סיכום שיעורים בתיאוריות סוציולוגיות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 16024
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

סיכום מפורט של תיאוריות סוציולוגיות של פרופסור בכיר בתחום לא החסרתי אף שיעור והסיכום כתוב בצורה שוטפת עם כותרות ודגשים.
תיאוריות סוציולוגיות
2 0.10.13
סוגיות וגישות בתיאוריה הסוציולוגית הדמיון הסוציולוגי מהו?
כיצד הוא מופעל? משמעות הדמיון הוא מה קורה בראש אצל סוציולוג כאשר הוא נתקל בתופעות אנושיות ואיך הוא מנסח לעצמו את השאלות שמעניינות אותו ואיך הוא מחפש את התשובות. אנחנו מתבוננים בפעולות של בני אדם ואנחנו רוצים להסביר. למשל כיתה זה מושג שיש לנו בראש וזה מצביע על תובנה כלשהי שיש לנו לגבי מי נגד מי מה קורה בכיתה. מה ההבדל בין כלכלן או פסיכולוג או סוציולוג מה ההבדל בדמיון שלהם?
פסיכולוג ינסה להסביר את המעשה ממישהו בהקשר של דפוסי פעולה טיפוסיים של בני אדם, איך לומדים, איך תופסים מה ההבדל בין בגרות לזקנה, אופנים שונים של הכרה ולגבי הקוגניציה לעומת הסוציולוג –סוציולוגיה קוגניטיבית  טוענת כי במצבים חברתיים מסוימים בני אדם פועלים בצורה מסוימת ותופסים בצורה מסוימת ובמצבים אחרים הם תופסים בצורה אחרת ולכן הקוגניציה היא פועל יוצא של ההכרה הקוגניטיבית. ההקשר החברתי הוא שמסביר לדעת הסוציולוג את הפעולה של האדם הוא מסביר למה בסיטואציות מסוימות אותו בן אדם מתנהג באופן מסוים ומדוע בהקשר אחר הוא מתנהג באופן אחר. בני אדם פועלים וחושבים כפועל יוצא של המיקום הפוטנציאלי הקבוצתי  שלהם במצב החברתי באותה סיטואציה. ולכן אנחנו מנסים למצוא את המושגים הנכונים בשביל לציין את הנתון הזה. הדמיון הסוציולוגי מניח כי ההקשר (context) החברתי עשוי להסביר את פעולת האדם. דהיינו אין להבין או לגזור את פעולת האדם מן האלוהים, מן הטבע ובעיקר לא מאישיותו האינדיבידואלית. אסור לבלבל בין האמונה לבין הידיעה (עמנואל קנט- מה שאתה יודע אתה לא צריך להאמין מה שאתה מאמין אתה לא צריך לדעת). סוציולוגיה לא תחפש את ההסבר של הפעולה האנושית כאילו היא מכוונת מאלוהים נשאר ההסבר המצבי כלומר אנחנו נפרדים מהדמיון של הכלכלן שכל התורה שלהם החל מאדם סמית היום הזה כלומר התורה לא השתנתה. בסוציולוגיה אנחנו לא מנסים להסביר את הפעולה של האדם על סמך משתנים פסיכולוגים אלה מנסים לחפש את ההקשר הסוציולוגי.
הקשר סוציולוגי? איך תופסים אותו?
איזה מושגים יש לנו על מנת להבין את ההקשר?
ההקשר החברתי הומשג באופנים שונים על ידי תיאורטיקנים שונים: סביבה חברתית או תודעה קולקטיבית או הקשר חברתי או המבנה החברתי או המבנה המעמדי. יש גם מושגים מאסטרונומיה כגון קונסטלציה (כוכב ביחד) או קוניונקטורה (צירוף גורמים או נסיבות במצב מסוים), בגלל יחסי הגומלים והזיקות שיש  בין האינדיבידואלים. ואז נוצרת משמעות חדשה לפעולה הבעיה היא כיצד להמשיג את המיזוג בין פעולות בני האדם לכדי " תופעה חברתית". מה קורה למישהו שמפר את מה שכל אחד יודע?
