מבחן בית - יהדות ספרד

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1840
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

מבחן בית בקורס : האם הייתה ליהודים היסטוריה תשובות
1 . ככלל לכל עם ועם בעולם קיימת מורשת זיכרון המחזקת והמשמרת את זהותם כעם ובפרט באורח החיים ובהיסטוריה היהודית ישנם אירועים מאוד משמעותיים בעבר היהודי, כמו : הר המוריה, ברכת האבות, 12 השבטים, יציאת מצרים, קבלת התורה, ההתיישבות בארץ ישראל, תקופת השופטים, המלכים, בית המקדש, ירושלים וכדו', כל אלה הם מקומות אשר התרחשו בהם אירועים מאוד משמעותיים לעם היהודי המחזק אותנו כעם ובפעולת זיכרון זו אנו זוכרים את מקורנו, עצם קיומנו וזכותנו כעם. ברור שיש עמים שלא ניתן למצוא הוכחות חותכות לאישושם, כלומר : ייתכן והומצאו. מכאן ניתן להבין שהזיכרון הוא פעולה המאפיינת את כלל האנושות. לענייננו אנו רואים שברנרד לואיס מציג במאמרו : "היסטוריה – זיכרון, שחזור, המצאה"  שלושה סוגים של כתיבה היסטורית :                                            א. זיכרון –  בזיכרון ההיסטוריה ניתן לראות שההיסטוריה מורכבת מהצהרות מסוגים שונים על אודות העבר, כמו : זיכרונות אישיים של זקני העדה, מסורות חיות של ציביליזציה כלשהי, אשר מתוארות בכתבי הקודש שלה. זיכרון זה מתואר כסיפור קיבוצי של קהילה, אומה, דת או עם כלשהו, אשר משורריה, חכמיה ומנהיגיה בחרו לזכור כבעל משמעות, מציאות והמסמל אותם כעם אחד.                                                                                                                   ב.
שיחזור –  שיחזור ההיסטוריה מורכבת ממאורעות, תנועות, אישים, ורעיונות שנשתכחו, כלומר : שבמהלך הזמן מסיבה לא ברורה נדחו בעקבות הזיכרון הקיבוצי, ומאוחר יותר שיחזרו אותם ע"י מחקרים אקדמיים, כמו : חקר תעודות, חפירות, פענוח כתבים, פענוח שפות שנשכחו, וכך בסופו של דבר ותהליך מורכב ולא פשוט, הצליחו  לשקם את העבר שאפשר לומר  "כמעט ונשתכח". בתהליך שיחזור ההיסטוריה קיימות סכנות שונות, מכיוון שבתהליך עצמו עלול להיות קיימת  השערה כלשהי שאולי היא אינה מוכחת ואולי היא המצאה ולכן גם מציגים אותה לעיתים כיצירה חדשה.                                                                         ג.
המצאה –  בהמצאת ההיסטוריה קיימת מטרה שונה מאשר ממטרות זיכרון ההיסטוריה ושיחזור ההיסטוריה. מכיוון שכאן ממציאים היסטוריה, כלומר : או שימציאו היסטוריה כלשהי ללא בסיס עובדתי או שימצאו היסטוריה שהוא קשה לאימות ומאוד בספק לגבי אמיתותו ושייכותו של אותו העם לסיפור זה. בתהליך זה מתכננים ומעצבים את הסיפור מתוך ההיסטוריה הזכורה או המשוחזרת, כאשר הדבר אפשרי, אך כמו שאמרנו קודם, ברוב המקרים הסיפורים מומצאים.
ניתן לראות את 'ספר הקבלה' של …