שאלת מחקר ביחבל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 90
שנת הגשה 2013
מספר מילים 958

תקציר העבודה

ממ"ן 15-השערת מחקר
1 .      שאלת מחקר: קשה לאתר את נקודת הזמן המדויקת שבה פרצה המלחמה בין שראל לאיראן. מלחמה שאין בה קווי חזית, שדה קרב וחיילים במדים, אלא שליחים חשאיים ואנשי צללים שבבוא היום עלולים לטלטל את העולם. גורל המזרח התיכון יוכרע בשתי לשכות, ש־ 2000 קילומטר מפרידים ביניהן.                                                                                                          לשכתו של ראש ממשלת ישראל ולשכתו של מנהיג איראן.                                                                         טביעות אצבע איראניות ניכרות בכל אירוע ביטחוני משמעותי שהתרחש בישראל מאז קיץ
2 006 .                       טביעות אצבע ישראליות ניכרות גם הן פה ושם.                                                                                                        אנשי הצללים שמנהלים את המלחמה נעים בשטח האפור, מדרום אמריקה ועד דובאי.                                              ייתכן שהיו ברחובות דמשק בשעת הפיצוץ המסתורי שקיפח את חייו של עימאד מורנייה. יתכן ששהו בעיירת חוף סורית כאשר הגנרל מוחמד סולימאן מצא את מותו מירי צלף.                                                          ואולי הציצו מבין מלונות חשוכים בתורכיה כאשר הגנרל עלי ריזא עסכארי נעלם ואיתו סודות הגרעין האיראני.
אין לדעת איך תתפתח מלחמת הצללים הזאת, אך ברור כי אין סוף הוליוודי לפרויקט הגרעין האיראני. אם ישראל תנסה לעצור את איראן בכוחות עצמה, צפויה תבערה במזרח התיכון כולו. אם ישראל לא תתקוף, איראן תשיג נשק גרעיני, המזרח התיכון יתחמש, וארגוני האסלאם הקיצוני יתחזקו.                                                                                                        בישראל נגד איראן נבחנים מהלכי המלחמה בין ישראל לאיראן מאז מלחמת לבנון השנייה ועד ימים אלה.
שיטות הפעולה החשאיות, האמצעים והכוונות העתידיות, תקיפת הכור בסוריה, עופרת יצוקה, המרוץ אחר טכנולוגיה, הקרבות הקיברנטיים, ההתנקשויות ומלחמת ההברחות בים. איראן נחושה להצטייד בנשק גרעיני. ישראל נחושה לסכל את הכוונה הזאת. כל האמצעים כשרים. לכן יש לשאול איך הכור הגרעיני באיראן משפיע על ישראל?
2 . מתודולוגיה מחקר: בניסיונות לענות של שאלות המחקר אנסה לבחון ולסקור מכיוונים שונים , אתחיל בבדיקה ע"פ מחקר שנעשה , בנובמבר 2009 התקיימה במכון למחקרי ביטחון לאומי סימולציה שדימתה משא ומתן בין ארצות הברית ובין איראן בסוגיית הגרעין. מטרת משחק זה הייתה להעריך את כיווני ההתפתחות השונים של דיאלוג בילטרלי בין ארצות הברית ובין איראן על סוגיית הגרעין, ובהתאם לכך להעריך כיצד ראוי שמדינת ישראל תגיב. מזכר זה מציג תחילה את תמצית משחק הסימולציה, ולאחר מכן שורה של מאמרים מפרי עטם של כמה …