OCD- סמינריון

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 5172
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

סמינריון OCD במסגרת הקורס: סמינר מרצה: סמסטר ב', תשע"ג
1 באוגוסט 2013
תוכן עניינים
מבוא
ומתודולוגיה ..3-4
סקירה ספרותית -5-6
פרק 1: O.C.D –..7-10
1 .1 מהו O.C.D.(+סיבות-פיזי וביולוגי) -.7-8
1 .2 סימפטומים נפשיים ופיזיולוגיים של ה-O.C.D 8-10 פרק 2: השפעות ה- O.C.D –.11-מנהל עסקים
2 .1 השפעות אישיות על הלוקה ב- O.C.D 11-12
2 .2 השפעות על סביבתו של הלוקה ב- O.C.D –13-מנהל עסקים פרק 3: דרכי הטיפול ב- O.C.D -מנהל עסקים-16
3 .1 טיפול פרמקולוגי תרופתי מנהל עסקים-משפטים
3 .2 טיפול התנהגותי קוגנטיבי …משפטים-16
סיכום: …17
ביבליוגרפיה -.18-19
מבוא
ומתודולוגיה "רובין רוכנת מעל הכיור באמבטיה, שוטפת את הסבון מזרועותיה. היא מנערת את טיפות המים ושמה פעמיה החוצה. אבל היא לא יכולה. ידיה עדיין "מזוהמות". היא מסתובבת לוקחת "חול" לניקוי ושוב מפזרת אותו על ידיה, שעורן כבר מחוספס ומדמם.
היא כבר כילתה באותו יום למעלה משמונה שעות בשגרת ניקיון עקרה זו. לפני שרובין תניח את גופה המותש במיטה, היא תקדיש עוד כמה שעות לשפשוף ושטיפה. למחרת, כמו בכל יום, היא תחזור על התנהגות זו- עשר שעות של רחיצת ידיים כפייתית". לרובין, כמו חמישה מיליון אמריקאים, קיים הצורך בוודאות, בביטחון ובשלמות הגורם לה לחיות בסיוט שאין לו סוף (פואה ווילסון, 2005). הפרעה טורדנית כפייתית (Obsessive Compulsive Disorder- OCD) מסווגת עפ"י ה DSM-IV כסוג של הפרעת חרדה, כאשר האפיון החיוני של הפרעה טורדנית כפייתית הוא מחשבות טורדניות ונשנות ו/או מעשים כפייתיים. מחשבות טורדניות חוזרות ונשנות, אובססיות, הן מחשבות או דחפים החוזרים על עצמם שוב ושוב, מבלי שלאדם תהיה שליטה עליהם. האובססיות מלוות בתחושות לא נוחות כמו פחד, גועל, ספק או הרגשה שהדברים צריכים להיעשות רק באופן מסוים. מה שמייחד אדם עם OCD היא שמחשבה זו פשוט 'נתקעת' בראש ולא מרפה, כאילו נלכדה במוחו מבלי יכולת לצאת. המחשבה האובססיבית יכולה להיות לא סבירה, ולעיתים אפילו ממש לא הגיונית, אבל למרות זאת, אצל אדם עם OCD המחשבה מקבלת ערך של אמת, כאילו שעצם החשיבה תגרום לה להתרחש במציאות, ואובססיות אלו גורמות למצוקה רבה. לעיתים קרובות בעקבות הפחד והחרדה שמעוררות המחשבות האובססיביות, האדם מתחיל לחפש דרכים אפשריות להפחתת החרדה. הוא מנסה לבטל את המחשבה, למנוע את הגשמת התוצאות המפחידות שלה, ולהשיג הקלה, גם אם היא זמנית בלבד. והאדם מגלה שביצוע התנהגויות מסוימות או פעולות מחשבתיות, הנקראות קומפולסיביות, מביאים להקלה זמנית בחרדה. בצורה כזו נוצר מעגל אינסופי שקשה מאוד להשתחרר ממנו. האדם שלומד להכיר את המעגליות, מתחיל לחשוש מפני המחשבה הטורדנית עצמה, ולנסות להקדים תרופה למכה ע"י הגברה והרחבה של ההתנהגות הכפייתית. במקרים רבים לבעלי OCD קיימת הכרה כלשהי שהתנהגותם אינה רציונאלית, אך דומה כי אינם מסוגלים לשלוט בה. לבסוף, האבחנה של DSM-IV מחייבת כי התנהגות לא רצונית לכאורה זו לגרום לאדם מצוקה ניכרת, תגזול זמן רב (יותר משעה ביום), או תשבש את תפקודו (DSM-IV, 1994; פואה ווילסון,
2 005; קרסון, בוצ'ר ומינקה, 2001).
הפרעת טורדנית כפייתית (OCD) מוגדרת עפ"י ה- DSM כהפרעת חרדה המאופיינת בהופעת מחשבות טורדניות בלתי רצוניות ופולשניות, אלה מלווים בדרך כלל בהתנהגויות כפייתיות המיועדות לנטרל את המחשבות הטורדניות (DSN-IV, 1994).
עבודה זו תעסוק בשאלה: "כיצד משפיעה מחלת ה- O.C.D על הלוקים בה וסביבתם, מהם דרכי הטיפול במחלה והאם ניתן להחלים ממנה?" במשך שנים, תיאוריות רבות מנסות לתת הסברים ודרכי טיפול לתופעה, אך לרובן יש הסברים חלקיים בלבד ולא ממצים.
הפרק הראשון של העבודה אנסה להסביר מהו O.C.D באופן אישי ורפואי, ומהם הסמפטומים המלווים את אלו הלוקים בו, כאשר הסימפטומים יחולקו לתופעות פיזיולוגיות ונפשיות. הפרק השני יעסוק בהשפעת מחלת ה- O.C.D, השפעה אישית על אלו הלוקים במחלה ובהמשך ינסה לתאר את ההשפעות של המחלה על הסביבה הקרובה של האדם הלוקה ב- O.C.D.
הפרק השלישי יסביר את דרכי הטיפול במחלת ה- O.C.D, הפרק יתמקד בשתי דרכי טיפול שונים, טיפול תרופתי וטיפול התנהוגותי קוגנטיבי בניסיון להבין האם דרכי טיפול אלה משלימות אחת את השניה או מיושמות באופן אינדיבידואלי על פי צורך המטופל.
  בעבודה זו אנסה להציג את אופי המחלה מהפן האישי והסביבתי ולענות על השאלה המתבקשת, האם ניתן לרפות מחלה זו. להשערתי לא קיימים מספיק ממצאים על מנת שנוכל לקבוע באופן חד משמעי דרך טיפול ספציפי להחלמה מלאה של O.C.D.
בחרתי בנושא זה, משום שבני הבכור מאובחן עם OCD ושנים נאלצנו להתמודד עם המחלה הלא פשוטה הזו, עד היום. עניין אותי להבין מהם הגורמים השונים להפרעה, והאם יש דרכי טיפול שיכולות לסייע לחולים בהפרעה זו עד לכדי החלמה מן המחלה.