Down key- לשבור את המובן מאילו כיצד קונספט מסוים שלא רואים משפיע על החברה ההקשר הפוליטי והחברתי של הסוציולוגיה הרעיונות החברתיים כל התיאוריות לא צומחות על העצים הם פועל יוצא של הקשר פוליטי וחברתי סר ישעיה ברלין:" רעיונות אף פעם אינם מולידים רעיונות כמו פרפרים שמולידים פרפרים" . הטענה היא שרעיונות למשל הדמוקרטיה במהפכה הצרפתית שעם לא צריך להיות נשלט ע"י שליט אחד הרעיון הזה בא מתוך המצב החברתי ולא מתוך רעיון שהוליד רעיון, זה תלוי מצב פוליטי או חברתי או שניהם גם יחד.
המחשבה הסוציולוגית היא המשך של הרוח הביקורתית של הנאורות היא רוצה להפעיל את כל אמצעי הביקורת על מעשיהם של האדם והיא לא מוכנה לקבל כמובן מאליו את כל פעולות האדם היא שואלת שאלות והיא לא נחה עד שהיא לא מרימה את כל הבנים ומחפשת מה מסתתר מאחוריה . הסוציולוגיה התחילה בראשית המאה ה19 והגיעה לבגרות בסוף המאה ה19 ואז התחילה להילמד גם כמקצוע אקדמי ואפשר לומר כי הרעיונות הגדולים של הסוציולוגיה הם תמיד תגובה על מצבי משבר לרבות על מאבקים של חברות בין חרה מסורתית לחברה מודרנית זה מעבר מהפכני. הערכים המודרניים של אותה מורשת הנאורות של האינדיבידואלים וחילוניות של החברה המודרנית אף פעם לא התקבלו על ידי מכלול האנושות באהבה ובהערצה ותמיד קמו להם אויבים נורא גדולים בשביל להחזיר עטרה ליושנה ולהחזיר את השליטה של השליט הקודם. הרעיונות הגדולים של הסוציולוגיה הם תגובה על אירועים משברים ,תגובה על אתגרים המוצבים על ידי שינויים בסדר החברתי. אי אפשר להבין את הרעיונות של הסוציולוגיה אלה כהתמודדות עם האירועים . הסוציולוגיה קשורה בטבורה בפרויקט של המודרניות התיאוריטיקנים הסוציולוגיים ביקשו להבים את המהפך המודרני הסוציולוגיה היא שיח על האירועים המודרניים , היא תלויה בערכים ולא ניתן להפריד בין נקודת המבט של הסוציולוג לבין מה שהוא רואה , אי אפשר להבין את כל הרעיונות הסוציולוגים אלה אם כן נבין את כור ההיתוך דל המהפכה הצרפתית והמהפכה התעשייתית. קיצור תולדות האירועים
1 .      מעבר משברי ומהפכני מחברה מסורתית מלוכדת קהילתית לחברה של אינדיבידואלים
2 .      החברה המסורתית היא בעיקרה חברה אגררית (כפרית). המודרניזציה היא תהליך של עיור של מעבר מהחיים הקהילתיים בכפר או בעיירה הקטנה לחיי כרך.
3 .      חוויה של חיים בתקופה " שאחרי המבול" חיים שבהם "כל היציב והמוצק נידף ברוח" (קרל מארקס)
4 .      המהפכה התעשייתית משנה את אופן הייצור ויחד איתו את המכלול של המרקם החברתי. האדם מוכר את כח העבודה שלו בשוק העבודה. 5.      תהליכי הדמוקרטיזציה שהתפתחו בעקבות המהפכה הצרפתית והאמריקאית נשאו זעזועים ושינויים של הסדר החברתי כאשר בעיקרו של דבר ההתנגשות בין העקרונות של האנשים הליברלים שדרשו חירות כמו אדם סמית לבין אנשים שדרשו שוויון כמו זאן זאק רוסו אם כן כל ההיסטוריה כולי נלחמת בין שני הערכים הללו. העמדה בין השוק החופשי לבין מדיניות סוציאלית.
