רפראט (90) - תאטרון

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 3001
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

עבודת הגשה בנושא הגוף הנשי בדיבוק תוכן עניינים :
            הנושא                                                                                                      עמוד
1 .       תוכן עניינים -…2.
2.       מבוא .4
– 3.
3.       תוכן העבודה -9
– 5.
4.       סיכום .10.
5.       תמונה יפה להמחשה –.11.
6.       ביבליוגרפיה -…12.
מחזה הדיבוק  נכתב ע"י שלמה זיינביל רפופורט וכינויו  היה ש. אנ-סקי. אנ-סקי היה סופר, משורר ומחזאי ביידיש וברוסית, פולקלוריסט יהודי ופעיל סוציאליסט. גדל והתחנך במשפחה חסידית דתית.
בנעוריו נטש את הדת והחל להשקיע את מאמציו בלימודי ספרות. החל להיות פעיל ארגונית בתנועה הסוציאליסטית. עסק במגוון רחב של תחומים כמו : נפח, כורך ספרים וכו'. נושאי סיפוריו הראשונים נכתבו בשפה הרוסית על חיי יהודי רוסיה.
שמה של אימו היה חנה (אנה), לכן בחר שלמה זינוול בשם אנ-סקי להנציח את שם אמו. פרסם שירים ופזמונים, ובהם גם המנונה של תנועת "הבונד", כמה ממחזותיו תורגמו לעברית, מתוך אמונה שתרבות זו הולכת להיעלם. מתוך חומרים אלו כתב את המחזה "הדיבוק" – במקור "בין שני עולמות" – שתורגם בידי חיים נחמן ביאליק. בשנות מלחמת העולם הראשונה התמסר לסיוע והצלה של קהילות יהודיות שנפגעו ונהרסו במלחמה. ש. אנ-סקי היה מחלוצי המאספים והמלקטים של סיפורי העם היהודיים ברוסיה ושל מנגינות ונגינות שירי העם הללו. רבים מסיפוריו ושיריו של אנ-סקי מבוססים על סיפורי העם, שירי הילדים, האגדות העממיות ומעשי הנפלאות של חסידים שליקטה המשלחת. בשנת 1920 יצאה מהדורה מפוארת ביידיש של כל כתביו, שמנתה משפטים כרכים. לעברית תורגמו עד היום רק מקצת מיצירותיו. מחזה הדיבוק עוסק בתרבות היהודית המסורתית ובמשברים שתרבות זו עוברת, בשאיפות הגאולה וברגעי החורבן שלה. מחזה הדיבוק בראשית המאה עשרים פתח לקהל היהודי הזדמנות להתמודד מחדש עם המסורת היהודית וכך יוכל הקהל היהודי לבחון את המתחים והקונפליקטים עמם מתמודד וחווה. במחזה הדיבוק, הגוף משמש כמוקד לדיון בימתי בתרבות היהודית המודרנית, לדימויים גופניים מסורתיים (מיסטיים ופולקלוריסטיים):
גוף חי, ללא רוח משלו, הנוצר בדרכים מלאכותיות. במחזה הדיבוק בביצועו של חנן, שהפך לדיבוק וחדר לגופה של לאה'לה, ניתן לראות את אחד הביטויים המרכזיים של הדיבוק והוא נוכחות של קול גברי בגוף נשי, במחזה חנן מוצג כצעיר אחוז דיבוק באופן גופני.
כך אפשר להבין את מעשה כתיבת הדיבוק כפעולה שעניינה לשמור על תרבות שעומדת להיעלם.
מחזה "הדיבוק" עוסק בסיפור אהבה טראגי של מקובל, שמת אך מסרב לעבור לעולם שמעבר ונשמתו משתלטת על גופת אהובתו החיה כ"דיבוק", למרות כל נסיונותיו ומאמציו של רב מקובל גדול להוציאה בהשבעות שונות. המחזה מספר על חנן, תלמיד ישיבה צעיר, המאוהב בלאה בת הגביר העשיר סנדר. חנן אינו יודע שנשמותיהם הובטחו זה לזה בידי הוריהם בצעירותם. אך סנדר, אביה של לאה, רוצה לביתו גבר עשיר. חנן מתחיל ללמוד את סודות השם והקבלה כדי להשתמש בהם להפוך את לב לאה לאהבה אליו ומת בפתאומיות מסיבות לא מובנות. טקס החתונה החל לאחר ריקוד הקבצנים. לפתע הכלה צועקת לעבר החתן שהוא אינו בעלה ומתחילה לשיר בקול שאינו שלה. לאה נשלחת לחצרו של הצדיק ממיטרופול ושם עזריאל הצדיק מנסה להוציא את הדיבוק מגוף הנערה אך הדיבוק מסרב בטענה שלאה היא אישתו החוקית. רק לאחר טקס חרם יוצא הדיבוק מהגוף, אך לאה הולכת בעקבותיו ומתה.
במחזה זה, הדיבוק, לעומת שאר האגדות האחרות, יוצא בעצם כמנצח.  מחזה זה התבסס על סיפורי ניסים של הרב שמואל הידוע כמגרש דיבוקים בעיירה מיורופול. לפי המסורת הדיבוק נחשבת לתופעה שלילית. הדיבוק לפי המחזאי ש. אנסקי מתואר כדיבוק חיובי ורומנטי וזוהי תופעה שלא קוראת הרבה.