פמיניזם: הגל השני

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 8511

תקציר העבודה

מבוא. 1
פרק 2 הגל הראשון ואקטיביזם נשי בעולם:. 3
פרק 3 בין שני גלים. 8
פרק 4 התפתחותו של הגל השני של הפמיניזם. 10 פרק 5 הזרמים בפמיניזם בתקופת הגל השני מנהל עסקים 5.1 הפמיניזם הליבראלי מנהל עסקים 5.2 הפמיניזם הרדיקאלי משפטים 5.2.1 פמיניזם לסבי 18
5.2.2 פמיניזם שחור. 18
5.3 פמיניזם סוציאליסטי 20 פרק 6 הגל השני בשאר מדינות העולם והשלכותיו:. 21
6 .1 התנגדות לפמיניזם. 24
פרק 7 סיכום ודיון
5 ביבליוגרפיה. 27
מבוא
מקורו של המושג פמיניזם הוטבע על ידי צ'רלס פורייה לקראת סוף המאה ה-19 ומשמעו אז היה: נשים שנאבקו לשפר את מעמדן. את המושג ניתן לפרש בכמה דרכים:  מצד אחד ניתן לייחס את הפמיניזם לתנועתן הפוליטית של נשים לשוויון זכויות ו"אקטיביזם חברתי" בארצות הברית ואירופה (התנועה לשחרור האישה). פירוש נוסף למונח הוא קריאה של נשים לשוויון בין המינים בתחומי הפוליטיקה, הכלכלה והחברה.
היסטוריונים רבים מחלקים את הפמיניזם למספר תקופות: תקופת "הגל הראשון" אשר התרחש לקראת סוף המאה ה-19 ובמסגרתה נאבקו הפמיניסטיות למען יצירת שוויון חוקתי ללא אפליה על בסיס מגדרי (זכות קניין וזכות הצבעה) . תקופת "הגל השני" התרחשה בין שנות ה-60 לשנות ה-80 של המאה ה-20 ומטרת התנועה הפמיניסטית הייתה להגיע לשוויון זכויות בתחומים אחרים כגון: שוויון במקום העבודה, מקומן של הנשים במשפחה והזכות להפלה. בתקופת "הגל השלישי" אשר החלה במהלך שנות ה-90 של המאה ה- 20 עסקו הפמיניסטיות בעיקר בהעצמה נשית, זכויות מיניות ומאבק כנגד אלימות במשפחה בפרט ואלימות כנגד נשים בכלל. מקורם של גלים אלו היה על פי רוב בארצות הברית ובריטניה.
אך הפמיניזם לא היה נחלתן הבלעדית של נשים בארצות הברית ובמערב אירופה. בארצות רבות ברחבי העולם נשים נאבקו להכרה ולשוויון זכויות מלא. לדוגמא ביפן בשנת 1884 צעירה בשם קישידה טושיקו פרסמה סדרת מאמרים בעיתון "לפיד החירות" שם ציינה את אי השוויון של נשים לגברים בכל הנוגע לזכויות ואת הצורך בחברה חדשה שם נשים וגברים יהיו שווים.  דוגמה נוספת לפמיניזם ניתן לראות בשנות ה-80 של המאה ה-19 באוסטרליה, שם נשים דרשו זכות הצבעה ואפשרות בחירה פוליטית באמצעות ארגון social purity society עד לקבלת מטרתן על ידי כל המחוזות בשנת 1905. שתי מדינות אלו כמו רבות אחרות בעולם לקחו חלק פעיל ב"גל השני" של הפמיניזם בנוסף לארצות הברית ויצרו את ההשראה למהפכת נשים בינלאומית.