סמינריון המתאר את השסע העדתי כפי שהוא נתפס בקולנוע ובטלוויזיה הישראלית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 5383

תקציר העבודה

תוכן עניינים
1.
מבוא …2     
2 .
הרכב החברה הישראלית -..4
2 .1.
החברה הישראלית – חברה שסועה
2 .2.
השסע העדתי
2 .3.
דבר המזרחיים
2 .4.
דבר האשכנזיים
3 .
הקולנוע בחיי היום יום -…9

3 .1.
הקולנוע כראי תרבותי
3 .2.
השסע העדתי בייצוג הקולנועי
4 .
השסע העדתי בקולנוע – ניתוח תוכן -12
4 .1.
אהבה קולומביאנית
4 .2.
סברי מרנן 5.
סיכום ומסקנות 17
6 .
בבליוגרפיה -20 7.
פילמוגרפיה -21
תקציר:
החברה הישראלית, חברה שמרכיביה, תכונותיה ואופיה מהויים מצע פורה למגוון רחב של תחומי מחקר.
חברה שהיא רב תרבותית, קולטת עלייה, בעלת כלכה מודרנית ותעשייה ענפה היא גם קרקע למגוון רחב של דעות והשקפות. בחברה המודרנית הזו מדיה מגוונת היא אחד הכלים החשובים והחזקים ללמידה על אופי התרבות המקומית. תעשיית הקולנוע שהחלה בארץ ישראל על ידי המתיישבים הציוניים שימשה תחילה לצורכי חוץ כאמצעי להפצת הרעיון הציוני ולצרכי פנים לתרומתו ועידודו של רעיון "כור ההיתוך" במדינה קולטת עלייה (צימרמן, 2001 א'). בהמשך, הפך הקולנוע לנדבך תקשורתי רחב העוסק במגוון הנושאים החברתיים העומדים על סדר היום בחברה הישראלית.
            החברה הישראלית היא "חברה שסועה", כלומר חברה שבה מתקיימים ובולטים שסעים רבים על רקע מעמדי, עדתי, לאומי, מגדרי ודתי.
אחד השסעים הבולטים הוא השסע העדתי, כאשר הקיטוב המרכזי הוא בין ה"מזרחים" ל"אשכנזים". שסע זה הוצג בקולנוע הישראלי כבר בסוף שנות השישים ועד לתחילת שנות השבעים והוא התבטא בסרטים רבים שבהם הודגש הפער בין עדות המזרח לאשכנז על ידי התמקדות בתיאור המשפחה וערכיה. על ההבדלים בין משפחות העדות נעמוד בהמשך. מחקר זה יתאר את השסע העדתי כפי שהוא נתפס בשנות האלפיים בקולנוע ובטלויזיה הישראלית בדגש על נקודת המבט האשכנזית בתכנים שיובאו בהמשך. השאלה שעולה מכך היא האם האשכנזים מוצגים באור "חיובי" יותר מאשר עדות המזרח? במחקר זה דרך ניתוח התכנים הויזואליים לצד ספרות מחקרית, אנסה לענות על שאלה זו.             מחקר זה יתמקד בשני תכנים משנות האלפיים אשר עלילתם עוסקת בתיאור התא המשפחתי של עדות המזרח מול התא המשפחתי של עדות המערב.
אחד מהתכנים הוא סרט בשם אהבה קולומביאנית משנת 2004 ואילו התוכן השני הוא סדרת טלויזיה בשם סברי מרנן. לצורכי נוחות בניסוח במחקר זה אציג את סרט הקולנוע וסדרת הטלויזיה תחת  המושג קולונוע. עבודה זו תעסוק בהרכב החברה הישראלית ואופיה ותתמקד בשסע העדתי על פניו. בהמשך אציג את התאוריות הרואות את חשיבותו של הקולנוע כראי של החברה ואציג סקירה של הקולנוע הישראלי על מנת שניתן יהיה לקבל התרשמות כללית של הפילמוגרפיה הישראלית. לאחר מכן אציג כיצד השסע העדתי בא לידי ביטוי בקולנוע וכיצד הוא מועבר לקהל. לבסוף אציג את המסקנות העולות ממחקר זה ואגלה כיצד השסע העדתי מוצג בקולנוע דרך עינהם של האשכנזים.
            מחקרים רבים נעשו בחקר השסע העדתי ובמרבית המחקרים הוצגו קולותיהם של המזרחים שצעקו "קיפוח". הקול האשכנזי לא נשמע כמקופח וככזה שסובל מחוסר במשאבים וקשיי השתלבות במעמד השולט.  עיקר השיח המודרני נעשה סביב קולם של המזרחים ולכן בעבודה זו אבחר להתייחס לקולם של האשכנזים.