חשיבות עבודת צוות בגן הילדים ותרומתה

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 6039
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

בס"ד שם העבודה: חשיבות עבודת צוות בגן הילדים ותרומתה מגישה תקציר עובדי החינוך בגיל הרך מאורגנים בצוותים שבתוכם וביניהם מתקיימים חלוקת עבודה ויחסים היררכיים. בראש המערכת עומדת מנהלת הגיל הרך. מתחתיה נמצאת קבוצת הגננות, שכל אחת מהן מנהלת צוות שבתוכו מתקיימת חלוקת עבודה ברורה. בצוות הקבוע של הגן נכללים:
הגננת, מנהלת הגן, הסייעת, גננת משלימה וסייעת משלימה. ישנם גנים שבהם מצטרפים לצוות הגן אנשי מקצוע נוספים כמו: גננת משלבת, מורה לחינוך גופני, מורה לריתמוזיקה ומתנדבים.
ניתן להבחין בארבעה תפקידים שגננת מבצעת בתור מנהלת הגן והם: תכנון: בתחילת שנת לימודים מכינה לעצמה כל גננת תוכנית עבודה שנתית בהתאם להנחיות משרד החינוך המופיעות בתוכנית המסגרת. ארגון: הגננת אחראית על ארגון הגן וחלוקת התפקידים בתחומים המנהליים והפדגוגיים. היא קובעת את התכנים בהם תעסוק ואת התכנים בהם תתמקד הגננת המשלימה. הפעלה: הגננת מכנסת את כל עובדי הגן לישיבת צוות בה היא מציגה את החזון והאני מאמין החינוכי שלה, את המטרות שהציבה לאותה שנה, את תוכנית העבודה השנתית ועורכת תיאום ציפיות עם הצוות לגבי סדרי העבודה ודרכי התקשורת. תיאום: הגננת מחויבת בתיאום כניסתם של גורמים מקצועיים שונים לגן, כגון: עובדים סוציאליים, מדריכים ועוד. התיאום כולל גם התייחסות לאירועים במקום הגן ולאירועים שהגננת יוזמת.
בעבודה יעילה בין אנשי צוות הגן ישנם ארבעה עקרונות: ראשית, על הצוות להכיר ולקבל במשותף ערכים מסוימים כדי שיוכלו להסכים על הגדרת המטרות והמשימות של עבודתם. שנית, על חברי הצוות לתרום את המיומנויות והמשאבים האישיים או לרכוש מיומנויות אלו במהלך עבודתם הדרושים להשגת המטרה. עקרון שלישי הינו קביעת כללים והליכים לתיאום פעולות והכוונת הצוות ופיתוח מידה מספקת של לכידות כדי לפעול כיחידה. עקרון רביעי הינו ביצוע יעיל של תוכנית הצוות.
עבודת צוות המושתת על תקשורת ישירה ועל שיתוף פעולה היא בעלת חשיבות מרכזית ומקדמת ביצירת אקלים גן מיטבי, בהשגת המטרות החינוכיות וקידום התפתחותם של הילדים. מערכת יחסי הגומלין בין הגננת והסייעת היא גורם משמעותי המקרין על האקלים בגן הילדים.
גננת, מנהלת הגן, שתשכיל לטפח אצל הסייעת תחושת שייכות, מסוגלות ואוטונומיה כבסיס לתחושת הערך והרווחה הנפשית, תזכה לשיתוף פעולה פורה מצידה.
ניתן לחלק את תפקיד הסייעת לשלושה תחומים: טכניים, ארגוניים ופדגוגיים. בעבר היה תפקיד הסייעת בעיקר טכני ארגוני. בעבר, העבודה במקצוע זה התאפיינה בהיעדר אוטונומיה וסמכות, והסייעת נתפסה ככוח עזר לעבודה הפיזית בלבד, כגון: ניקיון שוטף, עריכת שולחנות לארוחה וסידורים בתום הארוחה, הכנת הציוד הנדרש לעבודת היצירה וכדומה. הכל לפי הנחיותיה של הגננת. היום הסייעות והגננות רואות את תפקידי התחזוקה ואת התפקידים הפדגוגיים כשייכים לשתיהן, ואת תפקידי התכנון והייצוג כשייכים בעיקר לגננת.
