חנה אורלוף וניתוח פורטר של חיים נחמן ביאליק

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2385
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

פיסול ארבעים שנות יצירה-חנה אורלוף ניתוח פורטרט של הפסלת "ארבעים שנות פאריז, ארבעים שנות יצירה. מה ארוכה היא הדרך ומה יפים הם תמרוריה: נערים ונערות ותינוקות של ברונזה, עלמות עם גופות עשתורת, גברים עם שרירי עשת, מנגני אקורדיאון ופורטות עלי גיטרה, זקנים מקטרי מקטורות ואמאזונות דוחרות על סוסים, יונים גיאות כנשרים וכלבים יהירי מבט, ילדות עירומות ונשים עטופות פרווה, רקדניות גותיות ומאדונות יהודיות ואמהות נושאות את ולדן בזרועותיהן ובחובן…"    אמנות הפיסול היא שמרנית יותר מאמנות הציור.
האבן, הברונזה והעץ אינם נוחים לקבלת מרות. ההשפעה נחרטת בגופו של הפיסול כאות קעקע שאין למחוק.
גם שינוי האסכולה, מה שנוהגים לקרוא בשם "תקופות" בדרך יצירתו של אמן, שכיחים יותר אצל הצייר מאשר אצל הפסל.
מחיקותיו של הצייר עשויות להימחק גם הן, שגיאותיו עשויות להיות בחינת מעוות שיש לו תיקון. אפשר להניח שכבת צבע על שכבה קודמת, ואפשר להדליל את הפאקטורה ואפשר להסמיכה, אולם אי אפשר להדשין את השיש לאחר שהאמן עקר קטע ממנו, אי אפשר להוסיף טפח לברונזה לאחר היציקה או להדביק יתיכת עץ לשקערורית שהוגזמה שלא במתכוון.
לכן, הפסל זקוק ליד בטוחה, כי הוא מבתר ישר מבשרו של החומר. תנופת ידו היא מעין גזר דין חותך את גורלה של היצירה. ועל כן גדול הוא אומץ לבו של אותו פסל, הנוטה מנתיביה הסלולים של השיגרה, המסכן את עצמו בסטיה ובתעיה במבוכיו המפותלים של החידוש.
א.    תולדות האמנית והפסלת חנה אורלוף …