סיכום לבחינה בתקשורת המונים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4985

תקציר העבודה

תקשורת המונים- סיכום לבחינה.
פרק 3- תקשורת ההמונים והמודלים.
תקשורת ההמונים מיועדת לקהל הרחב ומשמשת ככלי שמאפשר הפצה וקליטה של מידע בקני מידה רחב. הזרימה של המידע מועברת מהמוען לנמען היא חד כיוונית. השדר משדר מהאולפן אל המאזינים או לצופים בבית, הכתב בעיתון מעביר מסר לקורא של אותו עיתון וכיוון שכך ניתן לראות שהיחסים בין המוען לנמען הם יחסים בלתי אישיים וזאת מפני שהמוען אינו יודע למי הוא פונה, הקהל שלו אנונימי. התוכן של תקשורת ההמונים הוא סטנדרטי אשר מיוצר ביצור המוני, למשל העיתון מודפס למספר גדול של קוראים, הפרסומות משודרות לקהל רחב של צופים. מערכת היחסים של ארגוני התקשורת עם הנמענים שלהם היא מערכת יחסים של שוק, מכיוון שלאמצעי התקשורת של היום יש נטייה לדאוג לרווח הכספי שלהם. הבחירה בתכנים ואופן העברתם לקהל נעשים על בסיס חישוב כלכלי. בתהליך של תקשורת ההמונים ישנם מספר מרכיבים ומאפיינים:
1.      תהליך התקשורת- אופי הקשר בין המוענים לקהל. המוענים מעבירים מסר לקהל אשר מתפקד כנמען. למוען יש בד"כ יותר סמכות, יוקרה או מומחיות מאשר לנמען. מערכת היחסים היא לא-סימטרית, מחושבת ומניפולטיבית.
2 .      קהל התקשורת- מורכב ממספר גדול של אנשים, מפוזר על שטח רב, אנונימי, הטרוגני, לא מאורגן ולא פועל למען עצמו ומושפע לניהול ומניפולציה. 
3 .      מוסד התקשורת- מסגרת שמארגנת את התקשורת. מקשרת בתוכה את כל אמצעי התקשורת. כל המוסדות עובדים בהרמוניה מסוימת אחד עם השני. צורת הארגון נקבעת ע"פ שיקולים מקצועיים ובירוקרטים.
4 .      תכני התקשורת- התוכן מיוצר בד"כ בדרכים סטנדרטיות (ייצור המוני) והשימוש בו נעשה שוב ושוב בצורות זהות, המאפיין החשוב הוא הפופולאריות לשם השגת רווח. במהותו, מסר הוא סחורה והוא נבדל מבחינה זו מן התוכן הסמלי של סוגים אחרים של יחסים. מודלים בתקשורת ההמונים:
1 .      לאסוול- בעל 5 מרכיבים, מוען מעביר מסר דרך אמצעי כל שהוא אל הנמען שבסופו של דבר מושפע מן המסר. המוען הוא החוליה החזקה, הוא מחליט מה המסר  שהוא רוצה להעביר ומהי ההשפעה אותה הוא רוצה להשיג. הנמען הוא פסיבי, עליו לקלוט את המסר ולהגיב בהתאם.
2 .      שאנון ויבר- פועל באותה …