פואטיקה של ספרות ילדים -ממנים כולל תשובות מלאות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 5628
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

ממ"ן 12 במבוא לפואטיקה של ספרות ילדים – 10292
שאלה 1    (45 נקודות) (אורך התשובה – עד שני עמודים וחצי)   קראו את פרק 2 בספר הקורס וענו על השאלות הבאות:
א. בנספח א המצורף למטלה זו תמצאו פתיחה של העיבוד המודרני של המעשייה "כיפה אדומה". עמדו על ההבדלים המרכזיים בין עיבוד זה לבין הפתיחה בנוסחים של פרו ושל האחים גרים.
ב. תארו את מושג הילד הבא לידי ביטוי בנוסח פרו, בנוסח האחים גרים ובנוסח המודרני למעשייה "כיפה אדומה"? השוו בין המושגים והסבירו כיצד כל אחד מהם בא לידי ביטוי בטקסטים.
שאלה 2    (50 נקודות) (אורך התשובה – עד שלושה עמודים)   בנספח מס` 1 בחוברת המטלות של הקורס תמצאו את הפרק "מי מחנך את מי?" הלקוח מתוך ספרה של מירי ברוך ילד אז – ילד עכשיו (ספרית פועלים, 1991). קראו את הפרק וענו על השאלות הבאות:
א.   ציינו שלוש מן הטענות המרכזיות של מירי ברוך.
ב.     בנספח ב המצורף למטלה זו תמצאו שיר פרי עטה של לאה גולדברג "הילד הרע". בשיר זה ניתן למצוא מאפיינים מובהקים של שירת הילדים של שנות החמישים, אך בצדם מאפיינים של שירת ילדים של העשורים הבאים. ציינו את המאפיינים של כל תקופה המופיעים בשיר המצורף, והדגימו אותם באמצעות השיר.
  אין לערוך את התשובה בצורת טבלה    שאלה 3   (5
נקודות) (אורך התשובה – כחצי עמוד)   קראו את עמודים 335-330 בספר הקורס (עד ל"סיכום"). הסבירו מהם אילוץ הרפרטואר, אילוץ החינוכיות ואילוץ ההבנה.
  תשובות שאלה 1
א. הבדלים מרכזיים בין פתיחת העיבודים השונים של המעשייה "כיפה אדומה" (הנוסחים של: פרו, האחים גרים והעיבוד המודרני):
הגרסה הצרפתית של שארל פרו (1967) פותחת את המעשייה "הכיפה האדומה הקטנה" במילים הללו: "פעם אחת הייתה ילדת כפר קטנה, הכי יפה שאפשר לראות. אימא שלה הייתה משוגעת עליה, וסבתא שלה הייתה משוגעת עוד יותר." (ספר הקורס, עמוד 75 ) האחים גרים, בגרסה שפרסמו ב1812 (מהדורה ראשונה), פתחו במילים אלו: "פעם אחת הייתה נערה קטנה ומתוקה שכל אחד שרק ראה אותה אהב אותה. אבל יותר מכולם הסבתא שלה." (ספר הקורס, עמוד 86 )     כבר בין שתי גרסאות אלו, שנכתבו בתקופות כרונולוגיות ותרבותיות שונות, ניתן להבחין בכמה הבדלים:כיצד מתוארת כיפה אדומה? בגרסתו של פרו כבר מן ההתחלה מודגשת התבנית הארוטית ü. כיפה אדומה "הכי יפה שאפשר לראות"  (ספר הקורס, עמוד 75) . היופי של כיפה אדומה מודגש כרמז ארוטי, הטקסט של פרו הוא סאטירי ומיועד בעצם לבני המעמד הגבוה. יפה.
בגרסתם של גרים לעומת זאת, כיפה אדומה היא "נערה קטנה ומתוקה" (ספר הקורס, עמוד 86). הדגש כאן-