סטטיסטיקה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1816

תקציר העבודה

פרויקט בקורס מבוא לסטטיסטיקה על מנת לבצע את הדרישות המוצגות מטה יש על כל קבוצה לאסוף קבוצה גדולה של נתונים שתדמה אוכלוסייה. לאחר בחירת האוכלוסייה יש לבצע מדגם (n>30). משום כך בחירת המשתנה האקראי של האוכלוסייה צריכה להיות מושכלת. זאת אומרת בחירה כזו שתאפשר לכם לעשות מדגם. דוגמאות לאוכלוסיות אפשריות הם: 1. ניסויים כימיים והנדסיים המבוצעים במפעלים במשך תקופה ארוכה. 2. סקרים חברתיים וכלכליים דרך אתרים של "הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה"  ו"בנק ישראל".
3. כל מאגר נתונים גדול מאד שתצליחו לאסוף ממקורות שונים.
** כל מאגר נתונים כזה צריך לעבור אישור לפני ביצוע הפרויקט. זאת אומרת הצגת נתוני האוכלוסייה.** מטלות:
1.      רקע
2 .      בנה היסטוגרמה על בסיס נתוני האוכלוסייה שאספת. תאר את צורת ההתפלגות על בסיס: ערכים מרכזים (ממוצע, שכיח וחציון), תחום (range), שונות (סטיית תקן) ורביעונים.
3.      צייר normal probability plot ותאר את התוצאה והשווה לסעיף 1.
4.      הסבר ופרט מהו משפט הגבול המרכזי.
5.      מצא את הממוצע וסטיית התקן של המדגם.
6.      על בסיס ממוצע המדגם בנה רווח בר-סמך סביב ממוצע האוכלוסייה (ההיפותטית) ברמת בטחון של 95%.
הנח שטעות התקן מבוססת על סטיית התקן שמצאת בסעיף 1. השווה לממוצע האוכלוסייה שמצאת עבור האוכלוסייה בסעיף 1 והסבר את התוצאות.
7.      על בסיס שונות המדגם בנה רווח בר-סמך סביב שונות האוכלוסייה (ההיפותטית) ברמת בטחון של 99%.
השווה לשונות האוכלוסייה שמצאת עבור האוכלוסייה בסעיף 1 והסבר את התוצאות.
8.      הסבר ופרט מהי טעות מסוג 1 וטעות מסוג 2.
**ענה על סעיף 8 ו-9 לפי התהליך הבא: 1.נסח את השערת האפס וההשערה האלטרנטיבית. 2. קבע את מהו הסטטיסטי לפיו תבצע את המבחן. 3.
קבע מה יהיו אזורי דחיית השערת האפס. 4. החלטת החוקר והסקת מסקנה** 9.      הציגו השערות חד-כיוונית ודו-כיוונית על בסיס הנתונים שאספתם. בדוק השערות אלו ברמת בטחון של 95%. הנח שהשונות ידועה ושווה לזו שמצאת בסעיף 1. מהו p-value?
10.  הציגו השערות חד-כיוונית ודו-כיוונית שהצגת בסעיף 8. בדוק השערות אלו ברמת בטחון של 95%. הנח שהשונות אינה ידועה. מהו p-value?
11.  מסקנות **יש להגיש את הפרויקט (בקובץ Word) לתא שלי עד 9.1.2014**    בהצלחה פרויקט בסטטיסטיקה- ניתוח מספר מקבלי תעודת עיוור בשנת 2009 בישראל לפי גילאים מגישים:
רקע- עיוורון הוא מגבלה מולדת או מגבלה שמתפתחת במהלך החיים, אשר עלולה לפגוע בכל תחומי החיים, החל בפעולות היומיומיות הפשוטות ביותר וכלה בעיסוקים מורכבים. לפי ההגדרה המקובלת בישראל ובמערב אירופה, עיוור הוא מי שלוקה באחת משלוש המגבלות האלה:
1 . העדר ראייה מוחלט.
2 . חדות ראייה מרבית של 3/60 בעין הטובה ביותר, גם בעזרת משקפיים (כלומר, מי שאינו מסוגל למנות אצבעות ממרחק של שלושה מטרים גם בעזרת המשקפיים הטובים ביותר).
3 . צמצום שדה הראייה עד כדי כך ששדה הראייה המרבי אינו עולה על °20 בעין הטובה ביותר. אדם שמצבו תואם את ההגדרה הזאת זכאי לתעודת עיוור של משרד הרווחה. בעבודה זו נתאר את מספר האנשים שקיבלו תעודת עיוור בארץ בשנת 2009
כאוכלוסייה, וקבוצת המדגם היא מדגם משנת 2011.