 22.10.13
פרק ראשון: האינדיבידואליזם המתודולוגי ותיאוריית ההחלטה הראציונלית מתודולוגיה ותיקה מאוד במדעי האדם/חברה. מדברים על התנהגות כאשר מדברים על גירוי—תגובה כל השאר זה לא התנהגות אלה פעולה כי יש אלמנט של חישוב.
אנחנו מתחילים לדון בתיאוריה שיותר וותיקה מתיאוריות סוציולוגיות אחרות ואפילו מהפסיכולוגיה המתודולוגיה האינדיבידואליסטית התפתחה במאה ה17 או 18 והתחיל עוד לפני במאה ה16 אצל מקיאוולי אבל בעיקר זה אדם סמית. יש כאן סוגיה מטה תיאורטית- משהו שעומד מאחורי שאלה פילוסופית מהי המהות הריאלית ?
האינדיבידואל הוא היסוד של החיים החברתיים< > החברה היא המהות הראשונית מקיאבלי                                                                התפיסה הקהילתית בימי הביניים הובס                                                                   הרצון הכללי של רוסו לוק                                                                           תורת השמרנים בראשית המאה ה19
אדם סמית והתורה הכלכלית                                          אוגוסט קונט                                                                                 התורה הסוציאליסטית                                                                                   דיורקהיים רוב הסוציולוגיים מחפשים את הקשר המורכב והמשולב בין שני האלמנטים הללו. אינדיבידואל- היחיד הוא היסוד הבלתי ניתן למיצוי לישות אחרת זולת עצמה. הוא האלמנט שממנו מורכבת המציאות. זה מאוד מרחיק לכת כי יש כאן השקפת עולם שנקראת אינדיבידואליזם. אינדיבידואליזם- הוא השקפת עולם או עמדה המתייחסת לאינטרסים של האינדיבידואל כנקודת מוצא מתודולוגית לניתוח המציאות והן בערך עליון מבחינה מוסרית. התיאוריה הבאה זוהי הסתננות לא לגיטימית של המתודה של תורת הכלכלה לתוך הסוציולוגיה.
האינדיבידואליזם המתודולוגי בסוציולוגיה
1 .ההנחה היא שהעולם החברתי מופעל מתחילתו ועד סופו הם היחידים. דברים מתרחשים בעולם החברתי כי אינדיבידואלים עושים אותם או בכוונה או לא בכוונה. יש הנחה מוצהרת כי האינדיבידואל הוא רציונלי ויודע מה הוא עושה ,יש לו העדפות. רק אינדיבידואלים מסוגלים לפעול חברה לא פועלת ואלו הם האינדיבידואלים אשר עושים תופעות חברתיות או יחסים חברתיים ואת ההיסטוריה.
2 .אינדיבידואלים  עושים היסטוריה או עושים חברה תוך כדי בחירות אינדיבידואליות רציונליות. לאינדיבידואלים יש העדפות אשר משתנות יש סולם העדפות של כל אינדיבידואל אשר הן יציבות זאת פעולה רציונלית מכוונת על פי העדפות זאת תירואה של פעולה לכל דבר והוא מושתת על הנחות של סולם העדפות שיש לכל אינדיבידואל אשר בנוי באופן רציונלי ומטרתו להשיג עבורם את מלוא המימוש של הפוטנציאל.
3 .לבחירות האינדיבידואליות הללו תוצאות בלי מכוונות ובלתי צפויות. חלק מהמעשים של האדם הם רציונליים והם גם מתממשים אבל רוב הפעולות הן לא פשוטות והן לא פעולות טכניות רוב הפעולות הן מורכבות ויש בעיה בציפייה לתוצאות מה הן הבעיות התיאורטית והאידיאולוגיות של התיאוריה
1 .הצורך להגדיר מהי בחירה רציונלית- לא מספיק שהיום מטילים ספק שאדם פועל באופן רציונלי יש גם בעיה להגדיר ראציונליות.
2 .התיאוריה חייבת להסביר כיצד הופעות הפעולות של האינדיבידואלים ל"תופעה חברתית"- אם האדם פועל על מנת למקסם את עצמו והוא פועל בצורה רציונלית מה מלכד ביחד את הפעולות האלה של האינדיבידואל כלומר איך כל רצון של יחיד מתגבש לכדי חברה. אין לכך תשובה  מאז ימי…