סמינריון במשפט ותרבות - המשפט וסרטי מלחמת לבנון הראשונה המאוחרים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 12598
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

משפט ותרבות עבודה סמינריונית בנושא:
המשפט וסרטי מלחמת לבנון הראשונה המאוחרים            
1 .5.2013
תוכן עניינים
מבוא — 3
חלק 1. רקע-הקולנוע הישראלי המאוחר העוסק במלחמת לבנון הראשונה – .5
1 .1 צה"ל, המלחמה והתרבות הישראלית .. 5
2 .1 תיאור הסרטים שינותחו בעבודה -… 8
3 .1 הצגת רעיון היעדר המשפט והפוליטיקה מסרטי הצבא הישראלים — 9
4 .1 הגישות השונות להיעדרות אלמנטים של המשפט מסרטי הצבא הישראלים המאוחרים– 10 5.1 המחלוקות שעוררו סרטי מלחמת לבנון הראושנה המאוחרים –… 12
חלק 2. הסביבה, החייל והאויב בסרטי מלחמת לבנון הראשונה המאוחרים – משפטים
1 .2 הסביבה החזותית בספרים משפטים
2 .2 דמות החייל הלוחם בסרטי מלחמת לבנון הראשונה המאוחרים –. 16
1 .2.2 הצגת החייל הזוטר כקורבן של המלחמה 16
2 .2.2 החייל הלוחם כילד 17
3 .2.2 ציות, נאמנות ומחויבות למערכת הצבאית –.. 18
4 .2.2 הצגת המפקד הזוטר- המ"מ .. 19
3 .2 הצגת האויב בסרטי מלחמת לבנון הראשונה המאוחרים – 20
1 .3.2 הצגת האויב-המחבלים -… 20
2 .3.2 הצגת האויב- האוכלוסייה הלבנונית הבלתי מעורבת 21
חלק 3. ההשתקפות הסמויה של המשפט בשלושת סרטי מלחמת לבנון הראשונה המאוחרים– 23
1 .3 הביטוי למשפט העוסק בדיני מלחמה בסרטי מלחמת לבנון הראשונה המאוחרים . 23
1 .1.3 תמצית המסגרת הנורמטיבית בנוגע למשפט הבינלאומי העוסק בדיני המלחמה-… 23
2 .1.3 משמעות השליטה בשטח זר והטבח בסברה ושתילה כפי שמוצג בסרט "ואלס עם באשיר"– 24
3 .1.3 פגיעה באוכלוסייה אזרחית בלתי מעורבת –… 26
4 .1.3 הטיפול בשבויי מלחמה -… 28
5.1.3 השימוש בפצצת זרחן –. 29
6 .1.3 אחריות המדינה .. 29
2 .3 ביטויים לאלמנטים של המשפט בסוגיות פנים צבאיות -. 30
1 .2.3 חובת הציות לפקודות בלחימה והאחריות האישית . 30
2 .2.3 הטיפול בכשל המבצעי — 33
3 .3 ביטויים לאלמנים נוספים של המשפט בסרטי מלחמת לבנון הראשונה המאוחרים 35
1 .3.3 איסוף העדויות בסרט "ואלס עם באשיר" –.. 35
סיכום -. 36
ביבליוגרפיה –.. 37       מבוא:
בעקבות ספרה המצוין של פרופ' שולמית אלמוג, "משפט וקולנוע", התעוררה בי הסקרנות להעמיק ולחקור את תופעת היעדר המשפט מהקולנוע הישראלי העוסק בסרטי צבא. בעבודה זו בחרתי להתמקד בניתוח של שלושה סרטי צבא מאוחרים, העוסקים במלחמת לבנון הראשונה, "בופור", "ואלס עם באשיר" ו"לבנון". מהסרטים הללו ניסיתי ללמוד על מערכת היחסים המורכבת שבין החברה בישראל, הצבא והמשפט, להפיק תובנות נוספות בנוגע להיעדר אלמנטים משפטיים גלויים בסרטים הללו ובנוסף אף לנתח סצנות שונות מהסרטים, שמהמשפט העוסק בדיני מלחמה נקשר בהם.
