פרקים באמונה והשקפה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 12466
מספר מקורות 45

תקציר העבודה

ההתבוננות בבריאה כמעוררת אמונה עבודה זו נכתבה כעבודה סמינריונית, לדרגת BA אקוויוולנטית.  במרכז הכשרה והשתלמות למורות, סמינר חסידי ב"ב.
תמוז, תשס"ט  2009
תוכן העניינים
הקדמה —
1
מבוא –…
2
סקירת מקורות
4
תרשים זרימה .
5
פרק א'- ההתבוננות בבריאה, חובה וציווי —
6
1 . חובת ההתבוננות
6
2 . מטרת ההתבוננות- הגעה ליראת שמים .
7
3 . ההתבוננות בבריאה- ככלי לחיזוק האמונה באלוקים –…
8
4 .
גורמים המפריעים את ההתבוננות בבריאה –.
9
4 .1.   "טענות" הכופרים
10
4 .2    כוח ההרגל -…
11
4 .3    הסתרת הנס כטבע –…
12
פרק ב'- ההתבוננות בפלאי הבריאה כמעוררת אמונה –.
מנהל עסקים
1 .  התבוננות בחיי בעלי החיים
מנהל עסקים
1 .1      מטרת הבריאה של בעלי החיים –..
משפטים
1 .2      חכמת הקדוש ברוך הוא המשתקפת בבעלי החיים –
16
1 .3      חסדיו של הקדוש ברוך הוא לקיום בעלי חיים —
17
2 . ההתבוננות בצומח כמעוררת אמונה –
19
2 .1         מבנה הצמח -.
19
2 .2         התרבות הצמחים
21
3 . נס וטבע בדומם .
22
3 .1.    אוצרות האדמה .
23
3 .2    תופעות טבע במים
24
3 .3 מאורות השמים –

