מערך שיעור בנושא ישרים מקבילים

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1917

תקציר העבודה

הנושא : ישרים מקבילים הקבוצה: כיתה ג'.
נושא השיעור:  ישרים מקבילים ונחתכים.
ידע קודם: המושגים: קטע, ישר.
     מטרה אופרטיבית: א. התלמידים יזהו זוגות של ישרים מקבילים ויסבירו שישרים מקבילים הם ישרים שיש ביניהם מרחק קבוע, ולעולם לא יחתכו זה את זה.
ב. התלמידים ידעו שקטעים נקראים מקבילים אם הם נמצאים על ישרים מקבילים.  מהלך השיעור:
  פעילויות למידה נקודות לתשומת לב המורה שלב " שיגור" הבעיה:  חשיפת/הבנת העקרונות החשובים שיופיעו במשימה המרכזית של השיעור שתוצג במהלך השיעור.  חזרה ורענון של המושגים ישר וקטע, אותם למדנו בתחילת השנה, באמצעות זיהוי דוגמאות  ואי דוגמאות.
מהו קו ישר?  מהו קטע ?
איפה אנו רואים ישרים וקטעים בחיי היום יום.
בשיעור זה נתמקד בסוגים של קווים ישרים.
קטע הוא חלק ממשהו גדול יותר – קטע מסרט, מספר, מציור, ויש לו גם משמעות בתחום ההנדסה.
שלב ההתמודדות העצמית של התלמידים
1 .       אכין לכל זוג, כרטיסיות עם  זוגות ישרים שונים, מקבילים, נחתכים, מאונכים  וכאלה שלא רואים את נקודת המפגש ביניהם. (כדי לא לבלבל, אקפיד כי הישרים יהיו באותו האורך). ואבקש שיגידו מה דומה ומה שונה בין הזוגות. תשובות מצופות:
התלמידים יאמרו כי בכל השרטוטים יש קווים/ישרים.  חלק מהישרים נוגעים אחד בשני וחלק אינם נוגעים אחד בשני. יתכן ואחד מהתלמידים החזקים יזהה שקיימים זוגות של ישרים מקבילים. ( התלמידים החזקים בכיתה, מבטאים לעיתים מושגים שלא נלמדו בכיתה, אך נתקלו בהם בבית או מתוך תחומי עניין אישיים).
לאחר שהתלמידים יאמרו מה דומה ומה שונה בין זוגות הישרים, אבקש מהם לחלק את זוגות הישרים לשתי קבוצות ולציין  מה משותף לישרים שבקבוצה האחת, לעומת הישרים שבקבוצה השנייה.