השפעת האלימות בסרטי ילדים על התנהגותם

תקציר העבודה

סמינריון בקרימינולוגיה "השפעת האלימות בסרטי ילדים על התנהגותם" תוכן העניינים
מבוא –.2
1 .1  צורות ביטוי אלימות בסרטי ילדים -4
1 .2  אלימות ועויינות בסרטים -..5
1 .3  אלימות וביטוייה בסרטי ילדים –.6
2 .1  השפעת הצפייה באלימות בסרטים על התנהגות אלימה בקרב ילדים–.16
2 .2  הבדלים מגדריים בהשפעת הצפייה באלימות במדיה –…23
2 .3  הבדלים בין מבוגרים לילדים בהשפעת הצפייה באלימות על ההתנהגות-
5    3. גישות ומחקרים בנוגע להשפעות הסרטים …27
סיכום -.37
ביבליוגרפיה …39
מבוא
"Film is a powerful medium, film is a drug, film is a potential hallucinogen—it goes into your eye, it goes into your brain, it stimulates and it’s a dangerous thing—it can be a very subversive thing." — Oliver Stone (quoted in Dworkin, 1996) "הסרט הינו אמצעי רב עוצמה, הסרט הינו סם, הוא הזיה פוטנציאלית- הוא נכנס לתוך עיניך, נכנס לתוך שכלך. הוא מגרה והוא מסוכן- הוא יכול לחתור תחתיך." –          אוליבר סטון (מצוטט מדוורקין, 1996).
סרטים נחשבו כמסיחים מאז ומתמיד, זוהי פעילות שאינה דורשת אנרגיה מהמשתתפים בה. אנשים צופים בסרטים כדי להפיג מתחים, כדי לא לחשוב. סרטים נחשבים כפעילות שמעבירה את הזמן ואינה משפיעה על מהלך החיים. כציר מקביל שאינו נפגש עם החיים הממשיים.
האומנם?
אם נוכל לשחזר לרגע את כל הסרטים שראינו, מאז שהיינו ילדים קטנים, מהו המרכיב העיקרי של הסרטים? האם ניתן להצביע על מעין "פזמון חוזר" שבלעדיו אין בסרט עניין? מרכיב זה הינו לרוב האלימות. האלימות בסרטים בדרך כלל הינה חלק בלתי נפרד מהסרטים עצמם, לא ניתן להוציא את האלימות מהסרטים באותה המידה בה אי אפשר להוציא את הסרטים מהאלימות. האלימות היא מרכיב מרכזי, בעיקר בסרטי הילדים בהם האלימות המוצגת הינה ברוטלית ביותר, היא אינה גוררת אחריה ענישה או לקיחת אחריות כלשהי, ונתפסת לרוב כמעשה הירואי שעליו יש לקבל פרס. הגיבור הוא האלים ביותר.
נמצא כי יש כמות מעוררת השראה של סצנות אלימות בסרטים בכלל ובסרטי ילדים בפרט, כמות שלא ניתן להתעלם ממנה. האם יכול להיות שלכמות כה גדולה של סצנות, לזמן צפייה כה רב, אין השפעה על הילדים, תפיסת עולמם והתנהגותם?
מדובר בתופעה חוצה תרבויות. ממצאים אלו חזרו על עצמם בהרבה מדינות שונות – אוסטרליה, פינלנד, ישראל, פולין ודרום אפריקה Huesmann & Miller, 1994)). מחקרים רבים בדקו שאלה זו וכולם מצאו השפעה זו או אחרת. התפתח מגוון רחב של גישות באשר לדרך בה השפעה זו פועלת ובקשר לצורת ההשפעה. אולם המחקרים מסכימים בעת ובעונה אחת, כי השפעה מסויימת אכן קיימת. אם על ההתנהגות, על תפיסת העולם או על אישיות הילד.
מטרת עבודה זו היא לבדוק את תוכן הסרטים בהם ילדים צופים ולהבחין בהבדלים בין התכנים בסרטים אלה לבין התכנים בסרטי המבוגרים. בנוסף נרצה לבחון את המגוון הרחב של השפעות הצפייה באלימות המדוברת בסרטי הילדים, על התנהגותם ותפיסת עולמם של הילדים הצופים ולנסות להבין את הדרך בה אותם סרטים גורמים להשפעה כה רבה. בפרק הראשון נגדיר את המושגים אלימות ותוקפנות, ונבחן את תוכן סרטי הילדים, ההבדלים ביניהם והמסרים המתקבלים על ידם. בפרק השני נתמקד בהשפעות הצפייה בסרטים בעלי תוכן אלים על התנהגות אגרסיבית.
בפרק השלישי נציג חמש מהגישות שהתגבשו לאור מחקרים אלה.