סיכום קורס תאוריה פוליטית (ד"ר אסף תורג'מן)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 8413
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מבוא לתיאוריה פוליטית מהי תיאוריה פוליטית? (תיאוריה דורשת מרחק) תיאוריה זה מכלול רעיונות אבל זה במובן רחב יותר.
תיאוריה זה צפייה- לצפות להתבונן התנאי הראשון כדי לעשות תיאוריה צריך פרספקטיבה (מרחק) מסוים. אם אין את המרחק הזה הרי שאני לא ינסה לצפות או לראות.                                                                                                              ככל שאני קרוב ומעורב כך הביקורת שלי הולכת ופוחתת ולא יעילה.
תיאוריה= לצפות ולהתבונן.
ביקורת היא לחם חוקה של הפוליטיקה- היבט חיובי.
                                                פוליטיקה:
הגדרה צרה – ניהול ענייני המדינה (הפוליס).השופטת, מבצעת,מחוקקת.
הקשר רחב- עוצמה וכוח, היכולת לגרום לאדם אחר לעשות משהו ללא הפעלת כוח, הפעלת כוח פוגעת בעוצמה בדרך כלל אך לא תמיד.
ישנה פוליטיקה גם ביחסי זוגיות הפוליטיקה מחלחלת לכל תחום בחיינו.
מהי תיאוריה פוליטית?
·         פוליטיקה- ניהול ענייני המדינה/עיר (הפוליס).
·         פוליטיקה- בחינת יחסי העוצמה והכוח הפועלים בחברה.
*פוליטיקה מחולקת לשניים לכן תיאוריה פוליטית היא צפייה על ניהול ענייני המדינה וגם צופה על תחום העוצמה והכוח ומנסה לאתר אותם בחברה.
האקדמיה הראשונה בעולם נבנתה ביוון ע"י אפלטון שהקים אותה על הר גבוה במטרה לצפות על העיר כי אם אני רוצה לצפות את הפוליס אני צריך להתרחק מתוך הפוליס. (המקום היחיד ממנו איני רואה את מגדל אייפל הוא מתוך המגדל עצמו).
שאלת איך מול למה?
למה? שאלה שיכולה להוביל אותנו עד לאלוקים ואז מגיעה ההתנגשות בין מדע לאמונה.
תיאוריה פוליטית מתעסקת המון בשאלה למה?
מטרות הקורס:
·         לשם מה צריך את מסגרת המדינה ·         מהם מקורות הסמכות והכוח במדינה במובן הרחב בין בני אדם ובין מדינה לאדם?
·         מושגי יסוד בפילוסופיה הפוליטית :
חירות קניין פרטי ,צדק, אלימות ועוד.
·         הכרות עם פילוסופיים מרכזיים בהגות פוליטית.
דרישות הקורס: 19/1/13
·         מבחן מסכם.
·         קריאת מאמרים. ·         מבדק קריאה תחילת חודש 12 בבקיאות במאמרים.
·         נוכחות.
לשיעור הבא לקרוא את משל המערה עמ' 421-426.                                             בעוד שבועיים יש לקרוא את המאמר של אפלטון "פוליטיאה" עמ' 23-49 .
סה"כ שבעה מאמרים.
שיעור שני 29/10/13                                                                                             הגות מדינית ביוון הקלאסית: אפלטון הקדמה:
הפוליס היוונית •        פוליס: עיר מדינה.
•        ערי מדינה שתפקדו לרוב כמסגרות עצמאיות.
•        קשרים מדיניים, מלחמות.
•        התרבות היוונית- נתפסה כתרבות עליונה וכל השאר נקראו ברברים.
הקדמה: הדמוקרטיה באתונה •        המאה ה-5 לפנה"ס.
•        אוכלוסייה – כ45,000.
•        דמוקרטיה – דמוס (עם), קרטוס (שלטון).
•        דמוקרטיה ישירה- כל מי שרצה לקח חלק בתהליכי החקיקה.
•        האזרח- מובדל מיתר האוכלוסייה הייתה לו יכולת להשפיע- חייב להיות גבר בין 18 ומעלה ושהוא לא עבד ויליד העיר אתונה.
•        ללא זכות הצבעה- ילדים, נשים, עבדים וזרים (זרים אדם שמגיע מבחוץ אנו נגלה אליו חשדנות ואי קבלתו).
•        הפוליטיקה כמקצוע – חקיקה ושפיטה- הפוליטיקה נתפסה כמקצוע והיו אנשים בין האזרחים שהתבלטו בתחום כמו מחוקקים וראשי אספות, ראשי וועדות- זכו ליוקרה כבוד ואולי אף לכסף.
•        רטוריקה – תורת הנאום. דמגוג – מוליך העם. באתונה רק האדם עצמו היה מייצג את עצמו לא היה מושג של עורכי דין- מי שהיה חסר יכולת רטורית היה מסכן, לכן נתפסה כלחם חוקם של האתונאים.
•        הסופיסטים (אנשי/משתמשי החוכמה) סופיה = חוכמה. הם לימדו את הרטוריקה מזה הם התפרנסו, לימדו זאת כהכנה לפוליטיקה האמינו שהאמת משתנה ממקום למקום ותלוית זמן וקהל, אל תהיה נאמן לאמת אחת, רובם אינם בני העיר אתונה ונחשבו זרים, הם שיחקו תפקיד חשוב בחשיבה של אפלטון ששנה אותם.
סופיסטים ופילוסופים: ידע מול דעות סופיסטים: משתמשי החוכמה.
•        האמת יחסית (רלטיביזם): אין ידע מוחלט ואחיד אלא דעות רבות ומגוונות הנמצאות במאבק מתמיד.
•       הדעה הנכונה היא הדעה המנצחת בויכוח- מה שהופך את דעתי לאמיתית היא זה שניצחתי בוויכוח ואין זה אומר שאני דובר אמת.
לתפיסתם דוברי אמת חשופים ופגיעים יותר ואינם מצליחים בפוליטיקה. פילוסופים: אוהבי החוכמה. •        האמת מוחלטת: הידע הוא אחיד בכל מקום ובכל זמן. הדעות פסולות מכיוון שהן אינן ביטוי של ידע אלא של יכולת רטורית. יש צדק ויש עוול והם אוניברסאליים האמת היא אחת בכל זמן ומקום.
•        התנגדות נחרצת לרעיון הדמוקרטיה.
אפלטון בז לדמוקרטיה – כאן רואים מאבק בין תפיסות עולם שעד היום רואים אותם – במידה מסוימת ניתן לראות באפלטון כאיש של אל אחד ולכן הרגו את המורה שלו סוקראטס מכיוון שהתכחש לאל של אתונה. משל המערה •        המערה היא העולם בו חיים בני האדם (מיתוס) – "עולם הצללים". (העולם בו אנו חיים השפל)-