החלטת "קנה או ייצר"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1825
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מבוא
הנושא שבחרתי להתייחס אליו בניתוח זה הוא שוק הטאבלטים. הטאבלט הוא מחשב אלחוטי עם ממשק מסך מגע, בעל עיצוב חדשני שאופן השימוש בו ללא מקלדת אלא במגע בלבד. בתחילת שנת
2 011 חברות רבות במשק העולמי החלו לפתח מוצר זה, והשוק הוצף במספר עצום של מוצר חדשני זה. פיתוח זה מציב  עידן מחשוב וטכנולוגיה חדש.   הטאבלטים מצטיירים לרוב כמוצר לסביבה הביתית, בה אנו יכולים להעלות בחופשיות את האתרים האהובים עלינו ולצפות בסרטים. אך אלו לא סוג הפעולות אותן אנשים אמורים לבצע בעולם של שיתוף פעולה עסקי. אם כך, איזו סיבה יכולה להיות לעסק לבזבז כסף על טאבלטים? מתוך סקר Change wave ניתן ללמוד כי עובדים המשתמשים ב – IPAD ציינו כי ה- IPAD מחליף עבורם את הלפטופ. זהו נתון מדהים, בהתחשב בעובדה שמדובר בהקרבת המקלדת, המסך המלא, גלישה ראויה לשמה ותאימות לאופיס.
התמונה המדהימה שעולה היא שהטאבלטים מחלחלים למגזר העסקי למרות היעדר פניה ישירה או פיתוח יישום מחץ ייעודי לשוק זה (אתר TheMarker IT, 2011).
טרם נוצרה תוכנה עסקית שמנצלת את האפיונים הייחודיים של הטאבלט על מנת לספק לעסקים פונקציות שלא יוכלו למצוא במקום אחר. יש הטוענים שהטאבלט בפני עצמו הוא כלי מנצח  לעסקים ללא צורך בתוכנה ייעודית. בפער הזה נכנסה עסקת הענק שבחרתי לנתח המתייחסת לעסקה שנערכה בין 'אפל' למתחרה הוותיקה "'סמסונג'" בייצור מסכי מגע ורכיבים אחרים בעיקר לטאבלט שלה ה- IPAD.
" 'אפל' במגעים מתקדמים לעסקת ענק עם 'סמסונג' " אפל שוקלת לרכוש מהחברה הדרום-קוריאנית מסכים ומעבדים שישמשו את האייפד והאייפון, בשווי של 7.8 מיליארד דולר" (אתר גלובס,
2 011). בחרתי בנושא זה מכיוון שאני חובב גאדג'טים ומעריץ מחשבה פורצת-דרך ועניין אותי לנתח עסקה זו משום שאני סקרן לגבי המניע של חברת 'אפל' במהלך האסטרטגי-כלכלי עם חברת 'סמסונג' המתחרה הקוריאנית.
הבעיה המתוארת בכתבה היא החלטת "קנה או ייצר" , מהם השיקולים בהם נקטה חברת 'אפל' בבחירתה לרכוש מחברת 'סמסונג' רכיבים בסכום של לא פחות מ 7.8 מיליארד דולר על פני ייצור עצמי של רכיבים אלו.