פולין, פרקים בתולדות יהודי מזרח- אירופה ותרבותם - סיכום הקורס

תקציר העבודה

יהודי פולין, תרבות ,חברה ודת- 600 שנה של קיום יהודי בפולין – מזרח אירופה שיעור ראשון – פה- לן – יה אגדות ראשית- היהודים בחרו ללכת להתישב בפולין בשל רדיפות , האגדה סוברת שהם הצתוו להגיע לפולין, פולין נחשבת כארץ קדושה. משזקפות את התודעה והזכרון ההסטוריה שהתגבש אצל יהדות פולין.  פולין קשורה עם הגנה, ביטחון והקשר לתורה.                                                                                             – והשאלה הנשאלת, האם פולין הייתה באמת גן עדן ליהודים ? – במאה ה – 13 ועד המאה ה- 18 מתחילה ההתישבות היהודית בפולין תחת שלטון פולני , במאה ה-18 פולין נכבשת על ידי שלוש מעצמות רוסיה אוסטריה ופרוסיה.
המדינה הפולנית מתפרקת והיהודים מתחלקים בין שלושת המעצמות. היהודים ממשיכים לשמור על המאפיינים הפולניים שלהם אך עם הזמן הם מאמצים את המאפיינים היחודיים לכל מעצמה שהם נשלטים על ידה.
מה הייתה המדינה הפולנית? – ממלכה- בראשה מלך, אך המלך היה מקוצץ זכויות משום שהוא נבחר על ידי האצולה ממלכת –
דפוסי ההתישבות של יהודי פולין – עד המאה ה- 16
מתיישבים היהודים : בעיקר בפולין גדול, פולין קטן, אך גם ברוסיה וליטא.  מהמאה ה – 16 פולין מתאחדת עם ליטא  בעלת שליט ומנהל משותף ובעקבות האיחוד מתווספות טרטוריות נוספות במזרח פולין (רוסיה וליטא) . מספר של יהודי פולין – מהמאה ה – משפטים ועד המאה ה- 18 גידול במספר היהודים בפולין.
הסיבות לגידול הדמוגרפי עד המאה ה – 16 – הגירה , מהמאה ה – 16 – ריבוי טבעי (ילודה) ארבעה אזורי ההתישבות העקריים של יהודי פולין היו: פולין, ליטא, רוסיה, ..
שיעור 2 – יח' 3
מיקומם של היהודים בכלכלה הפולנית מה היה יחודה של כלכלת פולין בהשוואה למקומות אחרים?
היהודים קיבלו הטבות בכתבי הזכויות בשל היכולת וההבנה הכלכלית שלהם ולכן קיבלו הטבות. היהודים במאה ה 13 היו מהגרים שהגיעו מארצות אשכנז והתקבלו בשל הידע הכלכלי שלהם, ניתן להבין את פעילותה של הקהילה היהודית בארצם החדשה מזהים 4 גורמים המעצבים את פעילותם הכלכלית של קב' המהגרים,
1 . –