טיפול סיעודי בחולי עקמת

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2841
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תקציר סקירת ספרות הטיפול הסיעודי בחולי עקמת בקרב מתבגרים עבודה זו הינה סקירת ספרות אודות מחלת העקמת בקרב מתבגרים והטיפול בה. הסקירה כוללת את הפיזיולוגיה, פתופיזיולוגיה והאפידמיולוגיה של המחלה, השפעתה בהיבטים השונים, שיטות הטיפול באבחנה בין טיפול שמרני וטיפול שאינו שמרני, ותפקיד הסיעוד על פי רמות מנע. העבודה כוללת דיון וסיכום. תוכן העניינים
מבוא. 2
פיזיולוגיה. 3
פתופיזיולוגיה. 4
אפידמיולוגיה. 5
השפעת עקמת בהיבטים שונים. 6
שיטות טיפול – שמרני ולא שמרני 7
תפקיד הסיעוד על פי רמות מנע. 8
דיון וסיכום. 9
בבליוגרפיה. 10 מבוא
מחלת העקמת נפוצה בקרב כ- 3.5% אחוז מהאוכלוסיה, כאשר השכיחות שלה גבוהה יותר בקרב נשים ובנות בגילאים צעירים מאשר בקרב גברים. על פי רוב, מבנהו של עמוד השדרה צריך להיות ישר, אך כאשר מתגלים מקרים בהם אחת החוליות או יותר אינה ישרה אלא נוטה להיות בצורה מעוותת או בעל סטיה לאחד הצדדים, הנבדק מאובחן בחולה עקמת אשר עשויה להחמיר במהלך השנים אם אינה מאובחנת ומטופלת כראוי Napierkowski,
2 007)).
השפעותיה של העקמת בקרב ילדים בגיל צעיר עשויה להשפיע רבות על חייהם וכוללת נגזרות שונות המשפיעות הן על המצב הבריאותי ועל הנוחות הפיזית בפעולות בסיסיות כגון תנועה חופשית, יציבה, הליכה, עמידה, ישיבה וביצוע פעילות ספורטיבית, והן בתחום ההשפעות הסביבתיות בשל הפגיעה הקוסמטית הנגרמת לאדם הסובל מעקמת, אשר עלולות להיות בעלות השפעות פסיכולוגיות רבות בעיקר בגילאים צעירים. התדמית של ילדים ומתבגרים הסובלים מעקמת עשויה להיפגע, והנושא מהווה תחום מחקר רב היקף בנושאי סיעוד וטיפול, הן שמרני מסורתי והן טיפולים חדשניים אלטרנטיביים (Costello & Merenda, 2011).
בשנים האחרונות התרחשו גילויים רבים של מקרים שונים של עקמת בקרב ילדים ומתבגרים ושיטות טיפול חדשות המיועדות להקלה על הסמפטומים השונים של העקמת ועל הבעיות הבריאותיות הנלוות העשויות להתפתח בעקבותיה, גילויים חדשים בתחום האבחון אשר עשויים לסייע בהחלמה מהעקמת עד תפקוד מלא וללא השלכות בריאותיות עתידיות, וניתוחים וטיפולים נוספים אשר השיקום מהם השתפר בצורה משמעותית ואינו ארוך וקשה כבעבר (Difazio & Tubman, 2010).
בעבודה זו ידונו המרכיבים המרכזיים של מחלת העקמת, הפיזיולוגיה, פתופיזיולוגיה והאפידמיולוגיה שלה, השפעותיה של המחלה בתחומים השונים, שיטות הטיפול (שמרני ולא שמרני) אשר ארגוני הבריאות העולמיים מציעים כיום, ותפקיד הסיעוד בהתמודדות עם המחלה ועם השיקום ממנה לאחר טיפול אינטנסיבי הכולל ניתוח.