יחסי עוצמה עיראק ארה"ב -ע"פ המלחמה בעיראק ב 2003

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 4254
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

עוצמה ארצות הברית – עירק עבודה מסכמת המוגשת במסגרת קורס "מבוא ליחסים בין לאומיים" מגישה :
ת"ז :                                                   מרץ,2014    תוכן עניינים
מבוא -.3
רקע תיאורטי -.4-5
רקע היסטורי -..6-7
דיון …8-11
סיכום ומסקנות -12
בביליוגרפיה –13
מבוא
ארצות הברית היא ללא ספק המעצמה הגדולה בעולם. תקציבה הצבאי מכיל יותר כסף מאשר כל הצבאות ברשימה יחדיו  התעשייה הצבאית העצומה של האמריקנים היא אחת מאבני היסוד של המדינה. ובעולם הגלובלי הולכת ומתפשטת תופעת "האמריקניזציה" העולמית.
אך כיצד ניתן להגדיר את עוצמתה של מדינה? ועל פי אילו קריטריונים תיבחן?
על פי מאמרו של מורגנטאו "שחקנים לא ממשלתיים על במות העולם" עוצמה היא היכולת של צד א' לגרום לצד ב' לעשות משהו שאילולא צד א', צד ב' לא היה עושה אותו. בעבר, היו נוטים לטעון כי עוצמה= כוח. כיום, עוצמה מורכבת מסל של מרכיבים הכוללים לא רק כוח ומשקלם של מרכיבי העוצמה משתנה. בעבודה זו אבחן את מרכיבי העוצמה של שחקן חזק במערכת העולמית ארה"ב –"מדינת לאום" דמוקרטית אל מול אלו של עיראק – מדינה דתית מוסלמית קיצונית  (יהושוע, 1998).
מטרת המחקר בעבודתי הוא  בחינת מערכת יחסי הגומלין בין שני המדינות במערכת הבין לאומית והשוואת מרכיבי העוצמה של שני השחקנים. שאלת המחקר היא האם השחקן החזק ביותר הוא בהכרח בעל מרכיבי העוצמה הרבים והמגוונים ביותר?   על מנת לבחון את שאלת המחקר אבדוק את  ההשערה כי השחקן החזק, קרי ארה"ב משפיע ומכתיבה "את כללי המשחק בזירה הבין לאומית" וזאת באמצעות הפעלת עוצמות רכות וקשות ומסוגים שונים .
שיטת המחקר בעבודתי איכותנית- ניתוח תוכן והשוואה. על מנת לענות לשאלת המחקר אנתח תחילה את מרכיבי העוצמה של ארה"ב אל מול אלו של עיראק עפ"י המודלים התאורטיים שנלמדו. בסיס תיאורטי אחד בו אשתמש לניתוח המושג עוצמה הוא מאמרו של מורגנתאו – "פוליטיקה בין האומות" המתאר מהי עוצמה ומבחין בין עוצמה יציבה ללא יציבה, באמצעות התאוריה אנתח את סוגי העוצמה שיש לשחקנים בזירה הבינלאומית. כמו כן, אבחן כיצד ניתן להשיג עוצמה בזירה הבינלאומית וזאת באמצעות מאמרם של הולסטי וקלווי – "כח, יכולת והשפעה בפוליטיקה הבינלאומית" המתארים את הדרכים להשגת עוצמה בעולם בו יש מס' רב של שחקנים חזקים. התיאוריה נוספת בה אעשה שימוש היא התאוריה של ניי ג'וזף – "שקיעתה של העוצמה הרכה של אמריקה" העומדת על ההבדל בין עוצמה קשה ורכה, ומציינת כי בעולם המודרני כיום העוצמה הרכה תופסת מקום מרכזי יותר. בהמשך אציג את הרקע ההיסטורי ומערכת היחסים המורכבת בין ארה"ב ועירק ואדון בהשערות המחקר תוך התבססות על התיאוריות שהוצגו, הרקע ההיסטורי וההרצאות שנלמדו בכיתה. לבסוף אנתח ואשווה את מרכיבי העוצמה והתאוריות השונות ואציג את מסקנותיי לגבי השערת המחקר.