סיכום קורס בביולוגיה של התא

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 9069
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

מצגת 1
מהי ביולוגיה? תורת החי- מדע החוקר תופעות של יצורים ואורגניזמים חיים, מהקטנים ועד הגדולים. במהלך השיעורים נתמקד בבני אדם. ברירה טבעית היא, המנגנון שבאמצעותו מינים חדשים צצים.
אבולוציה – שינוי הדרגתי במגוון יצורים על פני כדור הארץ. מינים חדשים צצים כל הזמן ממינים שכבר קיימים, וחלקם נכחדים. הברירה הטבעית (דארווין)- זהו מנגנון בתהליך האבולוציה, ובו תכונות תורשתיות של יצורים (אורגניזמים) נעשות לנפוצות יותר באוכלוסייה מדור לדור ככל שהן תורמות לרביית הפרט ולשרידתו בסביבתו. את רעיון הברירה הטבעית הגו צ'ארלס דרווין ועמיתו אלפרד ראסל וואלאס ב-1859, והבנתו הייתה שלב חשוב בהתפתחות הביולוגיה המודרנית. בכל אוכלוסיית יצורים יש מגוון טבעי של תכונות. ישנם פרטים בעלי תכונות מותאמות יותר לסביבתם, המסייעות להם לשרוד ולהעמיד צאצאים. חלק מהתכונות האלה הן תורשתיות, ולמי שמעמיד הרבה צאצאים יש סיכוי גדול יותר להוריש להם תכונות אלה. באופן דומה, פרטים בעלי תכונות שמזיקות להם בסביבתם מתקשים להעמיד צאצאים ומתקשים להוריש את תכונותיהם התורשתיות. לכן, באוכלוסיות גדולות שטרם הגיעו לשיווי משקל אבולוציוני בנישה מסוימת, יש סיכוי טוב שבכל דור האוכלוסייה תהיה מותאמת יותר בתכונותיה בסביבה זו.
דוגמה קלאסית לפעילות הברירה הטבעית היא שינוי צבעו של הביסטון בטולריה, סוג של עש הנפוץ באיים הבריטיים.
עש זה קיים בבריטניה הן בצבעים בהירים הן בצבעים כהים, אבל עד המהפכה התעשייתית רק אחד מכל אלף עשים היה כהה. במהלך המהפכה התעשייתית, הפיח שכיסה עצים רבים בממלכה איפשר לעשים הכהים להתחבא ביתר קלות מפני טורפים, ובחלוף דורות אחדים כ-98 אחוזים מאוכלוסיית העשים היו כהים.
בשל הברירה הטבעית, לאורך דורות רבים, מינים דומים ואוכלוסיות נפרדות של אותו המין יכולים להפוך לבעלי תכונות שונות זה מזה, בייחוד אם הם מתפצלים לנישות אקולוגיות שונות. זהו אחד המנגנונים המסבירים את המגוון הביולוגי המוכר לנו, מאב קדמון משותף.
  התרבות (רבייה)- אחת התכונות המשותפות לכל האורגניזמים. כל היצורים החיים מורכבים מתאים. תא- היחידה הפונקציונלית והבסיסית של החיים. התא מכיל את המנגנונים הבסיסיים הדרושים לפעולתו ולקיומו. יצורים חד תאיים- יצורים המורכבים מתא אחד בלבד, לדוגמא: חיידקים, אמבות. רוב היצורים החיים אינם חד תאיים. יצורים רב תאיים- יצורים המורכבים מכמות עצומה של תאים, הממלאים פונקציות שונות באורגניזמים ומקושרים במערכת תקשורת מסובכת ביניהם, כמו למשל אנחנו, בני האדם. תא ß אוסף תאים ß רקמה ß אוסף רקמות ß איבר ß מערכת איברים ß אורגניזם. האינפורמציה התורשתית נשמרת במולקולות DNA בכל התאים. ·         לכל תא יש יכולת לשמר מידע גנטי, והוא יכול להעביר את המידה הלאה. ·         כל יצור מתחיל מתא עובר ראשון, וכל תא מכיל את המידע הגנטי. ·         המודל הגנטי בכל תא ß זוהי מולקולת ה-DNA. DNA- שפה שמורכבת מ-4 "אותיות" (נוקלאוטידים) : A, G, C, T גנום- כלל המידע הגנטי של פרט (ה- DNA), המצוי בכל תא ותא. תאים אאוקריוטים ופרוקריוטים:  תאים אאוקריוטים תאים פרוקריוטים גרעין עטוף בממברנה ללא גרעין מוגדר בעלי אברונים מוגדרים ללא אברונים מוגדרים מבנה פנימי מורכב מבנה פנימי פשוט