הצעה לשינוי אסטרטגי בחברת IBM אשר יסייע לה לשמר יתרון תחרותי בר קיימא - פרויקט מסכם בקורס "אסטרטגיה עסקית תחרותית"

תקציר העבודה

תקציר העבודה      עבודה זו מתמקדת בהצעה לשינוי אסטרטגי בחברת IBM. IBM היא אחת החברות הגדולות והוותיקות בעולם בתחום המחשבים, ובמשך שנים רבות הייתה הגדולה בתחום זה.
בשנת
2 008, בשיא של המשבר בכלכלה העולמית הכריזה IBM על אסטרטגיה חדשה שנקראת "אסטרטגיית העולם החכם". במסגרת האסטרטגיה החדשה, פיתחה החברה גישה ארגונית חדשה אשר מיזגה בין היכולת הטכנולוגית העצומה של רשת האינטרנט לבין אחת מתוצאות המשבר העולמי, והוא הצורך בשיפור השליטה והפיקוח – מהרמה הפנים ארגונית ועד לרמה הכלל עולמית. עיקר האסטרטגיה הוא בהחדרת טכנולוגיות חדשות של ענן מחשוב, מחשוב אנליטי-עסקי, אופטימיזציה ויישומי עולם חכם בתחומים כמו בריאות, תחבורה, מסחר ופיננסים.
ההצעה שלי לחברת IBM מתמקדת בכניסה לענף של ביו-רפואה ורפואה אישית מתקדמת. הרפואה האישית היא תחום חדש יחסית המתמקד בתהליכי אבחון והתאמת הטיפול התרופתי על סמך מאפיינים גנטיים אישיים. השאיפה היא להגיע למצב בו ניתן יהיה להרכיב טיפול תרופתי ייחודי על סמך הקוד הגנטי האישי, ולצורך כך יש לפענח ולקרוא את מרכיבי הגנום הרלוונטיים.    תהליכי הגילוי והעיבוד של פלטי מידע העצומים המתקבלים מתוצאות בדיקות גנטיות ורפואיות דורשים מערכות וטכנולוגיות מתקדמות לאחסון וניתוח כמויות מידע אלה.
מניתוח אטרקטיביות הענף לפי חמשת הכוחות של פורטר ולאור העובדה שחברת IBM מפתחת כבר שנים מחשבי על ושרתים לאחסון מידע בנוסף, ניתן להסיק שהענף הינו אטרקטיבי עבורה. על מנת להצליח בענף החדש על IBM להתאים את הטכנולוגיה שכבר קיימת אצלה וזאת הנמצאת בשלבי הפיתוח לצרכי הרפואה האישית המתקדמת. בנוסף, כניסה לענף החדש משתלבת היטב עם אסטרטגיית העולם החכם.
נושא אחד חשוב שיתרום להצלחה בענף היא יצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים. מכיוון שמדובר בחקר הגנום האנושי ופיתוח טכנולוגיות חדשניות לעיבוד ואחסון המידע המתקבל מניתוחו, המלצתי לחברת IBM לכרות בריתות אסטרטגיות עם אוניברסיטאות המתמחות בביו-רפואה בתחום המחקר ועם חברות GE ו/או פיליפס בתחום פיתוח הטכנולוגיה.
על מנת ליצור מוטיבציה ונכונות בקרב העובדים להיות שותפים בתהליכי הכניסה לענף החדש, יש להפחית עד כמה שניתן את ההתנגדות מצידם. לצורך כך, בראש וראשונה, יש לבצע הסברה לעובדים על חשיבות כניסה לענף של ביו-רפואה ורפואה אישית מתקדמת ועל ידי כך להעלות את המודעות לחשיבות המהלך ולהטמיע בהם מחויבות כלפי השינוי.
לאחר מכן יש להכין תוכנית שינוי מפורט המתמקדת ביישום השינוי. תוכנית זו תתמקד בתהליכי הכשרת עובדים ומנהלים, במבנה המחלקות החדשות והאינטראקציה ביניהן ובפיתוח יחסי גומלין עם גופים חיצוניים החיוניים להבנה מעמיקה יותר של תהליכי מחקר ופיתוח.       ניהול שינוי נכון יעלה את סיכויי ההצלחה של חברת IBM בענף החדש ויסייע לה לשמר את היתרון התחרותי בר קיימא גם בעתיד.