סוגיית ילדי האסירים בישראל - ההשפעות

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2014
מספר מילים 8875
מספר מקורות 63

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית "סוגיית ילדי האסירים בישראל – ההשפעות" תוכן העניינים
מבוא –3
התמורות בתפקידי ההורים בעקבות מאסר האב –5
השפעות מאסר האב על ילדי האסירים -…12
התוכניות המוצעות לילדים –21
סיכום -…28
ביבליוגרפיה –…30 מבוא
"אבא שלי נמצא בכלא, הוא אנס את אמא שלי." זו התשובה שקיבלתי מחניכה שלי לאחר ששאלתי אותה למה היא חייבת להתקשר לאבא שלה בדיוק בשעה חמש בערב והיא לא יכולה לסיים את שיעורי הבית שלה לפני השיחה. כן, גם אני נאלמתי דום. אבל אחרי שדיברתי איתה כמה דקות התמלאתי פליאה. הדהים אותי הכח שיש לה להתמודד עם כל הקורה אותה. עם הלעג מחברות, מהמשפחה, עם הריחוק. אולם העניין שהכי הרשים אותי היה הרצון שלה להיות בקשר עם אביה. התחושה הראשונה שלי ברגע ששמעתי את התשובה הזו הייתה- אז למה לדבר איתו? איך את בכלל מסוגלת לדבר איתו? אך במהלך השיחה התבררה לי עובדה חשובה.
אבא הוא אבא, וזה לא משנה מה הוא עשה. ואנחנו, כילדים, תמיד נאהב את אבא שלנו. סיטואציה זו פתחה לי פתח לעולם החדש והמרתק של  משפחות האסירים. עולם מלא תהיות וסקרנות. רציתי להכיר את העולם הזה קצת יותר, לטעום ממנו ולנסות להבין אותו כמה שאפשר.
תשומת לב מועטה ניתנה למשפחות האסירים ובכללם גם ילדי האסירים בספרות האקדמית. רק לאחרונה המחקרים התחילו להתייחס אליהם. בתור "הקורבן הנשכח" או "הנעלם" של הפשע. התיאור של Van- Nuland (1970) אשר עסק במחקר בנושא ילדי אסירים משקף את המצב באופן ממצה ביותר:
"מנקודת ראותם של המוסדות החברתיים ילדי האסירים פשוט אינם קיימים." הספרות התייחסה לילדים כ"בעיה משנית" לנשות האסירים, שהופכות בן לילה לאימהות חד-הוריות לילדים הסובלים מבעיות התנהגות, כאשר הן בעצמן נשואות לבעל בכלא.
Tolan (1986) ועמיתיו סקרו 122 מחקרים שנערכו בשנים 1970-1986 בנושא טיפול משפחתי עם עבריינים, בסקירה זו לא נמצאה אף עבודה אחת העוסקת בטיפול או התמקדות בנושא ילדי האסירים.
תשומת לב מועטה זו הינה אבסורדית, מאחר ולפי המחקרים הקיימים שליש מהאסירים הינם בעלי משפחות, נתון שמתבטא במספר רב של ילדים הצריכים עזרה טיפולית רגשית, חברתית, בריאותית ולימודית.
תשומת הלב שהופנתה בתקופה האחרונה למשפחת האסיר מצביעה על תנועה רחבה מהטיפול והייעוץ לאסירים בלבד. שינוי זה התחיל מהצורך השטחי לתת עזרה כספית למשפחות האסירים ורק לאחרונה ניתן גם סיוע טיפולי. בקשר לילדי האסירים נשאלת השאלה – "האבות אכלו בוסר ושיני הבנים תיקהינה?" למה הילדים צריכים לשלם על פשעי אביהם?
האם מגיע לילד, שלא עשה מעשה רע בחייו לסבול מגינויים, השמצות ונידוי חברתי?
להיפגע קשות מבחינה כלכלית? לצפות בהידרדרות כללית של משפחתו, הן המצומצמת והן זו המורחבת? האם הוא צריך להגיע למצב בו הוא רואה את חולשת אמו מדי יום ביומו באי יכולתה להתמודד עם המעמסה הכבדה שמאסר בעלה הטיל אליה?ובנוסף, האם החברה מוכנה לקחת על כתפיה את מעשיהם של ילדים אלה בעתיד כתוצאה מחוסר סיוע של החברה כיום? עבודה זו נועדה כדי להעלות את הנושא של ההשפעות של ישיבת אב המשפחה בכלא על התא המשפחתי למודעות, עד כמה שידי מגעת. פתחתי בהסבר התלאות שעוברות על ההורים, כדי שיהיה יותר קל להבין את התמונה הכוללת של הקשיים שעומדים בפני הילד ביומיום. אסיים בתנועה המבורכת של עמותות פרטיות ושל הרשויות במדינה לפיתוח פרויקטים ותוכניות מבורכות לטיפול באוכלוסייה זו, שכל כך נזקקת, גם אם היא אינה יפה או זועקת מילים שנוגעות כמו אוכלוסיות אחרות. אני מקווה שאעשה את עבודתי נאמנה, ושאעלה מודעות והבנה למצב בו משפחות אלה נמצאות ולעזרה אותה הן צריכות, גם אם הן אינן יודעות איך ומה לבקש.