבודה זו אתמקד בניתוח המשטר של רוסיה כמדינה דמוקרטית לא ליברלית. בשל המסורת האוטוריטרית, רוב אזרחי רוסיה הבתר-קומוניסטית אינם רגילים להתנהגויות ולערכים דמוקרטיים ורואים את הדמוקרטיה באופן שונה מאזרחי מדינות המערב. התרבות הפוליטית ברוסיה מתאפיינת בתמיכה כמעט עיוורת באיש חזק ומרכזי, נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אשר יודע מה טוב לאזרחי המדינה ומגן עליה מפני האוייבים החיצוניים והפנימיים. פוטין, כשליט אישי, אינו בוחל באמצעים על מנת להבטיח את בחירתו לתפקיד הנשיא, כל פעם מחדש, גם אם הדבר מצריך את שינוייה של החוקה. המפלגות ברוסיה, חסרות השפעה פוליטית שכן עיקר הכוח מרוכז בקרמלין, בידיו של פוטין, ולכל היותר מאשר בידי הדומה (שהרוב המכריע בה משתייך למפלגתו של פוטין, דבר אשר מספק לו רוב חוקתי). נשיא רוסיה הוא מעל החוק, וקיים במדינה פער ניכר בין זכויות הפרט להלכה לבין מימושן למעשה. מעצרים שרירותיים של פעילי אופוזיציה, שחיתויות ממשלתיות, ופיטורי שרים ושופטים הם ארועים המתרחשים בשגרה. ולמרות כל המצוין לעיל, מרבית אזרחי רוסיה מרוצים מצורת המשטר, ורואים בפוטין כמושיע, שכן הם זוכרים לו "חסד נעורים", בהיותו הנשיא שהצליח לשקם את הכלכלה הרוסית ולהכניע את הטרור הצ'צ'ני.
בעבודה זו אחקור את מאפייני המשטר של רוסיה כמדינה דמוקרטית לא ליברלית תוך ניתוח מעמיק ויסודי של מונחי היסוד הבאים: תרבות פוליטית; בחירות ובוחרים; מפלגות פוליטיות; חוק וחוקה; הרשות המבצעת: הדרג הפוליטי.
קריאה מועילה! יפה