הקשר בין מין לבין עמדה כלפי עישון סיגריות

סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2013
מספר מילים 6526

תקציר העבודה

סמינריון מחקר בנושא הקשר בין מין לבין עמדה כלפי עישון סיגריות                   תוכן עניינים
מבוא -..
עמ'  3
פרק א' משתנה תלוי .
עמ' 4-8
פרק ב' משתנה הבלתי תלוי -. עמ' 9-11
פרק ג' הקשר בין המשתנים -. עמ' 12
סיכום החלק התיאורטי –… עמ' 13
מבוא למחקר שדה – עמ' מנהל עסקים המחקר –
עמ' משפטים-20 דיון ומסקנות –..
עמ' 21
סיכום העבודה — עמ'
2 2
רפלקציה .
עמ' 23-24
ביביליוגרפיה –.
עמ'
5 נספחים …
עמ' 26
מבוא
הנושא עליו אכתוב הוא עישון סיגריות בקרב בני נוער בין מתבגרים למתבגרות, נושא זה הינו מאוד אקטואלי ונפוץ בחברה. הרבה מבני הנוער נכנעים בשל גילם הצעיר לעישון סיגריות מתוך לחץ חברתי ללא מודעות להשלכות הרבות שיש לכך, שישפיעו על בריאותם בהמשך החיים.
בעבודה זו אני אחקור מהם העמדות של המתבגרות לעומת המתבגרים כאשר ההשערה שלי עומדת על כך שמתבגרים יביעו עמדות חיוביות יותר מאשר מתבגרות על עישון סיגריות בקרב בני נוער.
שאלת המחקר היא האם יהיו הבדלים בין עמדת המתבגרים לעמדת המתבגרות כלפי עישון סיגריות, ההשערה תיבדק באמצעות איסוף נתונים, תיאוריות ומחקרים על עישון סיגריות בקרב בני נוער, כאשר כלי המחקר יהיה שאלונים. המחקר הוא מחקר כמותי. על מנת לחקור שאלה זו אשתמש בשאלון לדיווח עצמי, שאלון זה יבדוק את עמדת הנחקרים לגבי תופעת העישון.
בחרתי את נושא העבודה מכיוון שאני מאוד מתנגד לנושא עישון הסיגריות בקרב בני נוער.
רציתי ללמוד ולחקור מבפנים את הנושא של העישון ולהעביר מידע לחבריי ולקרובים שלי כמה שזה לא בריא ולמה זה גורם. הרוב של בני הנוער לא מבינים את המשמעות של העישון וכמה שזה הורס את בריאות האדם.
פרק א' משתנה תלוי עמדה כלפי עישון סיגריות סיגריה- שפופרת צרה של ניר דק מלאה טבק קצוץ לעישון:רוב המעשנים מעשנים או מקטרות(עפ"י אבן שושן).
עשן הסיגריה מכיל כ- 4,000 כימיקלים שונים, בהם כ-350 חומרים רעילים שהשפעתם ניכרת במערכות גוף שונות, 43 מהם ידועים כחומרים מסרטנים (מחוללי סרטן, קרצינוגנים). שניים מהם, בנזופירן ו-NNK, הם בעלי פוטנציאל מסרטן גבוה במיוחד. האיברים הבאים במגע ישיר ומיידי עם עשן הסיגריה, כגון חלל הפה, הלוע, הושט, הגרון והריאות, הם הניזוקים ביותר.
בין החומרים המסרטנים נמצאים:
רקע היסטורי:
עישון הטבק החל כמעין טקס מסורתי על ידי האינדיאנים בצפון אמריקה, שם מקורו של הטבק. עישון הטבק היה מנהג נפוץ כבר מאות שנים לפני בוא הספרדים לאמריקה. החוקרים סבורים, שמקורו של הצמח ממנו מפיקים את הטבק הוא מאי טובאגו שבים הקריבי. העישון התפשט מיבשת אמריקה ע"י צוותו של כריסטופר קולומבוס שלמד את טכניקת העישון והביא אותה עימו בשובו לספרד, משם התפשט הנוהג לאירופה ולשאר העולם. במשך כמאתיים שנה מאז חדר הטבק למדינת אירופה סברו הרופאים שחומר זה טוב לבריאות. כל זאת ללא כל הוכחות מדעיות, וללא כל הסברים על יעילות החומר ועל מנגנון הפעולה שלו. במשך הזמן התפשט הנוהג להשתמש בטבק לתענוג בצורות שונות של עישון, לעיסה, או הרחה. העישון הפך להיות נוהג מקובת בחברה. התנגדות רפואית לשימוש בטבק החלה רק בשנת 1761 עם פרסום השערות ראשונות על קשר בין עשן הסיגריות לבין סרטן.בשנת 1854 יצא לאור ספר על מחלות הטבק, עם ניסיון ראשון להוכיח את הרעילות של חומר זה. מחקרים בשנת 1950 העלו את החשד בין סרטן הריאות לבין הריאות לבין עישון לדרגה מדעית גבוהה יותר, ובשנת 1958 פורסם לראשונה סקר מקיף, אשר הוכיח תמותה גבוהה בהרבה בקרב אוכלוסיית המעשנים לעומת אנשים שאינם מעשנים. בשנים 1964 ו1968 פורסמו דו"חות של וועדה מיוחדת שמונתה על ידי המדען הראשי של משרד הבריאות האמריקאי, אשר קבעו שאכן קיים קשר משמעותי בין עישון סיגריות לבין נזקי בריאות. באופן דומה פורסמו בשנים 1962, 1971 שני דו"חות על הקשר החד משמעי בין עישון לבין נזקי בריאות על ידי הקלוג' המלכותי הרפואי של אנגליה.
השפעותיו (נזקיו) של העישון סיגריות על האיברים בגוף:
