סיכום שעור - שיטות מחקר למדעי החברה, סמסטר 2013 א'

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 9142
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שיטות מחקר – סיכום שיעור יחידות 1-2 – מושגי יסוד בשיטות מחקר שלבים בעריכת מחקר :
1.      בחירת נושא. דוגמא : השפעת זמן משחק כדורגל  על משקל הגוף.
2.      קוראים תיאוריה. תיאוריה – אוסף של חוקים/טענות כלליות הבאות לתאר, להסביר ולנבא תופעה.  דוגמא : לתאר – מה קורה לאדם בעקבות משחק כדורגל, להסביר – מה המוטיבציה לשחק כדורגל, לנבא – למי יש יותר סיכוי לשחק כדורגל.
3.      השערת מחקר. השערת מחקר מקשרת לפחות בין שני משתנים. דוגמא : ככל שמשחקים יותר זמן כדורגל, כך מאבדים יותר משקל. משתנה – א. זמן משחק הכדורגל , ב. כמות המשקל שמאבדים. משתנה הוא מאפיין או פרמטר, שיכול לקבל ערכים שונים  ערכים שיכולים להשתנות. קבוע – ערך של משתנה. דוגמא : צבע עיניים. משתנה בלתי תלוי – המסביר, הסיבה, הגורם למשתנה התלוי – המוסבר, התוצאה, מה שנגרם כתוצאה מהמשתנה הבלתי תלוי. דוגמא  : בלתי תלוי  – זמן, דקות. תלוי – משקל, גרמים.
4 .       הסבר מדעי / הגדרה מדעית. ישנם שני קריטריונים : א. בחינות/ אמפיריות – ניתן למדידה או לכימות, אנו רוצים לבדוק, לבחון ולהפריך את ההשערה. אנו יכולים למדוד את המשתנים.
דוגמא : האם אני יכול למדוד את הזמן שבו אנשים משחקים כדורגל ?
האם אני יכול למדוד את כמות אובדן המשקל ? אנו יכולים לבחון את הקשר על ידי אמצעי סטט'. אם יש משהו שאי אפשר להפריך אותו הוא לא מדעי . לדוגמא : האם יש חיים אחרי המוות ? אי אפשר לדעת כי זה אמונה.