תופעת האלימות במשפחה כלפי ילדים

תקציר העבודה

פרוסמינריון  בנושא "תופעת האלימות במשפחה כלפי ילדים" תוכן עניינים
מבוא –2

1 .       סוגי אלימות כלפי ילדים -3-5

2 .       גורמים וסיבות לאלימות כלפי ילדים …5-6

3 .       דרכי מניעה והתערבות טיפולית –7-8
סיכום -..9
ביבליוגרפיה –…10 מבוא
"מי שהיה יותר רע היה שורד. אם הייתי מלשין על האחים שלי, לא הייתי חוטף מכות. הייתי צריך להיות רע כדי לא לסבול. כל הזמן חשבתי איך לשרוד…בלילה פתאום היא הייתה מעירה אותנו, מרביצה לנו ומכבה עלינו גפרורים…היא הייתה מעמידה אותנו בשורה ומכה אותנו בחוט חשמל עד שהיו לנו סימנים." (י', בן 17). (ידיעות אחרונות,
2 7/3/08).
         "בכתב האישום הממלא עשרות עמודים נחשפת מסכת מפלצתית של מעשי התעללות בשני ילדיה הקטנים של האישה…תחת מסווה של "תיקונים" שמטרתם "להוציא מהילדים את השדים והמזיקים ששוכנים בהם" נפלו השניים קורבן לעינויים מזעזעים…באחד המקרים הצמידו האם וחבריה את ש' בן ה-5 לתנור חימום חשמלי… מיד לאחר מכן שפכו אלכוהול על פצעי הכוויה שנגרמו לילד ופיזרו עליהם מלח." (ידיעות אחרונות, 7/4/08).
אלה הם רק חלק מן התיאורים הקשים שפורסמו לאחרונה בכלי התקשורת, החושפים פרשיות התעללות קשות של ילדים במשפחה. אנו נוטים לראות את המשפחה כמקור של אהבה ללא תנאי המעניק חסות ואינטימיות לכל השייכים אליה. החברה מצפה מן המשפחה להגן על ילדיה ואף מטילה עליה את האחריות לכך בתוקף החוק. הבעיה מתחילה במקרים בהם ההורים מנצלים לרעה את סמכותם ומרותם כהורים ובוחרים לנקוט באלימות כלפי ילדיהם. בחרתי לעסוק בנושא זה בעבודתי משום שרציתי ללמוד יותר על התופעה ולהבין מה גורם להורים לפגוע בדבר הכי קרוב אליהם. למרות שעבורי תחושת הביטחון שהקנו לי הבית והמשפחה במהלך הילדות היא דבר ברור מאליו, ישנם ילדים אשר לא זוכים לחוות ילדות שכזו.
הילדים החיים בבית עם הורה מתעלל חווים סבל מתמשך, אימה, השפלה ולעיתים אף לא יודעים מהו מגע אוהב של הורה. אני מאמינה כי חשוב לעסוק בנושא זה ולהעלות אותו לרמת מודעות גבוהה בקרב האוכלוסייה – הכול במטרה לצמצם ולמנוע את המשך התופעה.
עבודה זו תנסה לשפוך מעט אור על תופעת ההתעללות והאלימות כלפי ילדים. ראשית יוצגו סוגי האלימות השונים המופנים כלפי ילדים במשפחה. לאחר מכן ייבחנו הגורמים והסיבות אשר עלולים להוביל להתנהגות זו, ויוצעו מספר דרכים למניעה וטיפול במקרי התעללות שונים.