דיני תקשורת ואתיקה עיתונאית מסכם

תקציר העבודה

ממ"ן 14 הקורס:10724-דיני תק' ואתיקה עיתונאית חומר לימוד למטלה:
סמסטר:2013 ב' מועד אחרון להגשה: 7/6/2013
  שאלה 1:
א.         בעידן המודרני כיום ישנה הבנה כי האיום העיקרי על חופש העיתונות אינו מצד הממשלה אלא מצד האנשים ששולטים בתקשורת וממנים אותה (בעלי עיתונים, בעלי הון וטייקונים). אותם אנשים מפעילים צנזורה פרטית שמשמעותה הגבלה או הצרה של צעדי העיתונאי, ובפועל הם אלו שמחליטים איזה מידע ואילו דעות יגיעו לציבור ומה יוסתר ממנו. ישנם מספר אינטרסים המשפיעים על קבלת החלטות אלו.
אותם האנשים השולטים בתקשורת עומדים על זכותם לקבוע מה יתפרסם בכלי התקשורת שלהם ומה לא, וזאת בהסתמך על זכות חוקתית המעוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, סעיף 3 לחוק-זכות הקניין  שלפיו אין פוגעים בקניינו של אדם.
בעלי הערוץ יכולים לטעון שהשקיעו הון עתק בכלי התקשורת שבבעלותם, ולכן לגיטימי הדבר שהם יהיו אלו שיחליט מה כן ראוי להתפרסם ומה לאו, וכמו כן האם יש להתנצל על דבר שנאמר או לא. בין הדין חיזק את התפיסה הזו בפסק דין יחיאל נ' פלסטין פוסט ,( ובג"צ פלסטין פוסט  ) כאשר קבע שבעלי העיתון יכולים ורשאים להכתיב לעיתונאי על מה לא לכתוב מתוקף זכות הקניין. שכן בהיותם הבעלים של העיתון, זכותם המלאה להחליט כיצד יתנהל העסק שלהם כמו כל עסק כלכלי אחר, גם אם זה כדי להביע ולקדם את דעותיהם.10 ב.         ניתן לראות כיצד המקרים הללו יוצרים התנגשות בין זכויות, מצד אחד הזכות לקניין1 של בעלי ערוץ 10, ומצד שני, פגיעה בחופש העיתונות של העיתונאים בחדשות ערוץ 10 מתוקף חופש הביטוי שמעוגן בבג"צ קול העם  בו דיבר השופט אגרנט על חשיבותו של קיומו של חופש העיתונות כזכות יסוד בדמוקרטיה. פרשה זו מהווה דוגמא מובהקת לכניעה לבעלי ההון ומצב שבו גוברת זכות הקניין מעצם היותה מעוגנת כחוק יסוד בעל מעמד על עליון על חופש העיתונות והביטוי של העיתונאים המעוגן כיציר פסיקה בלבד.10 ג.          גב' דיין-אורבך טוענת במאמרה כי קיימים שני מודלים אפשריים בהם נבחנת השפעתם של כוחות חיצוניים על חופש העיתונות.
ראשית מודל דמוקרטי, שאומר שחופש הביטוי נחוץ לקיום הדמוקרטיה, להשפיע על…