הקמת המדינה הסעודית ביד אבן סעוד, התמודדות עם קשיים פנימיים וחיצוניים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4543
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

עבודת סמינר בנושא:
תפקידו של אבן סעוד בעיצוב המדינה הסעודית והתמודדותו עם קשיים מבית ומחוץ תאריך:230.8.1
מבוא
            בשנת
1 927, זמן מה לאחר כיבוש החיג'אז, דרשו האיח'ואן לקבל תמורה חומרית מהשלטון המרכזי בעבור תרומתם לכיבוש חלקים נרחבים מחצי האי ערב. הם דרשו שבחיג'אז יהיה שלטון וואהבי דתי, ויבוטלו לאלתר כל שאר הזרמים שהיו קיימים באזור זה זמן רב. אבן סעוד- שליט המדינה, רצה להשתמש בלוחמים הוואהבים מארגון האיח'ואן למטרותיו, ולא רצה להעניק להם תמורה בעבור שירותם. בנוסף, אבן סעוד אינו רצה להנהיג באזור החיג'אז שלטון וואהבי פונדמנטליסטי שיבטל את שאר הזרמים באיזור, ויציג את אותו בעיני העולם כקיצוני שמאיים על יציבות האזור.
            בשנת 1930, כאשר התכוננו ראשי ארגון האיח'וואן לעוד סבב של שיחות עם מנהיג המדינה אבן סעוד, הם הותקפו על ידי כוחות רבים, שאגפו אותם בהפתעה מוחלטת. הקרב שנערך היה, למעשה, חסר כל סיכוי מצד לוחמי האיח'ואן- לוחמי הקודש הוואהבים, הם לא היוו יריב שקול לכוחותיו של אבן סעוד שתקף אותם במפתיע. ארגון האיח'ואן חוסל לחלוטין ומנהיגיו נמלטו למדינות שכנות שם ניסו ללא הצלחה לגייס לוחמים חדשים למען מאבקם למדינה וואהבית דתית שמבוססת אך ורק על הדת האסלאמית ברוח הוואהביה. קרב זה נערך בקרבת מקום שנקרא "סבילה", ולכן  נודע לימים  כ"קרב סבילה".
הבריטים שבהסכם סייקס פיקו משנת 1916, קיבלו חזקה על השטחים, (ירדן ועיראק של ימינו) לחצו על אבן סעוד לרסן את פשיטות הנוודים לתוך ירדן ועיראק, וזאת בכדי לשמור על "שקט תעשייתי" באזורים אלו. כמו כן רצו הבריטים פנאי לעסוק במדינה שעניינה אותם יותר- תת היבשת הודו. הבריטים רצו להשתמש בחצי האי ערב כאזור אשר מקשר בין האי הבריטי לבין הודו.
הם רצו להשתמש בחצי האי ערב כמקום אחסון, חנייה וכדומה. כל בעיה אשר נוצרה באזור זה, טופלה בחומרה וללא פשרות, והבריטים הפעילו לחץ רב על אבן סעוד, שימנע מאבקים בין שבטים באזורי הגבול שבין המדינות. אבן סעוד היה נתון ללחץ מבית:
תושבים רבים לא הסתגלו היטב למדינה ריכוזית אשר רצה להקים, ורבים מהם המשיכו לחיות חיי נוודים רגילים שלא מייחסים משמעות לגבולות טריטוריאליים אלא מייחסים חשיבות למקורות מחייה כגון מים ואדמה פורייה. שבטים רבים לא סרו למרותו של אבן סעוד, והמשיכו לפשוט על אזורים בירדן ועיראק בחיפושים אחר מחייה עבורם.
            בפרק הראשון אסקור את הליך בניית המדינה הסעודית על ידי אבן סעוד. אעמוד על תכניותיו בנוגע לשינוי הדפוס הקיים באזור חצי האי ערב, השתלשלות האירועים שהביאה להקמת המדינה וכן הפעולות שביצע כדי לבסס את שלטונו.  כמו כן, ארחיב בנוגע לתכניתו הפרוגרסיבית של אבן סעוד בכל הנוגע לאימוץ מתודות ואמצעים מערביים ושימוש בהם במדינתו.
            את הפרק השני אקדיש לסקירת מרד האיח'וואן. אבן סעוד נאלץ להתמודד עם מרידות של ארגון האיח'וואן, אותו הקים בעצמו בעבר. המתחים הפנימיים הקשים, בהם עמד אבן סעוד, השפיעו גם על ההתנהלות הבין-לאומית, ובמיוחד עם הבריטים, ואבן סעוד נאלץ להילחם בשותפיו עד זה לא מכבר.             בפרק השלישי והאחרון, אגע בסוגיות שעמדו בין אבן סעוד והבריטים. האוכלוסייה בחצי האי ערב, נתקלה בתופעה חדשה- גבולות טריטוריאליים והיה עליה להסכין ולהתמודד עם אותם התכתיבים שהאימפריה הבריטית הכתיבה לה ולמנהיגה. גילויו של הנפט וגילוי חשיבותו הרבה, הפכו את הלחצים החיצוניים לחזקים מאי פעם. אבדוק כיצד התמודד אבן סעוד עם לחצים אלה.