ממ"ן 11 פואטיקה וספרות ילדים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 84
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1241
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

ממ"ן 11
שאלה 1
       א.         השינוי שחל ביחס התרבותי למושג הילד מאז ימי הביניים ועד לאחר המאה ה- 17
ע"פ התזה של פיליפ אריאס, 1960, מושג הילד הוא תלוי תרבות, לא מושג אסנציאלי, הוא דינמי ומשתנה בהתאם לתפיסות החברהü יפה. התפיסות הללו של החברה מגדירות מי נחשב ילד ומה משתמע מלהיות ילד ולא תכונותיו המולדות (הביולוגיות). לפי מחקרו של אריאס עד למאה ה-17 מושג הילד לא היה קיים כלל. ü הוא מתבסס בטענותיו על 5 תחומי הוכחה: לשון, חינוך, ציור ואומנות, לבוש וצעצועים ופנאי. ü אריאס מתאר את השינויים שחלים במושג הילד לאורך כל התקופה של המאה ה-13 ועד תחילת המאה ה- 20 בארבעה שלבים :
ימי הביניים – החברה היתה מאופיינת באחדות, אין הבחנה בין ילד ומבוגר, אין תפיסת של ילדות. הם נמצאים יחד בכל תחומי החיים ואין התייחסות שונה לילדים מבחינת צורכיהם או יכולתיהםü. אריאס מתאר חברה א-גילאית שבו לגיל אין שום משמעות. ההבחנה בין המבוגר לילד היא לא ביולוגית (גילית) אלא מעמדיתü       i.            , הילד מרגע שנולד נחשב כמעמד נמוך. מגיל 5 הילד נחשב כמבוגר מיניטורי בין המעמד שלו ומתחיל לעבוד. דוגמא לכך ניתן לראות בתחום החינוך אשר היה נחלתם של מעט גברים בני המעמד הגבוה, ובכיתות לא היתה הבחנה בין הגילאים השונים, ילדים בני משפטים וילדים בני 8 יכלו ללמוד יחד באותה הכיתה. לא היו ספרי ילדים למשל, היו ספרים למבוגרים שילדים קראו בהם.

                                                                                                                  24/
5 נק' XXX  הממ"ן מצוין. גם מעיד על הבנה וגם מנוסח היטב. חבל שלא ענית על סעיף ב' בשאלה השנייה…
בהצלחה בהמשך! J