מחברת בחינה - מבוא לטכנולוגיות מידע

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 9236

תקציר העבודה

תקציר מבוא למערכות מידע מבוא3
סוגי מחשבים – תשתיות מחשוב7
חומרה ותוכנה10 מערכות הפעלה – OS16
תקשורת מחשבים19
רשת פיזית, מדיה ורוחב פס
5 כיצד בונים אתר אינטרנט?28
בסיסי נתונים וניהול מידע32
דף נוסחאות וחישובים39
מושגים40 לינקים למאמרים ולכתבות43
מבוא
מטרות הקורס להכשיר מנהלים לעתיד להבין את כל מה שקשור לעולם ה-IT (Information Technology). הקורס ייתן כלים למנהל על מנת להתמודד עם אתגרי הניהול היומיומיים באמצעות כלי ה-IT השונים העומדים לרשותו בעולם המודרני.
הקורס בטכנולוגיות בעלות ערך כלשהו ביישום עסקי ולא בטכנולוגיות "מגניבות". אנו לוקחים מודלים עסקיים קיימים ובודקים כיצד ניתן למנף אותם באמצעות ה-IT. הכלכלה החדשה עוברת למערכות מידע – IS (Information Systems) שירותים שונים ברמת משרדי ממשלה וכמו כן במגזר הפרטי הפכו לשירותים ממוחשבים בשנים האחרונות. מהפכת מערכות המידע לאט לאט מצליחה להוריד את התלות ואת כמות השימוש בנייר. כמו כן, השימוש המוגבר במערכות מידע ותקשורת האינטרנט מאפשרות גלובליזציה ו"משטיחות" את העולם. הדבר בא לידי ביטוי ביכולת לרכוש, למכור ולתקשר דרך באופן מיידי וזול יותר מאי פעם בין אזורים גיאוגרפיים מרוחקים.
מגמה נוספת בעולם מערכות המידע הינה המעבר ממערכות חומרה למערכות תוכנה (לביטים). דוגמא להתפתחות מערכות המידע בשירות הכלכלה הגלובלית הינה חברת Amazon העוסקת סחר אלקטרוני (E-Commerce) www.amazon.com . עולם ה-E-Commerce עוסק בביצוע טרנזקציות של מכירה וקנייה בין מוכרים וקונים על גבי רשת אלקטרונית. בעולם זה קיימים מודלים שונים של מכירות – ראה "מסחר אלקטרוני" במושגים.
ניתוח מודל עסקי של אמזון אמזון החליטה שהיא אינה מוציאה ספרים אלא מתווכת בין הוצאות לאור לבין רוכשי הספרים ובכך אפשרה לעצמה להציע מגוון אדיר של ספרים על ידי שיתוף פעולה עם הוצאות לאור. אמזון פיתחה קטלוג ענק של ספרים המאפשר ביצוע של שאילתות המכוונות את הגולש אל עבר הספר בו הוא מעוניין. לאחר מכן, אמזון פיתחה פיצ'ר המאפשר לגולש לקרוא חלקים מסוימים מהספר לפני שהוא מחליט לרכוש אותו.
אמזון הסיקה שכדאי לתת למשתמשים את האפשרות לתת את דעתם Review על הספר ובכך גולשים אחרים יוכלו לקרוא ולקבל החלטת קנייה או מעבר לפריט הבא.
Integration – אינטגרציה בין מערכות מידע לעיתים ישנו צורך בקישור בין מערכות מידע שונות (כביש 6 למשרד הרישוי למשל). אינטגרציה בין מערכות מידע אינו קישור פשוט ובמקומות בהם הוא הכרחי הוא עלול לעלות לא מעט כסף והשקעה במו"פ.
UPS ו- FedEx האתגר העומד בפניי חברות אלו הוא היכולת לזהות פריט ספציפי מבין כל הפריטים הנמצאים ברשותם ברגע נתון ולהבין לאן הוא צריך להגיע ואיפה הוא נמצא בכל רגע נתון.  הטכנולוגיה העיקרית עליה חברות אלו התבססו במרוצת השנים הייתה טכנולוגיית הברקוד אשר הוחלפה בשם ההתייעלות ב-RFID.
ממר"ם ממר"ם קמה בעקבות בעיות רבות שהיו בכל הקשור להעברת אינפורמציה בין כוחותינו במהלך מלחמת יום הכיפורים. הדבר בא לידי ביטוי באי הודעה על דרכים משובשות למערך ההובלה הלוגיסטי של האספקות וכן בכל נושא זיהוי וטיפול במערך הנפגעים. הטיפול בנושא מיכון ההובלה היה באחריות אמ"ץ (אגף מבצעים) אשר הגדיר את הדרישות המבצעיות של המערכת. המערכת שהוגדרה אפשרה בנייה של תוכניות הובלה המכילות את המסלולים, תוכן ההובלה, תרחישים ותוכנית סופית אופטימאלית הלוקחת בחשבון את כל האילוצים שהוכנסו למערכת. במערכת קיים אלגוריתם אופטימיזציה אשר מתווה את השיטה לפיה נבנית התוכנית באופן אופטימאלי לאור האילוצים השונים (כבישים, מספר יחידות, התראות וכו'). כמו כן, ישנה חשיבות רבה להגנה על מערכת המידע בהקשר של אבטחת מידע.
העולם הוא שטוח – The World is Flat זהו ספר אשר נכתב על ידי תומאס פרידמן המגולל את האופן בו העולם הפך לכפר גלובלי ובכך הפך "שטוח". הספר מסביר מהם הכוחות / טרנדים שהופכים את העולם לשטוח. הספר מספר על 10 כוחות:
