סמינר במשפט וטכנולוגיה אחריות צרכנית של אתרי קניות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 10373

תקציר העבודה

פרק
1 : תקציר וסיפור אישי
1 .1  תקציר כיום צרכנים רבים בישראל ובעולם רואים ברשת האינטרנט כשוק לביצוע עסקאות ולרכישת מוצרים ושירותים שונים. רוב העסקאות מתבצעות על ידי הצרכן/ קונה אל מול אתרי קניות המכונים קניונים וירטואליים. הקניון הווירטואלי הוא אתר אינטרנט מסחרי המשמש מקום מפגש, מעין יריד או זירת מסחר בין קונים ובין לצרכנים, אך כרוך בסיכונים ובחששות לא מבוטלים. למשל קיים חשש כי המוכר לא יספק את הסחורה, או לחילופין שלא יספק את המוצר בזמן ובאיכות הרצויה. חשש זה פגע באמונם של הצרכנים לאורך השנים ופוגע בשוק הקניות באינטרנט גם כיום.
בעבודתי אדון בשאלת האחריות של אתרי הקניות על המוצרים אשר נמכרים באתר. חיבור העוסק במעמד הצרכן ובתופעות הצרכנות בכלל איננו יכול להיות שלם ללא התמודדות עם תופעת האינטרנט והשלכותיה על הצרכן. המחקר בתחום זה מצוי רק בתחילת הדרך אולם ההנחה הכללית כי בתוך מספר שנים חלק ניכר מן המסחר הסיטונאי והקמעונאי כאחד יתבצע באמצעות האינטרנט. יש לתת אפוא את הדעת על שאלות אשר נושא זה מעלה. מלבד ההצדקה הכלכלית להטיל על האתרים את האחריות לנעשה באתר אפנה לדיני הצרכנות, אסביר את חשיבות של האינטרס הצרכני, מטרות הדין הצרכני,  אתאר את  המצב הקיים ואנסה למצוא פתרון הולם לבעיה הקיימת מתוך הנחה כי המצב הקיים חייב להשתנות על מנת ליצור שוק הוגן בתחום הקניות באינטרנט. 
1 .2
מבוא החל מסוף המאה הקודמת החלה רשת האינטרנט להפוך לפלטפורמה לביצוע עסקאות צרכניות.
צרכנים רבים בישראל ובעולם בוחרים להשתמש באינטרנט על מנת לבצע רכישות מאחר וישנה אפשרות לקנות בלי לצאת מהבית, אפשרות לבצע סקר שוק נרחב, משלוח עד הבית ועוד. סקרים מראים כי השימוש באינטרנט גובר ובמיוחד הקניות באינטרנט המשמשות את רוב הצרכנים כפלטפורמה לסקר שוק ורכישה של מוצרים שונים ומגוונים. עסקה צרכנית זו אינה כהגדרת העסקה הצרכנית הרגילה  אלא מהווה שינוי באופי העסקה. קניון וירטואלי הוא אתר אינטרנט מסחרי המשמש מקום מפגש, מעין יריד או זירת מסחר בין קונים ובין מוכרים, אולם אין הוא מוכר באופן ישיר את כל המוצרים המופיעים באתר, כיום פועלים אלפי אתרים המציעים כמות רבה של מוצרים מסוגים שונים. בעבודתי אתמקד בעיקר באתרים הישראליים יחד עם EBAY  אשר הינו מהאתרים הגדולים בעולם לקניות באינטרנט, ואף אוסיף את התופעה המתגברת בשנים האחרונות של אתרי הקופונים באינטרנט.
עסקה צרכנית המתבצעת באמצעות קניון וירטואלי היא עסקת מכר מרחוק שבו קיימת הפרדה בזמן ובמרחב בין הצרכנים לבין המוכרים. בשל הפרדה זו, צרכן נדרש לעיתים לשלם על המוצר שרכש מראש, ללא כל יכולת לבדוק את המוצר פיזית בידיו. סיטואציה זו יוצרת חשש של הצרכן מפני המוכר מאחר ואינו יכול לפקח על תהליך העסקה ולמעשה העסקה תלויה במוכר והקונה נשאר באוויר ואף נאלץ בדר"כ לשלם מראש את הכסף. שאלת האחריות של הקניונים הוירטואליים אינה עומדת במוקד עבודה זו מאחר ואני סמוך ובטוח כי לאור דבריו של ד"ר אמל גברין, יש להטיל את האחריות על האתרי קניות, אחריות אשר תמנע את הנזקים היכולים להיגרם לצרכן. אך אציע מספר פתרונות אפשריים לכשל השוק, פתרונות אלה יהווה אלטרנטיבה לפתרון של אחריות מוחלטת.