ניתוח גישתו של נתן אלתרמן כלפי טוהר הנשק, מיהו יהודי, זהות יהודית ומיהו היהודי החדש ואלתרמן כמשורר המאבק על עצמאות ישראל – ניתוח שירים העוסקים בנושאים אלו

תקציר העבודה

המטלה עוסקת בניתוח גישתו של נתן אלתרמן כלפי טוהר הנשק, מיהו יהודי, זהות יהודית ומיהו היהודי החדש ואלתרמן כמשורר המאבק על עצמאות ישראל – ניתוח שירים העוסקים בנושאים אלו.
רשימת נושאים לעבודת הגמר באלתרמן (צריך לבחור 3, ולכתוב שני עמודים על כל אחד)
1 . האשכול האוקסימורוני ביצירת אלתרמן. הדגימו מתוך שתי יצירות לפחות.
2. נתחו שניים משירי העיר של אלתרמן, והדגימו את מורכבותה של התופעה הקרויה "עיר" בשירתו.
3. אלתרמן בנושא "טוהר הנשק". הדגימו לפי שני שירים לפחות.
4. מיהו יהודי? דעתו של אלתרמן על הזהות היהודית ועל דמות "היהודי החדש". הדגימו את תשובתכם לפי שניים משיריו.
5. אלתרמן כמשורר המאבק על עצמאות ישראל. הדגימו לפי שני "טורים" לפחות.
6. שירי הילדים של אתרמן כשירים שגם מבוגרים יכולים להפיק מהם לקח.
הדגימו לפי שני שירים לפחות.
7. מגוון של רמיזות (אלוזיות) לטקסטים קדומים בשירת אלתרמן. הדגימו לפי שני שירים לפחות.
8. השירה הרצינית והקלה. תארו את דמותו של אתרמן כמשורר "לאומי" וכמשורר "הלך".
9. שירת אלתרמן היא שירה חידתית. הדגימו לפי שני שירים לפחות.
10. "טבע" ו"אומנות" בשירי "כוכבים בחוץ".
הדגימו לפי שני שירים לפחות.

1 .       טוהר הנשק כערך ביצירותיו של נתן אלתרמן – אלתרמן, העריץ את ארגון הפלמ"ח וכיבד את חברי הארגון. בעיניו, אנשי הפלמ"ח מייצגים אנשים ערכיים בעלי אומץ לב, תושייה, נכונות להקריב את עצמם למען הכלל ואף הוקיר את הערכים עליהם גדלו צעירי הפלמ"ח, כגון רעות אהבת המולדת וטוהר הנשק. הערכתו לארגון באה לידי ביטוי בשירים שכתב, כגון "מסביב למדורה". בהמשך, כשצה"ל הוקם, אלתרמן האמין, כי זהו הגורם היחידי המונע מארצות ערב להשמיד את מדינת ישראל. גישה זו מיוצגת בשיר "מאחורי החומה".
לאור הערכתו של אלתרמן לערכים נאורים אלו, נהיר כי היה רגיש לעיקרון טוהר הנשק. מושג זה מציין את סוגיית ריסון השימוש בנשק במידה הנדרשת בלבד מבלי שיפגעו חפים מפשע ותוך השגת מטרת המבצע הצבאי. יסודות שונים העוסקים בדיני מלחמה ושלום מצויים ברבים משיריו של אלתרמן. אלתרמן התנסח ב"שירי מכות מצרים" כך:
"כי צדיק בדינו השלח / אך תמיד, בעברו שותת, / הוא משאיר, כמו טעם מלח / את דמעת החפים מחטא" בכך, אלתרמן מציין, כי מקרים בהם החרב נושאת דין צדק, כלומר במקרים בהם המלחמה צודקת, חפים מפשע נפגעים. אלתרמן התנגד לפעולות טרור של ארגוני המחתרת, אשר פגעו ללא הבחנה בחפים מפשע. הוא אף גינה את הטבח שארע באפריל 1948 ואשר ביצעו אנשי ארגון האצ"ל והלח"י בדיר יאסין. לתפיסתו של אלתרמן, תקומתה של האומה היהודית מתבצעת אגב מאבק ומלחמה. למרות הערצתו של …