עם + הערות המנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 92
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3887
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממ"ן 14 שאלה 1
ישנן שלוש רמות ניתוח המקובלות לניתוח סיבות למלחמה :
1 – המלחמה כתוצר אופי המדינה/ ברמת הפרט. על פי הניתוח ברמה זו, אופי האדם הוא ההסבר העיקרי לפרוץ מלחמות. ישנם שלושה הסברים בנוגע לטבע האדם :
ההסבר האחד גורס, כי "יצר לב האדם רע מנעוריו". זוהי תפיסה פסימית, הרואה את האדם כתוקפן וכשתלטן מיסודו, יצרים אשר הצורך בסיפוקם דוחף את המין האנושי למעורבות חוזרת ונשנית במלחמות. המלחמה מהווה חלק מצער אמנם, אך בלתי נפרד מההוויה האנושית, כמו הרצח, השוד, האונס, ומעט מאוד אפשר לעשות כדי למונעה = התפיסה הריאליסטית.
ההסבר השני גורס, כי האדם טוב מיסודו. זוהי תפיסה אופטימית, שלפיה העיסוק השכיח של המין האנושי במלחמה הוא תוצאה של העדר מידע מתאים, של עיוותי תפיסה בעיוותי תפיסה לדון בנפרד או של חינוך מגמתי. מכאן, שנכונות האדם להילחם …

2 8/30 שאלה 2
אסטרטגיות הביטחון הלאומי של המעצמות הגדולות נעות בין קטבים של התרחקות בדלנית מהשתתפות במתרחש בעולם למעורבות בין-לאומית פעילה.
האפשרויות מחייבות גם לבחור בין פעולות עזרה עצמית חד-צדדיות בקצה אחד של קשת האפשרויות, לפעולות רב-צדדיות עם אחרים בקצה האחר, ולבריתות ושותפויות אד-הוק דו-צדדיות לעניינים מיוחדים באמצע. על יסוד פעולותיהן והצהרותיהן של המעצמות החזקות ביותר בזמן האחרון, נראה כי הן מסכימות על קדימות מהותיות מסוימות בפתח המאה העשרים ואחת :
·        הכרח למנוע מלחמה גדולה חדשה, שכן אם לא יישמר השלום, יועמדו בסכנה כל האינטרסים הביטחוניים הלאומיים האחרים, כמו השגשוג.
·        פיתוח כלכלי יהיה בעל …

2 8/30 שאלה 3
הדאגה לעצמה היחסית נובעת משאיפתן של מדינות לשימור עצמי, לזהות לאומית, לחופש משליטת אחרים, למעמד ולעושר. הן חותרות לכך בתנאי אנרכיה שאינם מספקים הגנה של ממש מפני כוונות עוינות של מדינות אחרות. מדינות רבות, בהאמינן כי כוחן שלהן יעניק להן בטחון, מנסות לבנות עצמה צבאית רבה ככל שמשאביהן מאפשרים להן, ולא אחת מתחרות זו בזו ביכולות צבאיות.
אף שמדינות מתחמשות לכאורה לצורכי הגנה, עצמתן הצבאית נתפסת לא אחת כמאיימת. שכנותיהן המודאגות נדחפות להתחמש בתגובה. חשש זה וההתנהגויות של הצד האחר בתגובה לו מעוררים קושי הקרוי דילמת הביטחון, שהגדרתה היא התוצאות הנובעות מכך "שכל צד משווה את תוספות העצמה שלו לאלה של האחרים, ובסופו של דבר לשום צד אין ביטחון רב מזה שהיה לו כשהחל מעגל הקסמים, וכל אחד נושא בעלויות הכרוכות ברכישת העצמה ובצורך לקיימה". למרות דילמת הביטחון המשפיעה על כל המדינות, …