שימוש באינטרנט וברשתות חברתיות – הפערים בעמדות ובהיקף השימוש באינטרנט וברשתות החברתיות בקרב חילוניים,חרדים ודתיים בישראל.

תקציר העבודה

סמינריון בתקשורת שימוש באינטרנט וברשתות חברתיות – הפערים בעמדות ובהיקף השימוש באינטרנט וברשתות החברתיות בקרב חילוניים,חרדים ודתיים בישראל.
תוכן עניינים
מבוא -.3                                                   סקירת ספרות ושאלת המחקר תיאוריית הפצת חידושים של רוג'רס .4
תיאוריית שימושים וסיפוקים ..5
פערים דיגיטאליים בין דתיים לחילוניים ביחס לשימוש באינטרנט –6-7
רשתות חברתיות …8-11
פערים בין דתיים לחילונים בשימוש ברשתות חברתיות און- ליין -…12-מנהל עסקים שאלת המחקר והשערות המחקר -מנהל עסקים מתודולוגיה –משפטים-17
ממצאי המחקר ממצאי ראיונות העומק -18-22
ממצאי השאלונים …23-27
דיון והסקת מסקנות …28-31
ביבליוגרפיה –..32-35
נספחים -…36
מבוא
רשתות חברתיות באינטרנט הן תחום המתפתח וגדל ללא הפסקה, מבחינת מספר הרשתות החברתיות ומאפייניהן, מבחינת האפשרויות שהן נותנות למשתמשים בהן והן מבחינת היכולת לגלוש בהן במגוון אמצעים, ובכלל זה טלפונים ניידים. כיום קיימות רשתות חברתיות רבות מאוד, והיישומים שהן מציעות שונים מעט אלו מאלו, ונוצרו או יועדו לקבוצות מסוימות. חלקן הוקמו בעילות דוגמת תחומי עניין משותפים, קידום קשרים מקצועיים, קשר של משתתפים מרקע דומה או מקבוצה אתנית, דתית, מגדרית, גילאית או פוליטית, וחלקן הפכו לרשתות המשמשות קבוצות שיש להן מאפיינים סוציו-אקונומיים דומים ללא כוונת מקימי הרשת. רשתות חברתיות הן מהיישומים הפופולאריים והשמישים ביותר באינטרנט.
שלא כמו שימושים ויישומים אחרים של האינטרנט, כמו פורומים, צ'אטים וטוקבקים, שבהם האנונימיות של המשתמש נשמרת במידה רבה, רשתות חברתיות מבוססות על מידע אישי אמיתי ועל קשרים אישיים הקיימים מחוץ לרשת. החברים ברשת מוזמנים לרשום בפרופיל האישי שלהם מידע אישי נרחב, ובכלל זה שם, תמונה, תאריך לידה, מקום מגורים ועוד. (וייסבלאי, 2011) סבור כי ניתוח של האופן בו נוהגות קבוצות שונות להתארגן סביב עקרונות טעם שונים (לצורך עניינו כאן, חרדים מול חילונים), יתרום להבנה של המעמדות החברתיים והתרבותיים אליהם מעוניינים הבוחרים בפעילות מסוימת להשתייך או מהם יהיו מעוניינים להדיר עצמם.
במסגרת פרויקט כיתתי בתחום פערים דיגיטליים בחברה הישראלית, ערכנו מחקר בנושא זה, כאשר הנושא המרכזי היה פערים על בסיס דתי בנוגע לעמדות כלפי רשתות חברתיות.
בעבודה זו ננסה לבחון את עמדותיהם של חילונים, דתיים וחרדים לגבי הרשתות החברתיות באינטרנט. הרציונל העומד מאחורי בחירה זו הינו כי שתי הקבוצות הללו מבטאות היטב את הפערים בחברה הישראלית בנוגע לעמדות חיוביות, או שליליות, כלפי השימוש ברשתות חברתיות. כאשר, מטרות המחקר היו לבדוק האם קיימים הבדלים על בסיס דתי בעמדות לגבי רשתות חברתיות, ולבדוק האם עמדות של החברה הישראלית לגבי רשתות חברתיות שונות באופן כללי.
"האדם הוא יצור חברתי", כתב הוגה הדעות אריסטו. "לא טוב היות האדם לבדו" (בראשית ב' פס' 18), "או חברותא או מיתותא" (מסכת תענית כ"ג). אמרות אלו מבטאות את הרעיון שבני האדם הם יצורים חברתיים וזקוקים לקשר אנושי. השאיפה המהותית לקשר עם אחרים מתבטאת בכך שאנו יוצרים סוגים שונים של יחסים עם אחרים (נווה, אלעד ורן,
2 003).
בני האדם נחשפים לאמצעי תקשורת ההמונים, אך אין היא מהווה תחליף לפעילות חברתית, כלומר תקשורת בינאישית.