עבודה בשיטות מחקר, פסיכולוגיה ניסויית

תקציר העבודה

במחקרנו נבדקה ההשפעה של קבוצת הגיל: מתבגרים צעירים או זקנים, ורמת אמוציונליות: גבוהה או נמוכה על זמן התגובה (ז"ת) במטלת סטרופ אמוציונלי. שיערנו כי ימצא אפקט לרמת אמוציונליות כך שעבור רמה גבוהה יתקבלו ז"ת ארוכים יותר. כן שיערנו כי תמצא אינטרקציה כך שההפרעה הנגרמת בתנאי האמוציונליות הגבוהה תתבטא ברמה גבוהה אצל המתבגרים וברמה נמוכה אצל הזקנים.
לצורך בדיקת ההשערות השתמשנו במדגם מקרי של 181 נבדקים שחולקו באופן רנדומלי לשלוש קבוצות גיל שכל אחת מהן חולקה לתנאי אמוציונליות גבוה או נמוך. הנבדקים ביצעו מטלת סטרופ אמוציונלי וז"ת נמדדו. התוצאות הראו כי אין אפקט לרמת האמוציונליות ואין אינטרקציה מובהקת אך התקבל אפקט מובהק לגיל. על אף שהתוצאות מנוגדות להשערותינו  ניתן להסבירן בעזרת תאוריות קודמות בתחום. המסקנות העיקריות העולות מהמחקר הן כי מידת העוררות של מילים אמוציונליות אינה מספיקה כדי לגרום להפרעה בביצוע מטלות וכי ההטיה השלילית המשתנה עם הגיל אינה מתבטאת בביצוע מטלות.