1.      נטסקייפ – Netscape – מדובר באחד הדפדפנים הראשונים בהיסטוריה. הדפדפן אפשר לראשונה ממשק משתמש לרשת האינטרנט ולעולם תקשורת הנתונים בצורה פשוטה וקלה מהמחשב הביתי.
2.      Work Flow – תוכנה אשר מאפשרת את התכנון של תקשורת והעברת מידע בין מכונות שונות. דרך האינטגרציה בין מערכות מידע, משתמשים יכלו לקבל מידע רב יותר ממקומות מרוחקים יותר על מערכות המידע הקרובות והמוכרות להם.
3.      Collaboration – שיתופיות – מדובר על מגמה של שיתוף מידע על גביי רשת האינטרנט. כך יכולות קבוצות המבוזרות גיאוגרפית במקומות שונות בעולם לעבוד בשיתוף פעולה על אותן משימות.
4.      Outsourcing – מיקור חוץ – לקיחת פעילויות עסקיות אשר באופן מסורתי היו חלק מהארגון והוצאתן "החוצה" לטיפולו של קבלן חיצוני תמורת תשלום. הדבר הוביל למעבר של שירותים שונים למדינות בהן שירותים אלו זולים יותר.
5.      Supply-Chaining – שרשרת אספקה – ארגונים מודרניים למדו כיצד לנהל בצורה האפקטיבית ביותר את שרשרת האספקה שלהם ואף חלקם החלו לרכז דרישות רכש שונות של לקוחותיהם והחלו לרכוש עבורם פריטים נוספים שאינם בהכרח כאלו אשר מסופקים על ידי ארגונם – שירות זה נקרא – Supply Chain.
העולם המשתנה טכנולוגיות המידע משנות את העולם. באמצעות מערכות תקשורת מתקדמות ותוכנות ניהול, ישנה אפשרות להעביר שירותים רבים למדינות מרוחקות בהן כ"א זול יותר ולספק שירות ברמה זהה (למשל שירותי רו"ח, עו"ד, תמיכה טכנית וכו'). מהי מערכת?
"System is a set of interacting or interdependent entities forming an integrated whole." (Wikipedia).
מהו DATA?
תחומים שונים מייצרים אחריהם שובל דיגיטאלי של נתונים. בכל תחום בו אנו נוגעים אנו מחוללים (מייצרים) נתונים. בכל מערכת web אליה אנו נכנסים, אנו מזדהים בתהליך של Log In אשר נרשם, דפים בהם אנו גולשים וכפתורים עליהם אנו לוחצים מייצרים נתונים. מכשיר הפלאפון שלנו "מדווח" כל הזמן את המיקום שלו לחברת הסלולר. מצלמות מהירות בוחנות באמצעות סנסורים מהירות של רכבים ומפענחת לוחיות רישוי. הרכב רושם קילומטרז' אותו אנו עוברים כל הזמן.
מהו מידע?
ה-DATA הוא אוסף של נתונים גולמיים. כדי להפוך את הנתונים הללו למשהו ששניתן להסיק ממנו וללמוד ממנו יש צורך למיין ולזקק את הנתונים האלו ובכך להפוך אותם למידע. המידע הוא מה שאנחנו מקבלים "בשפתנו" לאח שהתבצע איזשהו תהליך של עיבוד נתונים לאותם נתונים גולמיים שאספנו. הצגת מידע מתבצעת על פי רוב על ידי דוחות, מצגות, טבלאות וכו'. חשוב לזכור שמה שנחשב כמידע במערכת אחת, יכול להיחשב כ-DATA במערכת אחרת. מהו ידע?
ידע אנושי שנוצר לאורך השנים קשה "למחשב" אל תוך מערכות מידע. שם המשחק הוא להפוך ידע למידע טבלאי כך שניתן יהיה לאגור אותו על גבי מערכת מידע.
נתונים -> עיבוד וסידור -> מידע -> סיכום וניתוח -> ידע -> קבלת החלטות מערכת מידע במערכת מידע ישנו קלט דרכו נכנסים הנתונים, מתבצע עיבוד וסידור של הנתונים ומשם יוצא פלט. אותו פלט הוא המידע שלנו, ממנו ניתן להפיק ידע. מערכות מידע לרוב לא עובדות כישות עצמאית בודדת אלא מחוברות ומקבלות נתונים ממערכות נוספות (מהרגולטור לדוגמא). מרכיבים מרכזיים במערכות מידע בתוך מערכת המידע ישנם שלושה רכיבים מרכזיים: חומרה, Database ותוכניות (כל תוכנית מבצעת פונקציונאליות שונה במערכת – אתרי קורסים, מערכת שעות וכו'). על המערכת ישנם סוגים שונים של משתמשים (Users) ומאופיינים לה ממשקים עם מערכות פנימיות (כספים, רשומות מרצים וכו') וחיצוניות שונות (משרד הפנים, ביטוח לאומי).
אינטגרציה אינטגרציה היא למעשה האופן שבו מערכות מידע שונות פועלות כתתי מערכות ומקיימות קשרים ביניהם על מנת ליצור רצף תהליכי מסוים. כך למשל מערכת הזמנות לספקים תקבל מידע ממערכת המלאי כאשר המלאי יורד לרמה הדורשת הנפקת הזמנת ספק חדשה. הזמנת ייצור, תשאב מעץ המוצר את כל האינפורמציה לגביי הפריטים הדרושים לייצור המוצר.
ישנן חבילות תוכנה ענקיות המספקות מערכות משולבות ורחבות המקיפות את רוב הצרכים של הארגון – מערכות אלו נקראות מערכות ERP. מערכות ERP הן מערכות עתירות תוכניות המספקות על ידי מערכת אחת את כל צרכי הארגון – CRM, כספים, כ"א, ניהול מלאי ועוד.