עבודה סופית באומנות האסלאם

תקציר העבודה

ארכיטקטורה היא אמנות, אמירה, שופר תעמולה.
שלושת הדברים האלה מביאים את הארכיטקטורה לרמה אמנותית מאד פופולרית. המקום הראשון שאמנות צריכה לבוא לידי ביטוי היא ארכיטקטורה. צריכה לשקף את החברה שבה היא נמצאת.
בתיעוד ארכיטקטוני (למשל פסיפס קיר מכיפת הסלע) יש בעיטורי סטוקו – טיח שמקורו במזרח שאפשר לגלף או להחתים. ציורי מיניאטורות שהתכלית של זה איורי ספרים, משלים, ספרי רפואה, רוקחות, סיפורים עם מוסר השכל ניתן לראות השפעה מזרחית על הדמויות. באיסלם פיסול של התקופה האיסלמית. טקסטילים של השטיחים והבדים שהפכו להיות מצע לרעיונות. השטיחים והטקסטילים היו עבודות של נשים, כאשר אנחנו נבחין בקשר הפרסי, לעומת הקשר הטורקי וכך לכל דבר וקבוצה יש משמעות. יש בעולם המוסלמי רפרטואר ודגמים שאיתם הן עובדות.
כיפת הסלע נבנה בצורה מתומנת מה שבד"כ לא אופייני למבנים, משני מתומנים- מתומן חיצוני, מתומן פנימי ומבנה עגול באמצע, שכולם מקיפים את הסלע, שהוא לב ליבו של המבנה, ואותו באים לבקר. החלק המתומן החיצוני הוא קירות בנויים, והמתומן הפנימי מורכב מעמודים ומאומְנות (עמודים מרובעים עבים) המחוברים מקשתות ללא קיר(ארקדות). כלומר החלק הפנימי הוא פתוח. במרכז המבנה נמצא סלע ואנשים באים לבקר אותו. כדי לא ליצור פקקים בביקור בוחרים בצורה מרכזית כך שניתן להסתובב מסביב.
יש לו ארבע כניסות, שמעידים על הכנסת אורחים. הכיפה לא פרופורציונלית למבנה, אלא גדולה מדי למבנה, היא יותר מחצי כדור. וכך היא מושכת את תשומת הלב.
רואים את העיטורים החיצוניים שכולם עשויים מאריחים מזוגגים ארמניים. הם הרבה יותר מאוחרים מהכיפה עצמה.
הכיפה מונחת על תוף ובו קבועים 16 חלונות.
התוף בנוי על אקרדה מעוגלת בעלת 4 אומנות שמקיפה את הסלע המקודש. הארקדות מכוסות פסיפסים, על הקשתות וגם בתוכן, לכן פה אפשר להבחין באלמנט אימת החלל הריק. בנוסף עמודי השיש  ורב הכותרות בשימוש משני- היו עמודים קיימים שהמוסלמים פירקו ממקום אחר והשתמשו. לכן כל העמודים עומדים על פדיסטילים, שהם לא שווים בגודלם כדי להגיע לאותו גובה למעלה.
עיטורי פסיפסים במוטיבים ביזאנטיים וססניים , בכל החלק הפנימי והחיצוני.
הסלע המקורי, יש מסביבו 12 עמודים, שהוא מספר טיפולוגי אצל הנוצרים (12 השליחים). והוא האזור הכי מואר במבנה, מעצים את ההתעלות שלו. מתחת לסלע ניתן לרדת, זה המקום הקרוב יותר לטבור העולם. גם המוסלמים מאמינים שמשם אלוהים התחיל לברוא את העולם.
אמנות בעולם העתיק היא תעמולה. היא מוסרת מסרים לאנשים שבאים לבקר. הפסיפסים עשויים מטסרות (קוביות) מאוד קטנות, מה שמעיד על טיב הפסיפס. עשה אותו בעל מלאכה ביזנטי אותו שלח עבד אל מלכ מביזנטיון. חלק גדול מהפסיפסים הם מזהב, זכוכית או אבנים טובות.