5 פרק ג'- התבוננות בגוף האדם כמביאה לידי אמונה –…
27
1 .
יצירת האדם –
27
2 .
חוש הראיה – העין –..
29
2 .1
מבנה העין –.
30
2 .2
המצלמה-  חיקוי עלוב לפעולת העין —
31
2 .3
העין-  כיהלום המונח בקופסא .
32
3 . חוש השמיעה- האוזן —
32
3 .1 מבנה האוזן —
33
3 .2 המוח כמסנן קולות
34
4 . חוש הריח -…
35
4 .1 מבנה האף –.
35
4 .2 תפקידו של האף- כמרכז לחוש הריח -…
36
5. חוש הדיבור –
37
5.1 תפקיד הדיבור וחשיבותו -…
37
5.2
פלאי הבריאה בדיבור –..
37
6 .
האיברים כולם .
38
סיכום –.
39
ביבליוגרפיה …
42
תקציר –.
44
ההתבוננות בבריאה כמעוררת אמונה תקציר             ההתבוננות בבריאה מעוררת אמונה, משום שעל ידי התבוננות בבריאה מוכרח האדם להגיע למסקנה שיש בורא לעולם. ההתבוננות בבריאה מעידה לא רק על בורא עולם כל יכול, שיצר את עולמו באופן מופלא ביותר, אלא גם על בורא שממשיך להנהיג את עולמו וממשיך לחדשו בכל עת. האדם צריך להתבונן בבריאה, כדי שעל ידה יכיר את בוראו, וחובתו להתבונן מעט בדרכי הקב"ה כדי להכיר בטוב ולהודות לו. מטרת ההתבוננות היא הגעה ליראת שמים, כי על ידי התבוננות בבריאה, ניתן להגיע לאהבת ה' וליראתו.                         יש מספר גורמים המפריעים להתבוננות בבריאה: 1. כאשר האדם אינו רוצה לראות את האמת ומסתתר מאחורי המילה המתחמקת "טבע".
ברור שכשם שאם יישפך לאדם דיו פתאום על נייר חלק אי אפשר שיצטייר ממנו כתב מסודר, כך אין זה ייתכן שהעולם נברא מעצמו. 2.  כוח ההרגל- ש"מרדים" באדם את כוח ההתפעלות, כאשר אדם מתרגל לראות דבר מופלא, אין הוא מפעיל מחשבתו לברר מי הבורא שיצר זאת אלא מקבל את הדבר כמובן מאיליו.  3. המציאות של הסתרת הנס כטבע- אין אפשרות לשים לב אל הנס, משום שהניסים לבושים בלבוש טבעי של חוק ומשטר הגיוניים ורגילים, שאינם משתנים מאז ששת ימי המעשה. חוקים אלו ברורים כל כך לאדם עד שלעיתים אין תחושה בהשגחת הקב"ה בכל מעשה ומעשה.
            אם נתבונן בפלאי הבריאה ניתן בקלות להתעורר לאמונה. וויליאם הארווי (משפטים78- 1657) מגלה מחזור הדם וממניחי היסוד של הפיזיולוגיה כותב: "כל ביצה נולדה מביצה כל תא מתא, כל חי מחי והחי הראשון נברא על ידי הבורא הכול יכול". כיהודים מאמינים נדרש מאתנו על אחת כמה וכמה להתבונן בבריאה ומתוך כך להכיר את הקדוש ברוך הוא ולהדבק בדרכיו.
              התבוננות קצרה בעולם החי מביאה להתפעלות וכל פה נמלא שירה. כל האופן שבו בנויים בעלי החיים, המותאמים בצורה מופלאה, כל אחד לתפקידו, כל אחד למהותו, לסגנון חייו ולתנאים שבהם הוא חי. מטרת הבריאה של בעלי החיים  היא כדי לשמש את בני האדם. בתנ"ך ניתן למצוא עובדות רבות, כיצד בעלי חיים שימשו צדיקים עובדי ה'. כל בעלי החיים נבראו למען האדם שהוא פאר הבריאה.
              בהתנהגותם של בעלי החיים, בצורה שהם ניזונים, נראית בבירור חכמתו של הקדוש ברוך הוא שיצרם בצורה נפלאה. הקדוש ברוך הוא ברא לכל חיה את מזונה. ונתן לה את החוכמה ללכת לחפש לעצמה את המזון המתאים לה. אם בעל חיים כלשהו בולע ממזון שאינו מותאם לו מיד יאכל עשב מסויים שיגרום לו להקאת המאכל  המזיק לו, ואף יודע איזו כמות של עשב היא הכמות הנכונה.
              עולם הצומח הינו עולם מופלא ומיוחד המכיל עשרות אלפי מינים וזנים. לאלפי המינים יש שימושים מגוונים וייחודיים, המשפיעים על העולם כולו- השפעות אקולוגיות וסביבתיות.
מבנהו של הצמח מעורר התפעלות. הצמח חייב להיות מחובר למקור אנרגיה, לכן חלקו שקוע באדמה. השורש הוא החלק העושה את העבודה השחורה, הוא יונק את המים ואת המינרלים מן האדמה. הוא אינו נראה לעין, ועל כן אין לו יופי מיוחד. לעומתו, בחלק העליון מצויים יופי והרמוניה. בכל צמח יש את הזרע ממנו עתיד לנבוט ולגדול פרח או פרי דומה לו בתכלית. דבר זה מבטיח את קיומם המתמשך של כל סוגי הצמחים המגוונים שבעולם.               הדרגה הנמוכה ביותר בבריאה נקראת ה"דומם". בהבטה דרך משקפי ההעמקה והחקירה מתגלה בכל עוז גדלות הבורא. האיזון האקולוגי המופלא הקיים בעולם, התהליך המופלא הידוע מימות עולם קרוי "מחזור המים בטבע". וכן  אוצרות האדמה, שהם המחצבים הטמונים בבטן האדמה.             ההתבוננות בגוף האדם מביאה לידי אמונה.
על כן חובת האדם להעמיק חקר ולהתבונן בנפלאות גופו. כבר מתחילת יצירת האדם,             מהתבוננות במצבו של העובר במעי אמו בטרם לידתו, ניתן לראות כיצד כל פרט ופרט בטבע ברייתו הינו נס מוחלט. ומשיצא התינוק לאוויר העולם והוא צווח ורעב, אין צורך לרוץ ולחפש אחר מזון מיוחד בשבילו.        מהתבוננות בחמשת החושים: ראיה, שמיעה, דיבור, ריח ומישוש. מתעורר רגש ההתפעלות המביא את האדם לידי אמונה. הראיה- העין, היא בראש חמשת החושים של האדם. היא מסייעת לאדם להפעיל את שאר אברי הגוף. העין היא מכשיר קטן בגודלו, מכילה מערכת אדירה שקשה להבין כיצד היא ממוזערת וממוקמת במקום זעיר כל כך. כאשר לכל חלק וחלק בעין יש תפקיד המיוחד לו ומטרתו לאפשר לאדם שימוש מקסימלי בראיה, וגמישות מספקת. חוש השמיעה- האוזן מורכבת מכמה חלקים עיקריים שלכל אחד מהם יש תפקיד ספציפי בתהליך השמיעה. חוש הריח- האף או כפי שהוא מכונה, חוטם.
משמש בכמה תפקידים חשובים מאד, כמו נשימה והרחה. באמצעותו האדם נושם. חשיבות חוש הריח היא שעל ידי חוש זה האדם מזהה מצבים שונים, ויודע איך לתפקד וממה להיזהר. חוש הדיבור- הדיבור הוא אמצעי התקשורת בין אדם לחברו, הדיבור הוא גם כלי תקשורת בין אדם למקום על ידי תפילה תחינה והודאה.              האיברים כולם, ובכללם חמשת החושים שנסקרו לעיל, מהווים רק חלק קטן מתוך המערכת המופלאה והמורכבת הקרויה "אדם". ופלא על פלא שכל המערכות המופלאות הללו, הנמצאות אצל אדם מבוגר, קיימות בצורה ממוזערת ומושלמת בתינוק רך וזעיר המגיח מבטן אמו וכל כולו קילוגרמים בודדים.