קידום מקצועי של הסייעות לגננת עונה על צורכי הילדים, הגננות, משרד החינוך והסייעות עצמן. מבחינתם של הילדים, הסייעת היא אדם מבוגר, והם פונים אליה לא פחות מאשר אל הגננת. משום כך, הסייעת צריכה להיות בעלת מיומנויות כדי להיענות לצרכים של הילדים באופן שיעודד את צמיחתם. מבחינתן של הגננות, הסייעת היא האדם הבוגר היחיד בגן שיכול להושיט להן סיוע מידי, ואתו אפשר להתייעץ בכל עת. ככל שהסייעת היא מקצועית יותר, כן ההתייעצות עמה היא פורה יותר.
  בחינת הסיבות לקונפליקטים בין גננות לסייעות מצביעה על חסך באחד מהמרכיבים הבאים: תחושת שייכות, מסוגלות ואוטונומיה כבסיס לתחושת הערך והרווחה הנפשית. על מנת ליצור מסגרת עבודה מוגדרת ומוסכמת ולמניעת מצבי קונפליקט בין הסייעת לגננת היא ליזום שיחות הבהרה, הדרכה, הכוונה ועידוד מצד הגננת. כמו כן, ליצור קשר רגשי עם הסייעת, הבעת אכפתיות והערכה לעבודתה, הענקת אוטונומיה והזדמנויות ליוזמן ולשיתוף בקבלת החלטות.
עבודה זו באה לבדוק כיצד רואות הגננת והסייעת את חלוקת התפקידים בגן ומהי  החשיבות שהן מייחסות לעבודת הצוות. כאשר השערת המחקר העיקרית היא כי עבודת הסייעת בגן, הרגשתה ונכונותה לשתף פעולה עם הגננת תלויים במידה רבה ביחס הגננת כלפיה.
במחקר השתתפו 20 גננות העובדות בגני חב"ד וממ"ד במרכז הארץ. ותק הגננות בהוראה נע בין שנה ל-33 שנה. ותק בעבודת הסייעות נע בין שנה ל-28 שנה. ומספר שנות עבודה ביחד בגן נע בין שנה ל-20 שנה. לצורך בדיקת חלוקת התפקידים בין הגננת והסייעת והחשיבות בעבודת הצוות בגן נבנה שאלון.
השאלון מורכב מחמישה חלקים. פרטים אישיים: ותק בהוראה כגגנת, ותק בעבודת הסייעת, מספר ילדים בגן ומספר שנות עבודה ביחד בגן. חלוקת תפקידים:  חלק זה מתייחס להגדרת התפקידים וקביעת החוקים לגבי תחומי האחריות של הגננת והסייעת.  ציפיות:
שאלה 1 בודקת את הציפיות של הגננת מהסייעת ואת מילוין של ציפיות אלו.  שאלה 2 בודקת את ציפיות הסייעת מהגננת על פי תפיסת הגננת. יחסי עבודה:  חלק זה בוחן את יחסי העבודה  בין הגננת והסייעת.
פתרון בעיות: חלק זה בודק האם מתעוררות בעיות בין הגננת והסייעת ובאיזה אופן נפתרות הבעיות המתעוררות. תוצאות המחקר מראים כי האחריות לתפעול ואחזקת הגן הוא באחריות הגננת והסייעת, והאחריות לתחום הפדגוגי בגן הוא באחריות הגננת בלבד. כמו כן,  חמשת הציפיות החשובות ביותר של הגננת מהסייעת הן: שיתוף פעולה, יחס טוב לילדים בגן, מילוי תפקיד הסייעת כגון: ניקיון הגן והכנת האוכל, מתן דוגמא אישית לילדים בגן ועזרה לגננת בכל המתבקש. בנוסף לכך, ממצאי המחקר מראים שהסייעת עונה על ציפיות הגננת בצורה טובה למדי. בתחום יחסי עבודה, ממצאי המחקר מראים כי, שיתוף הפעולה בין הגננת והסייעת הוא טוב מאוד ומצוין. כמו כן, סוג הקשר האידיאלי ביניהן הוא עבודה ביחד. בנוסף לכך, הגננות מרגישות שהסייעות מחבבות אותן. זאת ועוד, ממצאי המחקר מראים כי אצל רוב המורות לא נוצרו בעיות בעבודה עם הסייעת. אך אצל גננות שנוצרו בעיות עם הסייעת, הגננות פתרו את הבעיות באמצעות פניה ישירה לסייעות בשיחת הבהרה.