מחלות כלי הדם ההיקפיים:
בחמצן מן הראות אל שאר חלקי הגוף. מה הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות? ובכן, כלי הדם(עורקים) בזרועותיך וברגליך הופכים צרים יותר (מכווצים). הרופאים מכנים את התופעה בשם 'מחלת כל הדם ההיקפיים'. המשמעות היא, שרגליך אינן מקבלות את מנת הדם והחמצן שהן זקוקות להן.
משום כך, מעשנים אחת הדרכים שבהן העישון מזיק לגופך היא בהקטנת יכולת הלב ומחזור הדם לנתב את הדם העשיר רבים סובלים מכאבים ברגליהם. במקרים חמורים, מתפתחים כיבים ונגרם נמק-וקיימת סכנת חיים אפשרית. לעיתים הפתרון היחיד הוא קטיעת הרגל. כך שלא זו בלבד שהעישון עולה ביוקר, הוא בהחלט עלול לעלות לך גם בזרועות וברגליים. יחד עם זאת הפסקת העישון מקטינה את הסיכון לחלות במחלות כל הדם ההיקפיים.
פגיעה בזיכרון:
מחקרים רפואיים הוכיחו שהעישון משפיע על הפעילות התאית והבין תאית של המוח, ובכך גורם לפגיעה בזיכרון ומפחית את יכולת הלמידה עם הפסקת העישון, התהליך הזה נפסקות ויכולת הלמידה חוזרת לרמה שאליה היית רגיל לפני שהתחלת לעשן.
פגיעה בעור הפנים:
למעשה, ניתן לקבוע אם אישה מעשנת רק באמצעות התבוננות בה – במיוחד אם היא בשנות ה- 30 לחייה או מבוגרת יותר. במסגרת בדיקה מרתקת שנערכה על ידי המכללה לרפואה של סיאול, דרום קוריאה, גיל החוקרים כי תהליך ההזדקנות של העור הואץ בצורה דרסטית בקרב נשים שמעשנות. נשים מעשנות בנות 20 כבר החלו לפתח קמטים. מעבר לכך, הקמטים של מעשנות צעירות היו עמוקים פי שלושה מן הקמטים על פניהן של נשים בנות אותו גיל שאינן מעשנות. ההשפעות השליליות של העישון בלטו במיוחד בקרב מעשנות כבדות. אין זה מפתיע, אפוא, שכמות הקמטים הגדולה ביותר זוהתה בקרב מעשנים שנהגו לחסל חפיסת סיגריות שלמה מדי יום במשך 20-10 שנה. גם מעשנים קלים מושפעים. תהליך ההזדקנות החל בשלב מאוחר יותר בקרב נשים שעישנו במשך תקופה קצרה יותר, או כאלה שעישנו מספר קטן יותר של סיגריות. אבל גם בעורן ניכרו הסימנים המסגירים של הזדקנות מוקדמת מדי. גם גברים שאינם חסינים. ייתכן שלא ממש אכפת לך מעורך (או שאתה מעמיד פנים שלא אכפת לך!)- אבל כולנו רוצים להיראות מעט יותר צעירים. כעת ידוע לך כי העובדה שהעישון פוגע בבריאות באופן ישיר מוכחת רפואית. מדובר בעובדה שהוכחה רפואית. מדובר בעובדה שהוכחה רפואית ואושרה גם על ידי חוקרים בריטיים במסגרת כתב העת הרפואי המוביל.
פגיעה בבריאות השן:
מחקר על בריאות השן מוכיח, כי עישון הוא אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר להתפתחות מחלות חניכיים.
העישון מקל על התפתחות רובד בקו החניכיים. רובד הוא השם שניתן להצטברות שכבת חיידקים שעלולה להתפתח בין החניכיים לבין שקע העצם לחניכיים שסביב השן. השיניים מתחילות להיראות כאילו החניכיים המקיפים אותן נסוגים. אם המצב נמשך, השיניים יתרופפו ולבסוף ייתכן שיהיה צורך לעוקרן. הרובד שממשיך להצטבר עלול לגרום גם לריח רע מן הפה. הפסקת העישון מונעת את ההצטברות המהירה של הרובד. פירושו של דבר, כי הסיכון למחלות החניכיים יורד- וגם הנשימה שלך תהיה רעננן יותר! מובן, שעליך עדיין לצחצח שיניים פעמיים ביום, אולם אתה חייב להסכים- גם הרעיון של פחות עבודה לרופא השיניים יכול להעלות חיוך על פניך! דבר ידוע הוא שעישון משפיע גם על צבא השיניים כאשר מפסיקים לעשן, מומלץ לבקר אצל רופא השיניים או אצל השיננית לצורך ניקוי השיניים על מנת לאפשר לצבא השיניים להתרענן ולהיראות טוב ואסתטי.
פגיעה בפוריות:
הן עבור גברים והן עבור נשים, העישון עלול לגרות לבעיות כשמתכננים להקים משפחה. אם את אישה, סביר להניח כי ידוע לך שהעישון מקשה על הכניסה להיריון. האמת המטרידה היא, שעבור מעשנים, הסיכוי להרות פוחת בשיעור של בין 40%-10% בכל מחזור. ככל שכמות הסיגריות שאותן מעשנת האישה גדולה יותר, כך סביר שהשגת ההיריון תארך זמן רב יותר. אבל בכך לא תמו הבשורות הרעות עבור אימהות לעתיד שמעשנות. נשים שמעשנות סובלות גם ממחזורים וסתיים לא סדירים. העישון יכול גם לגרות להפסקת