כישורים חברתיים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 6789
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

מבוא   כישורים חברתיים הם היכולת להבין מסרים חברתיים, ליזום פנייה ולהגיב לסביבה אנושית. הסתגלותם ותפקודם החברתי של ילדים לקויי למידה מעסיקה רבות חוקרים, הורים, מורים ואנשי מקצוע שונים. הכישורים החברתיים נתפסים כחלק בלתי נפרד מכלל היכולות והכישורים שיש לטפח אצל הילד, שיוכל להסתגל באופן תקין, יעיל ומספק לחברה.
אוכלוסיית התלמידים לקויי למידה אינה אחידה ביכולתה ובכישוריה, כתלמידים לקויי למידה מובחנים בתפקודם ההתנהגותי והפסיכולוגי מבני גילם הרגיל ומבני גילם בעלי צרכים מיוחדים אחרים.
במציאות הבית ספרית העכשווית, עיקר הסיוע והטיפול הניתן לתלמידים לקויי למידה הוא בתחום הלימודי ומכוון לשפר מיומנויות בתחום הלקות. קיימות גם תכניות התערבות קבוצתיות המטפלות בהיבטים החברתיים. הגישה השולטת בקבוצות אלה היא קוגניטיבית–התנהגותית, העבודה בקבוצה מתמקדת באימון ובהוראה מובנית ומדורגת של כישורים בין אישיים נחוצים ושל מיומנויות חברתיות.  קיים צורך לערוך מחקר זה כי לא ניתן להתעלם מכל הקשיים הקיימים אצל ילדים לקויי למידה, ולא מספיק עבור הילדים את קיומם של קבוצות חינוכיות או ייעוציות מהסוג הנפוץ בבית הספר. מטרת תכניות התערבות היא לזהות דרכים יעילות למתן כוח וחיזוק יכולתו של הילד להתמודד בצורה יעילה עם קשייו המתמשכים ולא ל"תקן" את הלקויות שלו. תכנית התערבות מתאימה יכולה לסייע לילדים לקויי למידה בזיהוי הצרכים הבין-אישיים, ללמדם להכיר את כוחותם, לחזק קשרי חברות ועבודה משותפת, לפתח תחושת קוהרנטיות בתפיסת עצמם.
מפגש 8 – סיכום מטרות: העלאת המודעות לתחושות ורגשות המתעוררים לקראת פרידה והתמודדות עמם,  פיתוח היכולת לבטא רגשות חיוביים ושליליים, הענקת מסגרת תמיכה רגשית חברתית ומכילה.
לקראת פרידה וסיום התכנית במפגש זה תיערך פעילות לא מובנית, שבה יוכלו המשתתפים לבטא בדרכים יצירתיות (יצירה אישית או קבוצתית או שילוב של השניים) את האופן בו הם מרגישים עם סיום התכנית.
במרכז יהיה מגוון חומרים (צבעים, טושים, עפרונות, פלסטלינה, ז'ורנלים, מספריים, דבק וגיליונות נייר), וחברי הקבוצה יוזמנו לבטא באופן כלשהו את אחד מהנושאים הבאים:
* אני כתלמיד * אני כחבר * אני כאדם * אני בקבוצה