סמינריונית-אחריות המעסיק למניעת הטרדה מינית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 7202
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

אחריות המעסיק למניעת הטרדה מינית- תוכן עניינים ותקציר פרק
1 – מבוא —
3
פרק 2- הטרדה מינית במקום העבודה לפי החקיקה החדשה בישראל — 5
2 .1.
התפתחות החוק הישראלי בנושא הטרדה מינית ..
5
2 .1.1 חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988 . 5
2 .1.2 החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח-1998 … 6
2 .2. מהי הטרדה מינית לפי החוק למניעת הטרדה מינית .. — 7
פרק 3- אחריות המעביד למניעת הטרדה מינית — 10
3 .1  החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח- 1998
-10
3 .2
תקנות למניעת הטרדה מינית (אחריות המעביד), התשנ"ח-1998
–13                                 
3 .3 שאלת האחריות שילוחית, מתוקף החוק למניעת הטרדה מינית –…18
3 .4 הסיבות לקביעת אחריות שילוחית על המעביד, בשל הטרדה מינית –22
3 .5 הגנת המעביד מפני אחריות להטרדה מינית … -23
3 .6 חשיבות ההגנה על המעביד מפני אחריות להטרדה מינית — —
5 פרק 4- סיכום –26
רשימה ביבליוגרפית 27
הערה: במהלך העבודה נעשה שימוש בלשון נקבה לתיאור הקורבן, ובלשון זכר לתיאור המטריד. הדבר נעשה מתוך הנחה שבדרך-כלל, הנשים הן המוטרדות והגברים הם המטרידים. אין בכך בכדי לשלול אפשרות כי יתכן מצב בו הקורבן הוא גבר והמטרידה היא אשה. על כן, יש להתייחס לכל האמור בעבודה גם למצב הפוך אפשרי.
פרק ראשון – מבוא
סביבת העבודה הינה קרקע פורייה למפגשים בין גברים לנשים, המתראים מידי יום ומבלים את מרבית שעות היום שלהם אלה לצד אלו. בזמן זה, הם חולקים תחומי עניין משותפים, נחשפים יחדיו למגוון מצבים רגשיים (עייפות, שמחה, כעס) ומהווים כתף תומכת ואוזן קשבת. סיטואציה זו עלולה ליצור, באופן טבעי, משיכה מינית בין גבר לאישה ומתחים מיניים. במקרים אחדים, ההרגשה תהיה הדדית ונעימה ואילו במקרים אחרים היא עלולה להיות חד צדדית, לעורר אי נעימות ולהוביל להטרדה מינית.  הטרדה מינית במקום העבודה הינה תופעה מטרידה מאוד, בארץ ובעולם. מנתונים סטטיסטיים עולה, כי מרבית ההטרדות המיניות מופנות כלפי נשים, מכל הקשת החברתית, כאשר המטרידים הינם גברים. נכון לשנת
2 000, כ-מנהל עסקים אחוזים מאוכלוסיית הנשים העובדות בישראל הוטרדו מינית בעבודתן. במקרים רבים, המטריד מנצל את כוחו העודף על המוטרדת בארגון, בהנחה כי היא לא תעז להתנגד או להתלונן, פן יבולע לה.
הטרדה מינית עלולה לגרום למוטרדת פגיעה נפשית קשה, כולל תסמינים של דיכאון, חרדה, ירידה בערך העצמי, ירידה בתחושת הסיפוק מהחיים, פגיעה בעבודה ואף פגיעה בבריאות הפיזית. בנוסף לנזקים אישיים, שנגרמים למוטרדת, הרי שתופעה זו מסבה נזקים גם לארגון בו היא מתרחשת: היא מעכירה את האווירה ומשבשת את יחסי העבודה, ולכן פוגעת בתפקודו התקין של הארגון. בנוסף, היא מסבה נזקים כלכליים ועלויות כלכליות למסגרת בה היא מתקיימת: ירידה בתפוקה של הקורבן, כולל איחורים וחיסורים, ולפעמים אף עזיבה, שגורמת לצורך להכשיר מחליף/ה.
גם הליך בירור התלונה כרוך בעלויות כספיות: חקירת התלונה, הפסד זמן עבודה והליכים משפטים. על כל אלו, יש להוסיף את עלות פיצויי הנפגעת, שהמעביד עלול להיות מחויב לשלם לה, בשל הנזקים שנגרמו לה כתוצאה מההטרדה.
מתוך הבנה כי הטרדה מינית משפיעה על הקורבן, על הסביבה בה היא מתרחשת ועל שוק העבודה בכלל, הרי שהמחוקק הישראלי התייחס לתופעה זו, תוך השמת דגש על סביבת העבודה ועל יחסי עבודה, וחייב באיסורים ובדרכי מניעה.
בעבודה זו אדון במספר היבטים בנושא ההטרדה המינית בישראל: ראשית, אציג את התפתחות החוק הישראלי בנושא.
שנית, אברר מהי הגדרת החוק להטרדה מינית ואילו פעולות נכללות בה. שלישית, אבדוק האם למעביד יש אחריות למניעתה ואם כן, מהי אחריותו וכיצד עליה לבוא לידי ביטוי.
רביעית, אבחן באילו נסיבות המעביד עשוי לשאת באחריות משפטית להטרדה מינית, שנעשתה על-ידי עובד שלו. חמישית, אעמיק בשאלה האם למעביד יש הגנה מפני האחריות זו ואם כן, מה חשיבותה.
מועד הגשה: ינואר 2010