סיכום חומר חברה ישראלית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 6500

תקציר העבודה

חזרה למבחן – חברה ישראלית סמסטר ב' התפתחותה של המערכת הפוליטית בישראל : מפלגה מהי ? זוהי קבוצה של אנשים שמתארגנים במטרה להגיע לשלטון במסגרת הכללים הקבועים של הבחירות . המפלגה היה מוסד קיים , רשמי , מטרתה לצבור כוח שלימים ישפיע על תהליכים במדינה . על מנת להשפיע עליה לצבור תמיכה ציבורית , היא נעזרת במצע, סמלים , אידיאולוגיה כל דבר שיעורר הזדהות רגשית של הקהל . לצערנו במדינת ישראל אנו רואים מפלגות שנשענות על דימוי המנהיג ולא על אידיאולוגיה . בעולם הדמוקרטי המערבי ההבחנה בין שמאל וימים מבוססת על שני קריטריונים : המדיניות הכלכלית חברתית מדינות חוץ וביטחון שני אלו מהווים מקור להבדל משמעותי בין שתי מפלגות . מדיניות כלכלית וחברתית :
עמדות השמאל – מזוהות עם הרעיון הסוציאליזם, דוגלת בצדק חברתי וצמצום הפערים החברתיים , בחיסול העוני במדינה , מדיניות רווחה שטוענת השלטון אחראי על רווחת האזרחים , שירותים שווים  לכל האוכ' . כיום המדינה כבר אינה רואה עצמה אחראית על רווחת האזרחים . עמדות הימין – מזוהות עם הליברליזם, נאו- ליברליזם , תפיסה קפיטליסטית של שוק חופי , של אי התערבות של המדינה בכלכלה ובחברה . לדוגמא מדיניות בריאות בארה"ב . בישראל הימין לא ניהל מאז ומתמיד מדיניות זו של נאו – ליברליות , גם במהפך של 77 בגין ניהל שיטה פופוליסטית של שיקום שכונות של אוכ' חלשה . מדיניות חוץ וביטחון : עמדות השמאל , יוניות = יונת שלום, עמדות של פשרה , עמדות של נכונות לפשרה טריטוריאלית עם האויבים , שטחים תמורת שלום . עמדות הימין  נציות ( נץ טורף) = עמדות שמשקפות את הימין , נוקשות ומסרבות לפשרות טריטוריאליות , ארץ ישראל השלמה . נראה כי ישנה תזוזה של הימין , כמו אריאל שרון בהינתקות מעזה . מה מאפיין את המערכת הפוליטית בישראל ? סווג מערכות פוליטית לסוגים : -פלורליזם קיצוני, מושג שהגה ג'ובני סרטירי המדבר על מערכת פלורליסטית קיצונית בה יש יותר מ6 מפלגות במערכת הפוליטית .  מאפייני הפלורליזם הקיצוני הם : ריבוי מפלגות יותר מ6
קיטוב מאוד גדול בין הימין לשמאל היעדר מפלגות מרכז מגמות צנטרופוגליות – כוח שזורק החוצה ממהירות הסיבוב , דוחף החוצה לשוליים את הציבור , יש תהליך של הקצנת עמדות . –          במערכת דואלית , מערכת שיש במרכזה שתי מפלגות עיקריות מרכזיות שמתחלפות האחת עם השנייה כמו הרפובליקנים והדמוקרטים בארה"ב.
–          מערכת פוליטית של מפלגה דומיננטית משמע – אין לה אופוזיציה אמיתית , כל המפלגות שבתוך המערכת מכירות בעליוניות של המפלגה הדומיננטית , צריכה לנצח לפחות ב3 מערכות של בחירות רצוף. הדומיננטיות של מפא"י הלכה וירדה עד המהפך הגדול ב 77. מהם הגורמים לשחיקתה של מפא"י ? פשרת לבון – פרשת ריגול שהתעוררה בשנות ה 50 , שמעורבות בה המוסד. מדובר על הפעלת פעילים ציוניים במצרים שירגלו לטובת המוסד. הדבר נחשף ויצר פגיעה במערכת היחסים בין ארה"ב וישאל. מפלגת מפא"י לא תמכה בבן גוריון ולכן הוא מתפטר ב 1965 ומקים מפלגה בשם רפ"י. הבעיה העדתית בעלייה – אנשים רבים שעלו מעדות המזרח שוכנו במעברות , התמיכה שלהם במפא"י הלכה והצטמצמה בשל תחושת הקיפוח בקרב הציבור המזרחי . בגין ידע לתעל את כעסיהם של הפנטרים שהחורים שייצגו את עדות המזרח ובעזרתם הוא הגיע לשלטון ב 77.
מלחמת יום כיפור- כאשר ישראל אינה מוכנה למלחמה , מחדל , האמונה העיוורת בצה"ל והאופוריה של 67 גרמה לחוסר המוכנות של צה"ל ולאובדן הגדול שספגה .
הוקמה וועדת הגרנט וגולדה מאיר התפטרה , פרס הופך לראש המפלגה ומפסיד לבגין. הצד הימני של המערכת הפוליטית בתקופת הישוב- א"ע  הייתה המפלגה הגדולה ביותר בתקופת הישוב .
לימים הפכה למפלגה דומיננטית . הימין התארגנו מאוחר יותר מהשמאל . ראשיתו של הימין בפוליטיקה הישראלית התארגן סביב הרוויזיוניסטים שהוקמה ע"י ג'בוטינסקי ב 19
5 , אדם מוכשר, נואם גדול . רוויזיוניסטים = רוויזיה , שינוי , תיקון את הנזקים של האידיאולוגיה הסוציאליסטית על מערכת הפוליטית בישוב. רעיונות התנועה : התנגדות למדיניות הפיוס של השמאל ולהתקדמות הדרגתית של מימוש היעדים של הציונות . הוא מציע את רעיון קיר הברזל שהפך למושג מפתח באידיאולוגיה שלהם , להקים קיר בין יהודים לערבים על מנת למנוע הדברות . הוא התנגד לא רק לערבים אלא גם לבריטים שמולם רצה לנהל במדיניות אקטיביסטית ולא פשרנית כמו השמאל. התנועה הרוו' –