לא היה בכוונתי לסתור את טענותיה של פרופ' אלמוג בעבודה זו, אלא להציע כיווני מחשבה נוספים בנוגע להיעדרות המשפט מהקולנוע, תוך מתן דגש לרעיון ה"סולידריות" שעלה בספרה. בנוסף לכך, בדקתי כיצד סצנות המלחמה מהסרטים המאוחרים העוסקים במלחמת לבנון הראשונה מביאות לידי ביטוי את המשפט הבינלאומי העוסק בדיני מלחמה.
הרעיון המרכזי שהעלתי בעבודה זו, אשר מקורו בשיחות שעלו בשיעורים הפרונטלים בסמינר, הינו שהיעדר ביטוי למשפט ולאלמנטים מעין משפטיים בסרטי הצבא, נובעים מהעובדה, ששלושת הסרטים בהם אני עוסק בעבודה זו, הינם סרטים ביקורתיים מאוד כלפי הגורמים אשר שלחו את צה"ל למלחמה. הסרטים מעוררים ספקות בנוגע לצדקת המלחמה ומציגים את חיילי צה"ל כדמויות אנטי מלחמתיות ואף במידה מסוימת כקורבנות המלחמה. משכך, ע"מ למנוע אנטגוניזם מצד החברה הישראלית שמזדהה עם צה"ל וערכיו ובכדי לאפשר לצופה הישראלי לעכל את הביקורת הקשה כלפי צדקת המלחמה ואופן ניהולה, יוצרי הסרטים ניסו להימנע מלהציג סצנות בהן יש ביטוי להתערבות חיצונית בנעשה בשדה הקרב. בסרטים לא שולבו אלמנטים משפטיים כמו תחקירים מבצעיים, ועדות חקירה, נקיטת צעדים משפטיים בנוגע לכשלים מבצעיים או עבירות של דיני המלחמה ואף לא היה אזכור של המשפט הבינלאומי ההומניטארי העוסק בעימות המזוין. לדעתי, יוצרי הסרטים יצאו מנקודת הנחה כי החברה הישראלית, הרגישה לפגיעה בחיילי צה"ל, תעכל טוב יותר את הביקורת כלפי המלחמה, לא דרך התערבות חיצונית משפטית או מעין משפטית, אלא דווקא דרך ההזדהות עם החייל הפשוט בשדה הקרב, עם כאבו, פחדיו והתחושה כי נשלח למלחמה לא מתוכננת. העבודה מחולקת לשלושה חלקים עיקריים. החלק הראשון יציג את הרקע ליחסי החברה הישראלית, צה"ל והמשפט, תוך מתן דגש להיבט התרבותי-קולנועי. בפרק זה אסקור את הסרטים בהם אני עוסק בעבודה, אציג את הביקורת  לסרטים ואתאר את סוגיית היעדר המשפט מסרטי הצבא והסיבות האפשריות לכך.
בפרק השני אתרכז בקולנוע, אנתח את הסביבה הקולנועית, את דמות החייל הלוחם בצה"ל ואת האויב, כפי שאלה משתקפים בסרטים. פרק זה יסייע בהבנה הרחבה של הפרק השלישי, בו אנתח סוגיות שונות מדיני המלחמה שעולות מההתרחשויות בסרטים.
בעבודה זו, ניסיתי לתת דגש מיוחד למעבר בין עולם הקולנוע, החברה והמשפט, למצוא את החוט המקשר, אף שלעיתים נסתר הוא מן העין. תקוותי היא כי עבודה זו תסייע ולו במעט, להבין את המסרים העולים מהסרטים המאוחרים על מלחמת לבנון הראשונה ותאפשר לקבל תמונה רחבה בנוגע להשתקפות דיני המלחמה בסרטים בסרטי הצבא הישראליים.