סמינריון בנושא טלויזיה וילדים. עבודה שעוסקת בגיבורה הנשית החדשה ובחינת מודל החיקוי הנשי האידיאלי כפי שמוצג בסרטים מצויירים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 5059
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תוכן עניינים

1 .       מבוא                                                            
3
2 .       סקירת ספרות                                             
4 -8
3 .       שאלת המחקר ומתודולוגיה                          9
4 .       ממצאים                                                   
1 0-12
5.       דיון ומסקנות                                            
1 3-משפטים
6 .       סיכום                                                        
1 6-17
7.       ביבליוגרפיה                                              
1 8-20 מבוא- "אם אתה רוצה שילדייך יהיו אינטיליגנטים, קרא להם אגדות. אם אתה רוצה שהם יהיו אינטיליגנטים יותר, קרא להם עוד אגדות" – אלברט איינשטיין. אגדות מוצאות מקום משמעותי וחשוב בשלבי הילדות בקרב קהלים רבים מתרבויות שונות ומגוונות. הן מציגות תחומי חיים רבים וביניהם רגשות, יחסים, אתגרים, משברים ודרך התמודדות עמם. לרוב, מטרת האגדות היא לבדר, להעשיר את עולם הילדים, להקנות מוסר השכל ולהעניק חינוך בשלבי התפתחות הילדים. אמצעי תקשורת, כמו טלוויזיה ואינטרנט, הופכים נגישים יותר ויותר, וחלק בלתי נפרד משגרת היום של שכבות רבות יותר באוכלוסייה. לכן בעידן מודרני כמו זה, בו הטכנולוגיה הולכת ומתפתחת החשיפה לסרטי האגדות גדל גם כן וניתן לראותם בכל זמן נתון.
אחת מתאגידי הבידור והתקשורת הגדולים בעולם אשר מפתחים,מפיקים ומפיצים סרטים היא חברת "דרימווקס" אשר נוסדה בשנת 1994 על ידי סטיבן שפליברג וחבריו והפיקה מספר רב של   סרטי קולנוע ואנימציה. ביניהם שרק, קונג פו פנדה, מדגסקר ועוד.
לא ניתן להתעלם מההשפעה הרבה שיש  לסרטים הללו על תפיסת המציאות החברתית של הילדים, התפתחותם, הבניית עולמם והשתלבותם בחברה. הילדים לומדים ומאמצים את הסטריאוטיפים השונים לחייהם כבר בגיל קטן מאוד, קרסני (2005). במבט מעמיק, ניתן למצוא מסרים חבויים ותת-הכרתיים המועברים לצופים (רנן,2007). מסרים אלה מועברים ומוחדרים בעיקר לילדים הצופים שוב ושוב בטלוויזיה הביתית ובסרטים שמהווים חלק בלתי נפרד מתהליך החיברות. באמצעות תהליך זה לומד היחיד להיות חבר בחברה, מתגבשת אישיותו והוא מפנים ערכים, נורמות ואת יתר מרכיבי התרבות המקובלים בחברתו. באמצעות ניתוח איכותני של תופעת הסטראוטיפים בסרטי אגדות, ניתן יהיה להבין לעומק את השפעתם, משמעותם ותפקידם החברתי. לכן, שדה המחקר אותו אנתח הוא שני סרטי שרק.  ארצה לבחון מיהי הגיבורה הנשית החדשה ומהו מודל החיקוי הנשי האידיאלי כפי שמוצג בסרטים מצויירים? אוכלוסיית המחקר היא הדמויות המופיעות בסרטים והאופן בו הדמויות מוצגות בסרט. הדרך שבה נשים מוצגות בסרטי דיסני התקדמה לאורך הזמן, האישה שמוצגת בסרטים היא לרוב חלשה וזקוקה לגבר ומטרתה היא לרצות את רצונותיו של הגבר. סרטי שרק מציגים את הדמויות ובעיקר הראשיות באופן שונה מהמבנה החוזר המוצג ברוב סרטי האנימציה לילדים, בו הנסיכה היא חסרת האונים, יפה, עדינה ושברירית.בעבודה זו אדון בשאלה כיצד מוצגת האישה האידיאלית החדשה בסרטים מצויירים- פיונה בסרטי שרק.